MENU
Linia 311.Stacja Jelenia Góra Cieplice.Nieczynny posterunek byłej nastawni wykonawczej.

Dodał: zbigniew° - Data: 2006-04-20 00:40:16 - Odsłon: 2302
29 listopada 2004


Za studium historycznym:
"Dworzec, zbudowany po 1892 r. (według wykonanego w tym roku projektu; podpis autora projektu nieczytelny, projekt zatwierdzony do realizacji w 1892 r.). Mur., tynk., składający się z dwukondygnacyjnego korpusu głównego (biura) dwiema jednokondygnacyjnymi przybudówkami (magazyn z rampą bagażową oraz poczekalnia z kasami); nakryty wielopołaciowym dachem ceramicznym. Bryła przestrzennie rozczłonkowana z narożnym, wieżowym ryzalitem.
Stan zachowania: dobry.
Zalecenia konserwatorskie:
Wskazane przywrócenie pierwotnego pokrycia dachu, wykonanego z łupka.
Należy zachować:
— bryłę, formę dachu,
— układ i wykrój okien i drzwi, obramienia okienne,
— gzymsowe podziały elewacji,
— stolarkę okien i drzwi."
Takie są zapisy konserwatorów zabytków, prawda jest okrutniejsza. Dworzec powoli niszczeje. Kasy nieczynne. Od czasu do czasu stają jeszcze pociagi.
----

Jelenia Góra Cieplice to nieczynna i w dużej części rozbrana stacja, posiadająca status ładowni, choć w zasadzie była to fikcja. W latach 90. była jedną z ostatnich stacji na linii nr 311, posiadającą sygnalizatory kształtowe. Została zamknięta 6 marca 1995 roku. Zamknięcie uzasadniano ponoć złym stanem urządzeń SRK, dlatego planowano przeniesienie tu urządzeń z zamkniętej stacji w Ogorzelcu na linii Kamienna Góra - Jelenia Góra, jednak do tego nie doszło. Po zamknięciu rozebrana została duża część torów, m.in. dawne tory dodatkowe. Obecnie użytkowany jest jeszcze budynek dawnej nastawni dysponujące JGC, która służy tylko jako strażnica przejazdowa, zaś ruina nastawni wykonawczej straszła przez lata swym wyglądem na wjeździe od strony Jeleniej Góry. Dworzec jest zamknięty, zlikwidowano przy nim krawędź peronową. W 2018 roku dokonano likwidacji zbędnej infrastruktury torowej po dawnej stacji. Wybudowano również nowy peron, położony 300 metrów dalej przy przejeździe w ciągu ul. Lubańskiej -> . Pierwotna lokalizacja posterunku ruchu to km 5+290, obecnie to km 5+505.

(uzup. moose)

  • /foto/4638/4638815m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/224/224317m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/4504/4504082m.jpg
    1910
  • /foto/4697/4697948m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/3417/3417188m.jpg
    1910 - 1918
  • /foto/61/61813m.jpg
    1927 - 1933
  • /foto/3379/3379034m.jpg
    1928
  • /foto/242/242532m.jpg
    1933 - 1944
  • /foto/7164/7164453m.jpg
    1935 - 1942
  • /foto/3703/3703841m.jpg
    1948 - 1958
  • /foto/48/48968m.jpg
    2005
  • /foto/52/52537m.jpg
    2005
  • /foto/338/338355m.jpg
    2010
  • /foto/403/403723m.jpg
    2010
  • /foto/3704/3704462m.jpg
    2010
  • /foto/10076/10076060m.jpg
    2017
  • /foto/10107/10107844m.jpg
    2017
  • /foto/10109/10109309m.jpg
    2017
  • /foto/7689/7689517m.jpg
    2018
  • /foto/7699/7699459m.jpg
    2018
  • /foto/7502/7502456m.jpg
    2018
  • /foto/7504/7504064m.jpg
    2018
  • /foto/7504/7504084m.jpg
    2018
  • /foto/7504/7504219m.jpg
    2018
  • /foto/7504/7504239m.jpg
    2018
  • /foto/9786/9786169m.jpg
    2022

zbigniew°

Poprzednie: Posterunek nr 6 Strona Główna Następne: ul. Klecińska