Drewniany, późnogotycki kościół św. Michała Archanioła został zbudowany w 1522 r. Ten cenny zabytek architektury sakralnej spłonął 26 października 1992 r.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Budynek kościoła o konstrukcji zrębowej, na podmurowaniu. Orientowany, jednonawowy – Nawa długości 8,95 m i szerokości 7,70 m. Prezbiterium węższe, lecz równe wysokością nawie, zamknięte ośmiobocznie, długości wraz z apsydą ...
Drewniany, późnogotycki kościół św. Michała Archanioła został zbudowany w 1522 r. Ten cenny zabytek architektury sakralnej spłonął 26 października 1992 r.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Budynek kościoła o konstrukcji zrębowej, na podmurowaniu. Orientowany, jednonawowy – Nawa długości 8,95 m i szerokości 7,70 m. Prezbiterium węższe, lecz równe wysokością nawie, zamknięte ośmiobocznie, długości wraz z apsydą 6,90 m i szerokości 5,85 m. Od północy przy prezbiterium zakrystia. Od zachodu przy nawie wieża konstrukcji słupowo-ramowej o pochylonych ścianach z nadwieszoną izbicą. Nad nawą i prezbiterium wspólny stromy dach siodłowy, na kalenicy pomiędzy nimi sześcioboczna wieżyczka na sygnaturkę z latarnią zwieńczoną cebulastym hełmem. Wieża nakryta hełmem ostrosłupowym, u dołu spłaszczonym. Całość otoczona wydatnymi sobotami, pierwotnie otwartymi, przy północnej ścianie nawy i wokół wieży przerobionymi (podwyższone i szalowane). Południowe ściany nawy i prezbiterium szalowane deskami, reszta pobita gontem. Dachy, hełm wieży i wieżyczka sygnaturki kryte blachą. Prezbiterium i nawa nakryte stropami, w nawie z zaskrzynieniami. Otwór tęczowy zamknięty łukiem ostrym, belka tęczy bogato profilowana, na niej drewniany krucyfiks. Chór muzyczny wsparty na dwóch profilowanych belkach i podparty dwoma słupami. Wejście do nawy z nadprożem o wykroju w ośli grzbiet, wejście z prezbiterium do zakrystii z nadprożem wyciętym w łuk spłaszczony. Wnętrze nawy zdobiła cenna późnorenesansowa polichromia z 1630 r., wykonywana temperą wprost na drewnie, autorstwa żywieckiego malarza Floriana Sobinowicza. Ornamentalna na stropie i zaskrzynieniach, figuralna na ścianach i parapecie chóru muzycznego. Ołtarz główny i trzy ołtarze boczne drewniane, barokowe. Wyposażenie uzupełniały cenne obrazy, będące fragmentami późnogotyckich tryptyków z początków XVI w., pochodzących z warsztatu krakowskiego. Położony był na pochyłości nad wsią, dostępny za pomocą kamiennych schodów. Otoczony wieńcem drzew i ogrodzeniem z belek wiązanych na zrąb, nakrytych siodłowym daszkiem gontowym. Za Wikipedią |
|||||||||||||||||||||||||||||||