MENU
Wrocław - Gądów Mały - Lotnisko Pożegnanie lotników tekstylnych z lotniskiem gądowskim.(następny sezon w związku z likwidacją lotniska już na Szymanowie) Północna krawędź lotniska - widoczne słupy trakcji tramwajowej i drzewa Parku Zachodniego.

Dodał: Altos° - Data: 2006-02-16 20:36:35 - Odsłon: 10061
Rok 1979

Lotnisko na Gądowie, dawnym placu ćwiczeń garnizonu Breslau, powstało w 1910 roku. Było jednym z pierwszych, historycznych lotnisk niemieckich. W czasie I wojny światowej lotnisko rozbudowano i wykorzystywano do celów wojskowych. Od 1920 roku - po ratyfikacji układu wersalskiego - lotnisko miało charakter wyłącznie cywilny. Od 1922 roku działała na nim filia słynnej fabryki samolotów Junkers.
W 1936 roku na lotnisku otwarto nowy terminal lotniczy (budynek istnieje do dziś). W czasie II wojny światowej lotnisko znajdowało się pod jurysdykcją Luftwaffe.
W 1946 roku wykonano niezbędne remonty silnie zniszczonych obiektów infrastruktury lotniskowej i zniwelowano pole wzlotów. Umożliwiło to rozpoczęcie procesu szkolenia lotniczego i podjęcie lotów pasażerskich.
Na lotnisku powstawały i w różnych latach prowadziły swoją działalność liczne organizacje oraz instytucje lotnicze: (m.in. Aeroklub Wrocławski, Oddział PLL LOT). W działającym przy lotnisku Zakładzie Sprzętu Lotnictwa Sportowego wyprodukowano ponad 1000 szybowców – ostatni oblot produkcyjny odbył się w 1979 roku.
Jeszcze w 1975 roku zapadła bowiem decyzja o likwidacji lotniska na Gądowie, którą faktycznie zrealizowano na początku lat 80. w związku z budową osiedla mieszkaniowego - Osiedla Kosmonautów.

  • /foto/375/375570m.jpg
    1905 - 1914
  • /foto/9763/9763015m.jpg
    1915
  • /foto/8472/8472977m.jpg
    1915 - 1918
  • /foto/61/61681m.jpg
    1916
  • /foto/7762/7762185m.jpg
    1916 - 1917
  • /foto/408/408507m.jpg
    1919
  • /foto/8653/8653588m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/5422/5422386m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/5422/5422388m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/8531/8531766m.jpg
    1923
  • /foto/359/359862m.jpg
    1924
  • /foto/9501/9501824m.jpg
    1924 - 1930
  • /foto/14/14384m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/7578/7578632m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/7359/7359956m.jpg
    1925 - 1933
  • /foto/425/425232m.jpg
    1926
  • /foto/8132/8132270m.jpg
    1926
  • /foto/58/58167m.jpg
    1927
  • /foto/7516/7516235m.jpg
    1927
  • /foto/40/40051m.jpg
    1928
  • /foto/367/367997m.jpg
    1928
  • /foto/3230/3230164m.jpg
    1928
  • /foto/9757/9757193m.jpg
    1928
  • /foto/9757/9757210m.jpg
    1928
  • /foto/3825/3825677m.jpg
    1929
  • /foto/8652/8652959m.jpg
    1929
  • /foto/9801/9801397m.jpg
    1929 - 1930
  • /foto/12/12839m.jpg
    1930
  • /foto/22/22728m.jpg
    1930
  • /foto/6/006992m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/19/19349m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/365/365745m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/4483/4483672m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/48/48809m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/3817/3817849m.jpg
    1931
  • /foto/8632/8632120m.jpg
    1931
  • /foto/9193/9193844m.jpg
    1931
  • /foto/42/42665m.jpg
    1931
  • /foto/91/91278m.jpg
    1932
  • /foto/3326/3326212m.jpg
    1932
  • /foto/6279/6279874m.jpg
    1932
  • /foto/6279/6279891m.jpg
    1932
  • /foto/363/363967m.jpg
    1932 - 1934
  • /foto/257/257884m.jpg
    1932 - 1935
  • /foto/284/284350m.jpg
    1933
  • /foto/6627/6627025m.jpg
    1933
  • /foto/7286/7286442m.jpg
    1933 - 1938
  • /foto/7646/7646426m.jpg
    1934
  • /foto/177/177849m.jpg
    1934 - 1944
  • /foto/177/177850m.jpg
    1934 - 1944
  • /foto/54/54230m.jpg
    1935
  • /foto/3742/3742399m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/3742/3742400m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/5403/5403065m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/29/29775m.jpg
    1936
  • /foto/3505/3505671m.jpg
    1936
  • /foto/8677/8677707m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/311/311338m.jpg
    1936 - 1940
  • /foto/37/37331m.jpg
    1937
  • /foto/302/302264m.jpg
    1937
  • /foto/3522/3522384m.jpg
    1937
  • /foto/7680/7680104m.jpg
    1937
  • /foto/2/002000m.jpg
    1938
  • /foto/11/11605m.jpg
    1938
  • /foto/29/29541m.jpg
    1938
  • /foto/50/50595m.jpg
    1938
  • /foto/311/311212m.jpg
    1938
  • /foto/317/317893m.jpg
    1938
  • /foto/353/353184m.jpg
    1938
  • /foto/353/353704m.jpg
    1938
  • /foto/425/425057m.jpg
    1938
  • /foto/3505/3505711m.jpg
    1938
  • /foto/6113/6113279m.jpg
    1938
  • /foto/6505/6505759m.jpg
    1938
  • /foto/8041/8041438m.jpg
    1938
  • /foto/8154/8154913m.jpg
    1938
  • /foto/8810/8810944m.jpg
    1938
  • /foto/8810/8810954m.jpg
    1938
  • /foto/9214/9214607m.jpg
    1938
  • /foto/9654/9654355m.jpg
    1938
  • /foto/9826/9826559m.jpg
    1938
  • /foto/5517/5517477m.jpg
    1938
  • /foto/5517/5517499m.jpg
    1938
  • /foto/3684/3684457m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/9502/9502646m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/147/147813m.jpg
    1939
  • /foto/3557/3557168m.jpg
    1939
  • /foto/4248/4248559m.jpg
    1939
  • /foto/5418/5418868m.jpg
    1939
  • /foto/6059/6059676m.jpg
    1939
  • /foto/8810/8810938m.jpg
    1939
  • /foto/3704/3704768m.jpg
    1944
  • /foto/6794/6794804m.jpg
    1944
  • /foto/21/21247m.jpg
    1945
  • /foto/268/268895m.jpg
    1945
  • /foto/59/59396m.jpg
    1945
  • /foto/21/21249m.jpg
    1946 - 1950
  • /foto/1/001337m.jpg
    1946 - 1955
  • /foto/5055/5055441m.jpg
    1947
  • /foto/5055/5055461m.jpg
    1947
  • /foto/5055/5055497m.jpg
    1947
  • /foto/284/284311m.jpg
    1948
  • /foto/5795/5795255m.jpg
    1948
  • /foto/5795/5795359m.jpg
    1948
  • /foto/5795/5795409m.jpg
    1948
  • /foto/8/8367m.jpg
    1949
  • /foto/3273/3273081m.jpg
    1955
  • /foto/10/10964m.jpg
    1956
  • /foto/10/10967m.jpg
    1956 - 1968
  • /foto/10/10968m.jpg
    1956 - 1968
  • /foto/4957/4957769m.jpg
    1957 - 1963
  • /foto/4957/4957772m.jpg
    1957 - 1963
  • /foto/4957/4957777m.jpg
    1957 - 1963
  • /foto/8191/8191534m.jpg
    1959
  • /foto/8191/8191543m.jpg
    1959
  • /foto/7676/7676710m.jpg
    1959 - 1965
  • /foto/349/349132m.jpg
    1960
  • /foto/349/349133m.jpg
    1960
  • /foto/352/352715m.jpg
    1960
  • /foto/10/10965m.jpg
    1960 - 1968
  • /foto/35/35598m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/35/35569m.jpg
    1967
  • /foto/65/65205m.jpg
    1967
  • /foto/21/21248m.jpg
    1970
  • /foto/356/356204m.jpg
    1970 - 1972
  • /foto/67/67639m.jpg
    1971
  • /foto/8118/8118461m.jpg
    1974
  • /foto/8118/8118469m.jpg
    1974
  • /foto/8118/8118474m.jpg
    1974
  • /foto/8118/8118475m.jpg
    1974
  • /foto/8118/8118477m.jpg
    1974
  • /foto/8118/8118480m.jpg
    1974
  • /foto/8118/8118486m.jpg
    1974
  • /foto/8118/8118489m.jpg
    1974
  • /foto/66/66179m.jpg
    1975
  • /foto/66/66180m.jpg
    1975
  • /foto/5381/5381939m.jpg
    1977
  • /foto/11/11011m.jpg
    1978
  • /foto/10/10943m.jpg
    1978
  • /foto/5488/5488327m.jpg
    1978
  • /foto/68/68361m.jpg
    1980
  • /foto/66/66181m.jpg
    1981
  • /foto/9822/9822310m.jpg
    1988 - 1990
  • /foto/10/10993m.jpg
    2003
  • /foto/5/005239m.jpg
    2004
  • /foto/7/007180m.jpg
    2004
  • /foto/172/172274m.jpg
    2007
  • /foto/172/172275m.jpg
    2007
  • /foto/172/172276m.jpg
    2007
  • /foto/3684/3684460m.jpg
    2013
  • /foto/3990/3990253m.jpg
    2013
  • /foto/4192/4192952m.jpg
    2013
  • /foto/4192/4192953m.jpg
    2013
  • /foto/4311/4311622m.jpg
    2013

Azja

Poprzednie: Urząd Stanu Cywilnego i biura Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu Strona Główna Następne: Auto-Miran / Pokoje Gościnne Konrad (dawna Kopalnia Konrad)


Gość: | 2006-02-16 20:44:10
ten samolot to an-2
Altos | 2006-02-16 21:39:33
Tak ten samolot to AN2 o znakach rejestracyjnych SP-AMK. Spadochrony, z którymi prezentują się tekstylni to zgodnie z prawem lotniczym też są samodzielnymi statkami powietrznymi. A jakiego typu spadochrony są na focie? Poczekajmy na wypowiedzi rycerzy przestworzy spod znaku sznurka, zresztą niektórzy forumowicze od wiosny będą czynić starania by na lotnisku po ich pierwszym skoku porządnie zlali im du..ka. Przy okazji podpowiem im w zaufaniu że pomiędzy jedną, a drugą serią życzeń i gratulacji przyjmowanych przy pomocy ręki na tylną część ciała można poprosić instruktora o schłodzenie jej wiaderkiem zimnej wody.
Altos | 2006-02-16 21:46:00
W tekscie powyżej uciekły mi dwie litery "ps"
Gość: | 2006-02-16 22:37:11
latalem kiedys takim pudlem,srednia przyjemnosc.sprawia wrazenie jakby zaraz sie mial rozpasc.spadochron to chyba tzw skrzydlo
Altos | 2006-02-17 00:17:19
Ten właśnie AN2 SP-AMK okazał się pechowy. W dniu 16 09 1984r rozbił się, startując z dwukrotną niż dopuszczalna ilością pasażerów w czasie pokazów lotniczych na lotnisku Polska Nowa Wieś pod Opolem . W miejscu katastrofy jest pomnik Zginęli wtedy: 1 Jerzy Bartha 2 Szymon Bartha 3 Iwona Berezowska 4 Ryszard Berezowski 5 Bogdan Bulski 6 Kazimierz Chrząstek 7 Piotr Grams 8 Adrian Laskowski 9 Dariusz Pazur 10 Piotr Staniszewski 11 Adam Więcław 12 Sławomir Żylak
Gość: | 2006-02-17 00:28:37
czesc ich pamieci
Altos | 2006-02-17 00:28:54
hok pytasz się o rodzaj spadochronów na tym zdjęciu. Pozwolisz że jednak odpowiem dokładnie. Pierwsze polskiej produkcji tzw. latające skrzydło to SW12, natomiast tutaj to członkowie ówczesnej sekcji spadochronowej Aer. Wrocławskiego z następującymi spadochronami: na zdjęciu stoją od lewej: spadochron Andrzej Nalepa SC-10 Jerzy Jakubowski UT-15 Maciej Piekiełko UT-15 stoją od prawej: Sylwia Stańkowska SW-11 Jan Matuszewski SC-10 Teresa Kawalec SW-11 Jarosław Gracz UT-15 siedzą od lewej: Leonard Szłapka UT-15 Zenon Puszcz UT-15
Gość: | 2006-02-17 00:31:08
dzieki za info
cegla | 2006-02-17 12:25:40
Na szczescie determinacja przewyzsza wszelkie obawy:)
ogór | 2017-08-25 13:28:41
Zakladając ze jest to zdjecie z 1977 roku na co wskazuja fryzury skoczkow to o SW 11 i SC 10 nikt jeszcze nawet nie slyszal Nalepa ma SW4 (tasmy linek centralnych ) ,pani z lewej to ST 7 -pozostali UT 15 i SW 5 sądząc po uprzężach