MENU
Salon Lotniczy Wrocław 1959 TS8 Bies Polski samolot na którym szkolili się polscy wojskowi piloci

Dodał: Altos° - Data: 2006-01-24 22:43:42 - Odsłon: 2750
13 września 1959

Wrocławski Salon Lotniczy uroczyście otwarto w dniu 13 września 1959 roku. Podczas inauguracji na lotnisku klubowym zgromadziło sie 200 tysięcy osób. Samo otwarcie zostało porzedzone cywilnymi i wojskowymi pokazami lotniczymi.
b/h/2008

  • /foto/11/11458m.jpg
    1959
  • /foto/44/44924m.jpg
    1959
  • /foto/44/44925m.jpg
    1959
  • /foto/44/44926m.jpg
    1959
  • /foto/44/44927m.jpg
    1959
  • /foto/179/179722m.jpg
    1959
  • /foto/179/179725m.jpg
    1959
  • /foto/36/36255m.jpg
    1959
  • /foto/65/65189m.jpg
    1959
  • /foto/65/65190m.jpg
    1959
  • /foto/65/65191m.jpg
    1959
  • /foto/65/65193m.jpg
    1959
  • /foto/65/65197m.jpg
    1959
  • /foto/65/65201m.jpg
    1959
  • /foto/65/65202m.jpg
    1959
  • /foto/65/65206m.jpg
    1959
  • /foto/65/65207m.jpg
    1959

zbiory Włodka Ruśkiewicza

Poprzednie: Kamienica nr 7 Strona Główna Następne: Port lotniczy Gądów Mały (dawny)


Altos | 2006-01-30 14:41:48
TS 8 BIES HISTORIA Projekt samolotu TS-8 Bies został opracowany w biurze konstrukcyjnym Instytutu Lotnictwa (IL), kierowanym przez inż. Tadeusza Sołtyka, prace projektowe rozpoczęto w 1953 r. Pierwszego oblotu prototypu samolotu TS-8 Bies (nr fabr. P.1) na lotnisku Okęcie dokonał pilot doświadczalny inż. Andrzej Abłamowicz dnia 23.07.1955 r. Maszyna ta otrzymała znaki rejestracyjne SP-GLF. W 1956 r. wybudowano jeszcze dwa prototypy TS-8 (SP-GLH i SP-GLG i nr fabr. P.2, P.3) oblatane 13.03. i 18.08.1956 r., wprowadzenie 3 maszyn znacznie przyśpieszyło cykl badań warunkujących dopuszczenie do użytkowania. Na początku 1957 r. uruchomiono produkcję seryjną, pierwszą serię próbną TS-8BI wykonano w liczbie 10 egzemplarzy w WSK Okęcie. Wielkoseryną produkcję Biesów uruchomiono w 1958 r. w WSK Mielec. Biesy mieleckie były wypuszczane w wersji TS-8BII, różnice polegały na zmianach w wyposażeniu i uzbrojeniu. Ogółem zbudowano 250 Biesów, z tego kilka ostanich było w wersji TS-8BIII, w której dodano m.in. radiowyskościomierz i wskaźnik radiolatarni. Seryjne TS-8BII były stopniowo dostarczane do oficerskich szkół lotniczych oraz do jednostek Wojsk Lotniczych, Wojsk Obrony Powietrznej Kraju i do lotnictwa Marynarki Wojennej. Samoloty TS-8 Bies zaczeto stopniowo wycofywać w połowie lat sześćdziesiątych, w miarę wprowadzania samolotów TS-11 Iskra. W okresie 1966 - 1975 wojsko przekazało lotnictwu cywilnemu 101 maszyn TS-8. Jeden z ostanich samolotów TS-8 Bies wykonywał loty jeszcze w 1978 r. Samolot był wielekrotnie prezentowany na targach i pokazach lotniczych oraz ustalono na nim rekordy międzynarodowe i krajowe. KONSTRUKCJA Wolnonośny półskorupowy całkowicie metalowy dolnopłat z oszkoloną kabiną i chowanym podwoziem. NAPĘD Jeden silnik gwiazdowy 7-cylindrowy WN-3, o mocy 232 kW (315 KM). UZBROJENIE (TS-8BI) km UBK kal. 12,7 mm, zamocowany w prawym skrzydle. Pod skrzydłami zamocowane były dwa wyrzutniki dla bomb do 50 kg. Foto km umieszczony był w wykroju na reflektor w lewym skrzydle. Celownik żyroskopowy zamocowany był nad przednią tablicą przyrządów pokładowych w kabinie ucznia. (TS-8BII i TS-8BIII) uzbrojenia nie posiadały, jedynie niektóre egzemplarze przewidziane do treningu w pozorowanym strzelaniu wyposażone były w celownik i foto km. DANE TECHNICZNE Rozpiętość 10,50 m Długość 8,55 m Wysokość 3,00 m Pow. nośna 19,10 m2 Masa własna 1292 kg Masa całkowita 1672 kg Prędkość maks. 315 km/h Prędkość min. 115 km/h Czas wznoszenia 6,3 m/s Pułap 5900 m Zasięg 620 km
Tadeusz R | 2006-01-30 22:27:00
Nie tylko szkolili,Będąc w wojsku w 1961 roku latali rownież funkcyjni oficerowie którzy przestali latać na odrzutowcach chodziły pogłoski że dla utrzymania norm deputatów które przysługiwały pilotom
Altos | 2006-03-13 21:17:47
Nie tylko deputaty, ale czas wysługi do emerytury. Sluzbę w składzie załóg samolotów z silnikami turbinowymi w stosunku 1do 2, a na pozostałych 1do 1,5