MENU
Salon Lotniczy Wrocław 1959 Ta Sama P11 z przodu

Dodał: Altos° - Data: 2006-01-24 22:38:55 - Odsłon: 2184
13 września 1959

Wrocławski Salon Lotniczy uroczyście otwarto w dniu 13 września 1959 roku. Podczas inauguracji na lotnisku klubowym zgromadziło sie 200 tysięcy osób. Samo otwarcie zostało porzedzone cywilnymi i wojskowymi pokazami lotniczymi.
b/h/2008

  • /foto/11/11458m.jpg
    1959
  • /foto/44/44924m.jpg
    1959
  • /foto/44/44925m.jpg
    1959
  • /foto/44/44926m.jpg
    1959
  • /foto/44/44927m.jpg
    1959
  • /foto/179/179722m.jpg
    1959
  • /foto/179/179725m.jpg
    1959
  • /foto/36/36255m.jpg
    1959
  • /foto/65/65189m.jpg
    1959
  • /foto/65/65190m.jpg
    1959
  • /foto/65/65191m.jpg
    1959
  • /foto/65/65193m.jpg
    1959
  • /foto/65/65197m.jpg
    1959
  • /foto/65/65201m.jpg
    1959
  • /foto/65/65204m.jpg
    1959
  • /foto/65/65206m.jpg
    1959
  • /foto/65/65207m.jpg
    1959

zbiory Włodka Ruśkiewicza

Poprzednie: 1959 - Wrocławski Salon Lotniczy Strona Główna Następne: Kamienica nr 7


markbur | 2006-01-25 22:20:28
Przedwojenny myśliwiec PZL P-11, normalnie wystawiany w muzeum w Krakowie.
Altos | 2006-01-30 16:17:41
Samolot PZL P.11, popularnie nazywany "jedenastką" lub "puławszczakiem", został zaprojektowany przez inż. Z. Puławskiego jako odmiana PZL P.6 dostosowana do silnika o większej mocy. Różnił się od niego ponadto wzmocnioną konstrukcją i sylwetką lepiej dopracowaną pod względem aerodynamicznym. Pierwszy prototyp PZL P.11/I został oblatany w sierpniu 1931r. już po śmierci konstruktora (prace nad myśliwcem kontynuowano pod kierunkiem inż. Wsiewołoda Jakimiuka). Samoloty PZL P.11 weszły w 1936r. na wyposażenie wszystkich pułków lotniczych w kraju. 130 myśliwców tego typu stanowiło wraz z 31 PZL P.7 sprzęt polskiego lotnictwa myśliwskiego. W Brygadzie Pościgowej znajdowało się 31 PZL P.11c i 13 P.11a, w lotnictwie poszczególnych armii: 79 P.11c i 7 P.11a. Mimo że znacznie ustępowały osiągami niemieckim samolotom, dzięki mniejszemu promieniowi skrętu polscy piloci mieli przewagę w walce kołowej. Podczas kampanii wrześniowej polskie lotnictwo myśliwskie uzyskało 150 zestrzeleń pewnych i 10 prawdopodobnych - najwięcej ppor. St. Skalski - 6 1/4 oraz ppor. H. Dudwał - 4. W walkach utracono 110 samolotów PZL P.11, około 50 ewakuowano do Rumunii. Zostały one wcielone do lotnictwa rumuńskiego, gdzie służyły najpierw w jednostkach bojowych, a następnie jako treningowe. Ponadto jeden PZL P.11 znalazł się na Węgrzech a dwa na Łotwie. Dwa PZL P.11c zostały zdobyte przez Niemców, jeden z nich przetrwał wojnę i obecnie znajduje się w Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Konstrukcja: całkowicie metalowy górnopłat zastrzałowy, wyposażony w tzw. płat Puławskiego. Podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowił silnik gwiazdowy 9 cylindrowy: Uzbrojenie: P.11a i b - 2 k.m. kal. 7.7 mm; P.11c, g i f - 4 k.m. kal. 7.9 mm. Samolot mógł przenosić 50 kg bomb. Dane techniczne (PZL P.11c): Rozpiętość 10,72 m Długość 7,25 m Wysokość 2,75 m Powierzchnia nośna 17,9 m2 Masa własna 1147 kg Masa całkowita 1590 kg Prędkość maksymalna 390 km/h Pułap 8000 m Zasięg 800 km