Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
  ID: 8599048

Zabytkowy most kolejowy nad Borują

Eisenbahnbrücke



Budowa
1884
 
Most nad rzeką Borują z ok. 1884 roku. Był jednym z elementów linii kolejowej mającej biec od Bytowa do Miastka. Jej budowę rozpoczęto pod koniec XIX wieku.
---------------------------------------
Most kolejowy nad rzeką Borują z XIX wieku (z ok. 1884 roku). Most składa się z sześciu murowanych przęseł o sklepieniach kolistych, które wykonano z cegły ceramicznej. Łuki sklepień wsparte są na murowanych z kamienia granitowego podporach. Na filarach znajdują się płaskorzeźby z piaskowca przedstawiające ...
Most nad rzeką Borują z ok. 1884 roku. Był jednym z elementów linii kolejowej mającej biec od Bytowa do Miastka. Jej budowę rozpoczęto pod koniec XIX wieku.
---------------------------------------
Most kolejowy nad rzeką Borują z XIX wieku (z ok. 1884 roku). Most składa się z sześciu murowanych przęseł o sklepieniach kolistych, które wykonano z cegły ceramicznej. Łuki sklepień wsparte są na murowanych z kamienia granitowego podporach. Na filarach znajdują się płaskorzeźby z piaskowca przedstawiające herby Rzeszy, Prus, Pomorza, Bytowa i królewskich kolei.

Most wzorowany jest na rzymskich akweduktach. Most widniał na pieniądzach zastępczych Bytowa o nominale 2 marki wydawanych w okresie wielkiego kryzysu gospodarczego. Most należy do najciekawszych i najpiękniejszych pomorskich zabytków kolejowych.

W procedurze przejęcia przez Gminę Bytów zabytkowego mostu nad Borują urzędnicy Wydziału Gospodarki Przestrzennej dotarli do dokumentów opracowanych przez Ośrodek Dokumentacji Zabytków w Warszawie, obalających wcześniejsze przekonanie, iż most nigdy nie spełniał funkcji mostu kolejowego. W dokumentach źródłowych znajdujemy informację, iż most eksploatowany był zgodnie z przeznaczeniem przez okres około 30 lat. W końcu XIX i na początku XX wieku, kiedy Bytów zyskał rangę węzła kolejowego (połączenie z Kościerzyną i z Lęborkiem) i gdy budowano linię kolejową do Miastka w 1909 r. narodziła się potrzeba przebudowy infrastruktury kolejowej w Bytowie. Zbudowano nowy dworzec a tory poprowadzono sztucznym nasypem, około 150 m na południe od mostu.

Za
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1904
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa i most nad Borują w Bytowie.
  • Data: 1917
    komentarze: 0
    Most kolejowy nad Borują w Bytowie.
  • Data: 2022-07-28
    komentarze: 0
    Zabytkowy most kolejowy nad Borują w Bytowie.
  • Data: 2022-07-28
    komentarze: 0
    Zabytkowy most kolejowy nad Borują z kładką dla pieszych.
  • Data: 2022-07-28
    komentarze: 0
    Zabytkowy most kolejowy nad Borują w Bytowie - widok od strony ...
  • Data: 2022-07-28
    komentarze: 0
    Zabytkowy most kolejowy nad Borują w Bytowie.
  • Data: 2022-07-28
    komentarze: 0
    Fragment mostu kolejowego nad Borują w Bytowie.
  • Data: 2022-07-28
    komentarze: 0
    Fragment mostu kolejowego nad Borują w Bytowie.
  • Data: 2022-07-28
    komentarze: 0
    Zabytkowy most kolejowy nad Borują w Bytowie - widok od strony ...
  • Data: 2022-07-28
    komentarze: 0
    Tablica informacyjna przy moście kolejowym nad Borują.
  • Data: 2022-07-28
    komentarze: 2
    Tablica informacyjna przy moście kolejowym nad Borują.