MENU
Unikalna winda osobowa z 1897 r. w gmachu NOT-u firmy Carla Flohra z Berlina. Jest w całości oryginalna i stanowi niezmiernie ciekawy zabytek techniczny. Niestety obecnie nie spełnia swojej funkcji ze względu na brak głównego elementu jakim jest silnik, który został zdemontowany po wojnie.

Dodał: maras° - Data: 2020-02-13 15:32:33 - Odsłon: 668
13 lutego 2020

Data: 2020:02:13 12:51:59   ISO: 2500   Ogniskowa: 10 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D5600   Przysłona: f/3.5   Ekspozycja: 10/600 s  

Dźwig osobowy znajduje się w budynku oddanym do eksploatacji w 1897 r. Z tego też czasu pochodzi winda osobowa, produkcji znanej w Niemczech firmy Carl Flohr z Berlina. Ściany szybu windowego wykonane są z cegły. Stropy pod oraz nad szybem wykonane są z żelbetu. Maszynownia usytuowana jest w piwnicy. Ściany maszynowni sąsiadują ze ścianą podszybia. Ponad szybem zlokalizowana jest kołownia z ogranicznikiem prędkości. Kołownia kabiny i przeciwwagi znajduje się w szybie. Koło zdawcze zawieszone jest na dwóch dwuteownikach osadzonych w ścianach szybu. Prowadnice kabiny windy wykonano z drewna dębowego, a prowadnice przeciwwagi wykonano z teownika stalowego. Prowadnice montowane są do ścian szybu.
Udźwig windy wg tabliczki znamionowej to 225 kg czyli 3 osoby... Powierzchnia kabiny wynosi około0,9 m2. Wysokość podnoszenia windy wynosi 10,24 m. Winda zatrzymywała się na trzech przystankach. Wysokość nadszybia to 4,1 m, a głębokość podszybia wynosi 3,5 m.
Kabina windy zachowana jest w stanie pierwotnym. Wyposażona jest w drzwi rozsuwane ze szkleniem zdobionym motywami secesyjnymi, składaną ławkę dla pasażerów oraz przyciskiem dzwonka alarmowego. Znajduje się w niej również tabliczka z nazwą producenta dźwigu. Kabina wyposażona jest w oświetlenie elektryczne. Na przystankach zachowano oryginalne stalowe drzwi przystankowe z bogatą metaloplastyką. Dźwig eksploatowany był do roku 1945, potem zdemontowano silnik wyciągarki. Większość elementów urządzenia zachowała się w stanie oryginalnym.

  • /foto/229/229221m.jpg
    2008
  • /foto/229/229222m.jpg
    2008
  • /foto/8497/8497926m.jpg
    2020

maras°

Poprzednie: Czerwony Ratusz Strona Główna Następne: Szczecin


heck | 2020-02-13 19:00:36 | edytowany: 2020-02-13 19:04:09
Aż dziw bierze,że brak tak prozaicznego elementu jak silnik elektryczny jest powodem unieruchomienia tak wspaniałego obiektu. Czy to w dzisiejszych czasach jakiś większy problem ? I to jeszcze w NOT.....
fOOd | 2020-02-13 20:42:32
Nie wiem, jak jest teraz, ale przez caly dlugi okres mojej nauki na wydziale elektroniki PWR w glownej sali wykladowej regularnie odmawial dzialania zestaw mikrofonowy noszony przez wykladowcow. Szewc bez butow chodzi :D