MENU
ZNACZNIKI
Góry Sowie. Sokolica i Przełęcz Sokola (754 m n.p.m.) widziana z Sokoła

Dodał: sawa° - Data: 2020-02-08 08:14:34 - Odsłon: 114
22 stycznia 2019

Data: 2019:01:22 12:06:08   ISO: 160   Ogniskowa: 14 mm   Aparat: Panasonic DMC-GF3   Przysłona: f/9   Ekspozycja: 10/6400 s  


Rozległa, malownicza przełęcz rozdzielająca masyw Włodarza, a ściślej Sokół od masywu Wielkiej Sowy. Przez przełęcz prowadzi bardzo widokowa droga z Walimia przez Rzeczkę do Sokolca. Dawniej zabudowania Rzeczki i Sokolca stykały się na przełęczy, przez którą przechodziła (i przechodzi nadal) granica powiatów, a wcześniej granica hrabstwa kłodzkiego i księstwa świdnickiego. Od początku XX w. Przełęcz koncentrowała ruch turystyczny jak również stanowiła lokalne centrum sportów zimowych. Sprzyjało temu wybudowanie na przełęczy w 1907r. gospody, a potem schroniska Grenzbaude, a następnie w latach 20. skoczni narciarskiej od strony Sokolca i torów saneczkowych. Popularność miejsca sprawiała, że gospodarstwa od strony Sokolca zamieniano w pensjonaty, niektóre o krótkim żywocie, znane tylko z pojedynczych wzmianek (Falkenbaude, Dinterbaude). Od końca lat 20. przez przełęcz prowadziła linia autobusów poczty niemieckiej. Bezpośrednio po zakończeniu wojny okolice Przełęczy Sokolej nie były bezpieczne. W okolicach pozostały niedokończone sztolnie i budowle naziemne kompleksu Riese, a droga grzbietowa przechodząca przez Przełęcz była marszrutą niedobitków niemieckich wojsk ewakuujących się na zachód. Schronisko, jak i okoliczne obiekty turystyczne zostało opuszczone, zdewastowane i rozebrane. Mimo rozwijającej się od strony Rzeczki zabudowy pensjonatowej oraz powstanie na Przełęczy Sokolej w latach 70. wyciągów narciarskich (kiedyś majątek KWK Nowa Ruda), odczuwalny jest tu brak schroniska, które jak dawniej skupiałoby okoliczny ruch turystyczny (moose).

  • /foto/4908/4908929m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/4514/4514860m.jpg
    1916
  • /foto/5849/5849823m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/4779/4779572m.jpg
    1927
  • /foto/7266/7266699m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/5226/5226463m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/7359/7359979m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/3456/3456721m.jpg
    1932 - 1934
  • /foto/4514/4514913m.jpg
    1940
  • /foto/4514/4514897m.jpg
    1941
  • /foto/5946/5946061m.jpg
    1975 - 1980
  • /foto/4088/4088259m.jpg
    1984
  • /foto/6543/6543874m.jpg
    2006
  • /foto/4814/4814663m.jpg
    2014
  • /foto/4814/4814665m.jpg
    2014
  • /foto/4824/4824004m.jpg
    2014
  • /foto/4916/4916449m.jpg
    2014
  • /foto/4916/4916457m.jpg
    2014
  • /foto/4916/4916471m.jpg
    2014
  • /foto/4916/4916529m.jpg
    2014
  • /foto/4916/4916533m.jpg
    2014
  • /foto/4916/4916538m.jpg
    2014
  • /foto/5662/5662730m.jpg
    2015
  • /foto/5855/5855922m.jpg
    2016
  • /foto/5857/5857746m.jpg
    2016
  • /foto/5857/5857749m.jpg
    2016
  • /foto/6475/6475655m.jpg
    2017
  • /foto/6475/6475966m.jpg
    2017
  • /foto/6477/6477997m.jpg
    2017
  • /foto/6487/6487010m.jpg
    2017
  • /foto/6891/6891618m.jpg
    2017

sawa°

Poprzednie: Przejście graniczne Pstrążna-Žďárky Strona Główna Następne: 2012 - 2019 Budowa Legnicka Street