MENU
Prezentacja samolotu (Altos rozpoznał Dornier Do13c) najprawdopodobniej na gądowskim lotnisku.

Dodał: PP° - Data: 2005-08-29 23:15:07 - Odsłon: 7826
Rok 1938

Lotnisko na Gądowie, dawnym placu ćwiczeń garnizonu Breslau, powstało w 1910 roku. Było jednym z pierwszych, historycznych lotnisk niemieckich. W czasie I wojny światowej lotnisko rozbudowano i wykorzystywano do celów wojskowych. Od 1920 roku - po ratyfikacji układu wersalskiego - lotnisko miało charakter wyłącznie cywilny. Od 1922 roku działała na nim filia słynnej fabryki samolotów Junkers.
W 1936 roku na lotnisku otwarto nowy terminal lotniczy (budynek istnieje do dziś). W czasie II wojny światowej lotnisko znajdowało się pod jurysdykcją Luftwaffe.
W 1946 roku wykonano niezbędne remonty silnie zniszczonych obiektów infrastruktury lotniskowej i zniwelowano pole wzlotów. Umożliwiło to rozpoczęcie procesu szkolenia lotniczego i podjęcie lotów pasażerskich.
Na lotnisku powstawały i w różnych latach prowadziły swoją działalność liczne organizacje oraz instytucje lotnicze: (m.in. Aeroklub Wrocławski, Oddział PLL LOT). W działającym przy lotnisku Zakładzie Sprzętu Lotnictwa Sportowego wyprodukowano ponad 1000 szybowców – ostatni oblot produkcyjny odbył się w 1979 roku.
Jeszcze w 1975 roku zapadła bowiem decyzja o likwidacji lotniska na Gądowie, którą faktycznie zrealizowano na początku lat 80. w związku z budową osiedla mieszkaniowego - Osiedla Kosmonautów.

  • /foto/375/375570m.jpg
    1905 - 1914
  • /foto/10297/10297960m.jpg
    1914
  • /foto/10298/10298019m.jpg
    1914
  • /foto/8472/8472977m.jpg
    1915 - 1918
  • /foto/61/61681m.jpg
    1916
  • /foto/7762/7762185m.jpg
    1916 - 1917
  • /foto/408/408507m.jpg
    1919
  • /foto/8653/8653588m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/5422/5422386m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/5422/5422388m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/8531/8531766m.jpg
    1923
  • /foto/359/359862m.jpg
    1924
  • /foto/10653/10653362m.jpg
    1924 - 1928
  • /foto/9501/9501824m.jpg
    1924 - 1930
  • /foto/14/14384m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/7578/7578632m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/7359/7359956m.jpg
    1925 - 1933
  • /foto/425/425232m.jpg
    1926
  • /foto/8132/8132270m.jpg
    1926
  • /foto/58/58167m.jpg
    1927
  • /foto/7516/7516235m.jpg
    1927
  • /foto/40/40051m.jpg
    1928
  • /foto/367/367997m.jpg
    1928
  • /foto/3230/3230164m.jpg
    1928
  • /foto/9757/9757193m.jpg
    1928
  • /foto/9757/9757210m.jpg
    1928
  • /foto/3825/3825677m.jpg
    1929
  • /foto/8652/8652959m.jpg
    1929
  • /foto/9801/9801397m.jpg
    1929 - 1930
  • /foto/12/12839m.jpg
    1930
  • /foto/22/22728m.jpg
    1930
  • /foto/6/006992m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/19/19349m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/365/365745m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/4483/4483672m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/48/48809m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/3817/3817849m.jpg
    1931
  • /foto/8632/8632120m.jpg
    1931
  • /foto/9193/9193844m.jpg
    1931
  • /foto/42/42665m.jpg
    1931
  • /foto/91/91278m.jpg
    1932
  • /foto/3326/3326212m.jpg
    1932
  • /foto/6279/6279874m.jpg
    1932
  • /foto/6279/6279891m.jpg
    1932
  • /foto/10907/10907433m.jpg
    1932
  • /foto/363/363967m.jpg
    1932 - 1934
  • /foto/257/257884m.jpg
    1932 - 1935
  • /foto/284/284350m.jpg
    1933
  • /foto/6627/6627025m.jpg
    1933
  • /foto/7286/7286442m.jpg
    1933 - 1938
  • /foto/7646/7646426m.jpg
    1934
  • /foto/177/177849m.jpg
    1934 - 1944
  • /foto/177/177850m.jpg
    1934 - 1944
  • /foto/54/54230m.jpg
    1935
  • /foto/3742/3742399m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/3742/3742400m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/5403/5403065m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/29/29775m.jpg
    1936
  • /foto/3505/3505671m.jpg
    1936
  • /foto/8677/8677707m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/37/37331m.jpg
    1937
  • /foto/302/302264m.jpg
    1937
  • /foto/3522/3522384m.jpg
    1937
  • /foto/7680/7680104m.jpg
    1937
  • /foto/2/002000m.jpg
    1938
  • /foto/11/11605m.jpg
    1938
  • /foto/29/29541m.jpg
    1938
  • /foto/311/311212m.jpg
    1938
  • /foto/317/317893m.jpg
    1938
  • /foto/353/353184m.jpg
    1938
  • /foto/353/353704m.jpg
    1938
  • /foto/425/425057m.jpg
    1938
  • /foto/3505/3505711m.jpg
    1938
  • /foto/6113/6113279m.jpg
    1938
  • /foto/6505/6505759m.jpg
    1938
  • /foto/8041/8041438m.jpg
    1938
  • /foto/8154/8154913m.jpg
    1938
  • /foto/8810/8810944m.jpg
    1938
  • /foto/8810/8810954m.jpg
    1938
  • /foto/9214/9214607m.jpg
    1938
  • /foto/9654/9654355m.jpg
    1938
  • /foto/9826/9826559m.jpg
    1938
  • /foto/5517/5517477m.jpg
    1938
  • /foto/5517/5517499m.jpg
    1938
  • /foto/3684/3684457m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/9502/9502646m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/3557/3557168m.jpg
    1939
  • /foto/4248/4248559m.jpg
    1939
  • /foto/5418/5418868m.jpg
    1939
  • /foto/6059/6059676m.jpg
    1939
  • /foto/8810/8810938m.jpg
    1939
  • /foto/3704/3704768m.jpg
    1944
  • /foto/6794/6794804m.jpg
    1944
  • /foto/268/268895m.jpg
    1945
  • /foto/59/59396m.jpg
    1945
  • /foto/21/21249m.jpg
    1946 - 1950
  • /foto/1/001337m.jpg
    1946 - 1955
  • /foto/5055/5055441m.jpg
    1947
  • /foto/5055/5055461m.jpg
    1947
  • /foto/5055/5055497m.jpg
    1947
  • /foto/284/284311m.jpg
    1948
  • /foto/5795/5795255m.jpg
    1948
  • /foto/5795/5795359m.jpg
    1948
  • /foto/5795/5795409m.jpg
    1948
  • /foto/8/8367m.jpg
    1949
  • /foto/10/10964m.jpg
    1956
  • /foto/10/10967m.jpg
    1956 - 1968
  • /foto/10/10968m.jpg
    1956 - 1968
  • /foto/4957/4957769m.jpg
    1957 - 1963
  • /foto/4957/4957772m.jpg
    1957 - 1963
  • /foto/4957/4957777m.jpg
    1957 - 1963
  • /foto/8191/8191534m.jpg
    1959
  • /foto/8191/8191543m.jpg
    1959
  • /foto/7676/7676710m.jpg
    1959 - 1965
  • /foto/349/349132m.jpg
    1960
  • /foto/349/349133m.jpg
    1960
  • /foto/352/352715m.jpg
    1960
  • /foto/10/10965m.jpg
    1960 - 1968
  • /foto/35/35598m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/11/11729m.jpg
    1965 - 1966
  • /foto/35/35569m.jpg
    1967
  • /foto/65/65205m.jpg
    1967
  • /foto/356/356204m.jpg
    1970 - 1972
  • /foto/67/67639m.jpg
    1971
  • /foto/8118/8118461m.jpg
    1974
  • /foto/8118/8118469m.jpg
    1974
  • /foto/8118/8118474m.jpg
    1974
  • /foto/8118/8118475m.jpg
    1974
  • /foto/8118/8118477m.jpg
    1974
  • /foto/8118/8118480m.jpg
    1974
  • /foto/8118/8118486m.jpg
    1974
  • /foto/8118/8118489m.jpg
    1974
  • /foto/66/66179m.jpg
    1975
  • /foto/66/66180m.jpg
    1975
  • /foto/10261/10261077m.jpg
    1975 - 1977
  • /foto/10433/10433645m.jpg
    1975 - 1982
  • /foto/5381/5381939m.jpg
    1977
  • /foto/11/11011m.jpg
    1978
  • /foto/10/10943m.jpg
    1978
  • /foto/5488/5488327m.jpg
    1978
  • /foto/67/67841m.jpg
    1979
  • /foto/68/68361m.jpg
    1980
  • /foto/66/66181m.jpg
    1981
  • /foto/9822/9822310m.jpg
    1988 - 1990
  • /foto/10/10993m.jpg
    2003
  • /foto/5/005239m.jpg
    2004
  • /foto/7/007180m.jpg
    2004
  • /foto/172/172274m.jpg
    2007
  • /foto/172/172275m.jpg
    2007
  • /foto/172/172276m.jpg
    2007
  • /foto/3684/3684460m.jpg
    2013
  • /foto/3990/3990253m.jpg
    2013
  • /foto/4192/4192952m.jpg
    2013
  • /foto/4192/4192953m.jpg
    2013
  • /foto/4311/4311622m.jpg
    2013

www.ebay.de

Poprzednie: Kamienica nr 5 Strona Główna Następne: Kościół św. Michała Archanioła


Altos | 2006-02-19 20:47:35
Zaciekawił mnie podany typ samolotu. Poszperałem trochę i stwierdziłem że to jest najprawdopodobniej Dornier Do13c będący na wyposażeniu Reichsbahn (Niemieckie Koleje Państwowe) Poniżej krótka historia jego powstania W drugiej połowie lat dwudziestych zakłady Dornier Metallbauten w Friedrichshafen otworzyły swoje filie we Włoszech i w Szwajcarii. Spowodowane to było ograniczeniami nałożonymi na Niemcy w Traktacie Wersalskim, a zabraniającymi m.in. konstrukcji i budowy samolotów wojskowych. W szwajcarskiej filii w Altenrhein powstał czterosilnikowy bombowiec Do P. Był to grzbietopłat napędzany silnikami Bristol Jupiter o mocy 368 kW (500 KM) każdy. Pierwszy prototyp oznaczony rejestracją CH-302 oblatany został 31 marca I 1930 roku. Samolot ten po zdemontowaniu I wyrzutników bombowych i stanowisk broni pokładowej pokazywany był w Niemczech (z oznaczeniem D-1982) jako samolot transportowy. 17 października 1931 roku pierwszy lot wykonał prototyp kolejnego bombowca firmy m Dornier Do Y. Samolot ten napędzany był trzema silnikami Jupiter VI o mocy 368 kW (500 KM) każdy. Kolejnym ciężkim bombowcem Dorniera był Do F, którego prototyp odbył pierwszy lot w Altenrhein 7 maja 1932 roku. Był to jednopłat o skrzydłach metalowej konstrukcji pokrytych płótnem i o metalowym kadłubie z chowanym podwoziem. Napędzany był dwoma silnikami Bristol Jupiter budowanymi na na licencji w zakładach Siemens. Silniki te były dziewięciocylindrowe chłodzone powietrzem w układzie pojedynczej gwiazdy. Każdy z nich w posiadał pierścień Townenda i napędzał drewniane czterołopatowe śmigło Dornier o stałym skoku. Maksymalna moc każdego z silników wynosiła 404 kW (550 KM). Komora bombowa mieściła się w kadłubie na wysokości płatów. Załoga składała się z pięciu osób: pilota, drugiego pilota pełniącego jednocześnie funkcję mechanika pokładowego, bombardiera, przedniego strzelca, radiotelegrafisty i tylnego strzelca. Samolot rozwijał prędkość maksymalną 250 km/h, prędkość przelot owa wynosiła 220 km/h, a zasięg 1200 km. Z uwagi na to, że maszyna ta spełniała wszystkie wymagania Fliegerstab przy Reichswehrministerium, firma Dornier otrzymała zamówienie na podjęcie produkcji seryjnej Do F. W końcu roku 1933 hale produkcyjne w Friedrichshafen opuściły pierwsze seryjne maszyny Do F nazwane Do-11C. Od prototypu różniły się jedynie silnikami. Do-11C napędzany był silnikami Siemens Sh 22B-2 o mocy 478 kW (650 KM) na wysokości 0 m oraz 441 kW (600 KM) na wysokości 1500 m. Samolot posiadał trójłopatowe metalowe śmigła. W październiku 1933 roku nowoutworzony Luftfahrtkommissariat wydał rozkaz stworzenia Behelfsbombergeschwader (pomocniczy pułk bombowy) jako zalążka przyszłych niemieckich sił bombowych. Do celów zamaskowania tego przedsięwzięcia jednostka była przedstawiana jako Verkehrsinspektion der DLH (Inspekcja Komunikacyjna Niemieckiej Lufthansy). Wkrótce potem od i1 listopada 1933 roku Deutsche Reichsbahn (Niemieckie Koleje Państwowe) rozpoczęły wykonywanie usług przewozu towarów drogą powietrzną. W rzeczywistości był to kamuflaż dla nowoutworzonej jednostki bombowej, dzięki któremu Do-11C mogły wykonywać długodystansowe oraz nocne przeloty. Był to chyba jedyny w historii lotnictwa przypadek, że przedsiębiorstwo kolejowe miało na wyposażeniu samoloty bombowe. Pierwszy seryjny Do-11C w barwach Deutsche Reichsbahn pokazano po raz pierwszy 1 maja 1934 roku. Samolot miał zakryte i zdemontowane stanowiska strzeleckie. a w komorze bombowej mieścił się luk transportowy
Altos | 2006-02-19 20:49:02
Dornier będąc świadomym słabych stron swojego samolotu rozpoczął już w końcu 1932 roku prace nad jego ulepszoną wersją, zaopatrzoną w uproszczony system chowania podwozia oraz w klapy i lotki typu Junkers. Prototyp tej wersji oznaczonej Do 13 odbył pierwszy lot 13 lutego 1933 roku. Już pierwsze loty próbne wykazały, że Do 13 charakteryzuje się słabą konstrukcją i bardzo niestabilnym lotem. Do tego doszły także wibracje skrzydeł znane już z Do-11. Po przeprowadzeniu licznych modyfikacji, m.in. zamontowaniu końcówek płata Do-11D ukończone zostały dwa kolejne prototypy Do 13b i Do 13c. Drugi z nich wyposażony został w silniki rzędowe BMW VI o mocy startowej przez jedną minutę 551 kW {750 KM), a maksymalnej mocy ciągłej 368 kW (500 KM). Luftfahrtkommissariat zmienił zamówienie na Do-11 żądając w zamian 222 maszyn Do 13C. Produkcja Do-11D trwała nadal, ale w bardzo wolnym tempie. Do końca 1934 roku na wyposażenie Behelfskampfgeschwader, wliczając w to również samoloty Deutsche Reichsbahn, weszło 77 maszyn Do-11D. Opóźnienie rozpoczęcia seryjnej produkcji Do 13C spowodowane zostało kłopotami z silnikami BMW VI. Chłodnice umieszczone pod skrzydłami po zewnętrznej stronie silników stawiały tak duży opór powietrza, że osiągi samolotu raptownie spadły. Problem rozwiązało dopiero zmniejszenie przekroju czołowego chłodnic i przeniesienie ich pod gondole silników. Pierwsze Do 13C dostarczone zostały do jednostek późną jesienią 1934 roku a już w ciągu kilku tygodni kilka z nich zostało rozbitych wskutek wad konstrukcyjnych. Pozostałe maszyny Do 13C obłożone zostały różnymi ograniczeniami jeżeli chodzi o ich eksploatację w locie. Produkcja została wstrzymana do momentu wprowadzenia zasadniczych poprawek do konstrukcji płatowca. Wprowadzone zmiany umożliwiły ponowne podjęcie produkcji tych maszyn tym razem ze zmienionym ze względów psychologicznych oznaczeniem na Do 23. Od jesieni 1935 roku Do-11D zaczęły być zastępowane w jednostkach Luftwaffe przez Do 23. Samoloty te używane były jednak dalej w szkołach lotniczych, a także jako samoloty transportowe. Dwanaście egzemplarzy Do-11D w 1937 roku zakupiła Bułgaria. Samoloty Do-11D były pierwszymi samolotami bombowymi używanymi w lotnictwie bułgarskim