MENU
Widok na wyrobisko Turowa. Na pierwszym planie ślady zwałowarki, nieco dalej wyłączony przenośnik. Za wielką dziurą, ten wulkan żółci, to szklarnie Tomatexu. Szklarnie są dziś „wytłumione” matami ograniczającymi jasność! Obok pióropusze pary wypuszczanej przez Elektrownię. Bezpośrednio na prawo od szklarni widać biegnący w górę pasek światła. To droga z Bogatyni do Zgorzelca. Horyzontalna linia świateł, to przenośniki ciągnące się aż za Bogatynię. Pięć światełek ułożonych w falę na horyzoncie, to wiatraki na pagórkach za Działoszynem. Wzniesienie ciągnące się po prawej jest hałdą, która kiedyś pożarła np. Zatonie Wieś.

Dodał: Michał° - Data: 2020-01-17 19:47:21 - Odsłon: 1963
17 stycznia 2020

Data: 2020:01:17 17:16:23  


Historia wydobycia węgla brunatnego w Worku Turoszowskim

Po znalezieniu węgla brunatnego w różnych miejscowościach w pobliżu Żytawy (Zittau) w połowie XVIII wieku, w 1779 r. rada tego miasta zleciła sztygarowi Mehnerowi z górniczego Freiberga poszukiwanie węgla w okolicach Sieniawki i Olbersdorf koło Zittau. W następnym roku rolnik Weichenhain z Zatonia otworzył zakład wydobycia węgla. 26 maja 1800 r. w pobliżu Turoszowa znaleziono żyłę węgla brunatnego o grubości sześciu łokci. W 1802 r. dziedzic majątku Rybarzowic - Johann Georg von Einsiedel uruchomił podziemną kopalnię węgla brunatnego w pobliżu Opolna. W 1830 r. w okolicach Zittau działało już sześć kopalni węgla brunatnego, w tym trzy kopalnie hrabiego von Einsiedel koło nieistniejącego Gościszowa, Opolna i Turoszowa oraz kopalnie hrabiego Clam-Gallas koło Zatonia. Początkowo węgiel brunatny był używany tylko jako nawóz, a jako paliwo stosowano go dopiero od połowy XIX wieku. W drugiej połowie XIX w. w Kotlinie Żytawskiej powstało wiele małych kopalni węgla brunatnego, głównie na ziemiach rolników, którzy odwadniali szyby węglowe na swojej ziemi. Jednak do 1870 r. duża część "dołów rolniczych" już zniknęła. W przeciwwadze dla gwarectwa Łużyc Dolnych - 27 lutego 1899 r. 21 górnołużyckich kopalni węgla połączyło się w związek Verein für bergbauliche Interessen der Braunkohlenwerke im Berginspektionsbezirk Dresden. Członkami związku, który istniał do lat 30. XX wieku, byli m.in.: zakłady węgla brunatnego Burghardt, Josef Weichenhain k. Zatonia, Reinhold Friedrich, Kober, Krusche, Pfeiffer, Seifert & Rolle, Robert Scholze, EE Scholze i Bührdel k. Bogatyni, EG Heidrich, O. Heidrich, Max A. Posselt, Carl G. Posselt i Julius G. Posselt w Turoszowie, Gute Hoffnung w nieistniejącym Pasterniku oraz Państwowy Zarząd Górnictwa w Hirschfelde.

W 1904 roku właściciel ziemski Ernst Heidrich z Turoszowa później włączył swoje kopalnie do nowego gwarectwa "Herkules". W 1907 r. gwarectwo przekształcono w spółkę akcyjną. Po zakupie koparki nadkładowej nastąpiło przejście z górnictwa podziemnego do górnictwa odkrywkowego. W 1907 "Herkules AG" nabył większe złoża w Hirschfelde, Zatoniu i Turoszowie, w tym kopalnie węgla brunatnego Weichenhainsche w Hirschfelde. W Hirschfelde powstała też fabryka brykietu. 1 stycznia 1917 r. państwo saskie przejęło spółkę, znacjonalizowało pod nazwą Państwowe Zakłady Węgla Brunatnego Hirschfelde (Staatliches Braunkohlenwerk Hirschfelde). Wraz z założeniem w 1923 r. spółki akcyjnej Sächsische Werke (ASW) kopalnia węgla brunatnego w Hirschfelde i elektrownia Hirschfelde (zbudowana w 1911 r.) weszły w jej skład. Po zakończeniu II wojny światowej kopalnia odkrywkowa została oddzielona od elektrowni nową granicą na Nysie Łużyckiej - kopalnia „w Trzcińcu nad Nysą” przez pierwsze dwa lata była administrowana przez okupacyjne wojska radzieckie. Pracowała tutaj załoga niemiecka i nieliczni Polacy. Pierwsze rozmowy o możliwości przekazania Państwu Polskiemu odkrywki węgla brunatnego w Hirschfelde prowadzono we wrześniu 1946 roku. Zdecydowano wówczas, że do czasu ustabilizowania się warunków na terenie powiatu zgorzeleckiego oraz zorganizowania w Rychwałdzie (tak nazywała się Bogatynia w latach 1945-1947) polskiej administracji państwowej złoże będą eksploatowali dotychczasowi fachowcy. 1 października 1946 roku pierwsza grupa polskiej ludności cywilnej przybyła do kopalni, pierwotnie zwanej „Graniczna”. Ta kopalnia pod nazwą „Turów” przeszła na własność Państwa Polskiego orzeczeniem Nr 3 Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 18 czerwca 1947 roku (formalne przekazanie 16 sierpnia). Od tamtej pory zaczynają się polskie dzieje kopalni. 300 niemieckich górników zostało zwolnionych do końca 1947 r. i zastąpionych przez polski personel. Później, po wymianie załogi, pozostali jeszcze tylko łącznicy-specjaliści, zwłaszcza w zakresie jakości i pomiarów węgla, bo inny urobek kierowany był do elektrowni, a inny do brykietowni. Negocjacje sowiecko-polskiej komisji umożliwiły dalsze eksploatowanie wyrobiska przez stronę niemiecką pod sowieckim nadzorem w celu zasilania elektrowni Hirschfelde, Węgiel z kopalni w Turoszowe dostarczany był do elektrowni Hirschfelde pociągami ciągniętymi przez elektrowozy - przekraczającymi graniczną Nysę na wysokim moście. Przy moście istniała Graniczna Placówka Kontrolna Turoszów - pododdział Łużyckiej Brygady WOP. dostawy do elektrowni Hirschfelde były nieregularne, tak że szef radzieckiej administracji wojskowej ds. górnictwa i hutnictwa we wrześniu 1947 r. nakazał zaopatrywać elektrownię Hirschfelde w węgiel surowy z Kopalni Turoszów i w zamian nakazał dostawy energii elektrycznej z Hirschfelde do Polski. W latach 50. powszechne były narzekania zarządu elektrowni na jakość węgla wysyłanego z kopalni. Podnoszono wówczas wątpliwy sens dalszego funkcjonowania elektrowni Hirschfelde w takich warunkach i że w zasadzie ograniczenia finansowe i techniczne wstrzymywały decyzję o zamknięciu elektrowni. Wskazywano również (raporty CIA CIA-RDP80-00810A005600180008-6 z 8.02.1955 r.) że raczej niemożliwa jest budowa elektrowni po polskiej stronie, gdyż Turoszów był już podpięty pod zasilanie z Górnego Śląska, a mała ilość mieszkańców w regionie stawia taką inwestycję jako wątpliwą. Natomiast miała już wówczas istnieć fabryka brykietu w Turoszowie.

Tymczasem od lat 50. rozwijano koncepcję budowy własnej kopalni i elektrowni. W połowie 1955 roku powołana przez ówczesne Ministerstwo Energetyki komisja lokalizacyjna, wytypowała pod budowę elektrowni teren w pobliżu istniejącej kopalni odkrywkowej węgla brunatnego w Turoszowie. Badania polskich geologów ustaliły wielkość zasobów złoża na 1120 mln ton, z czego zasoby nadające się do eksploatacji określono na 900 mln ton. Założenia i projekt wstępny budowy elektrowni o początkowej mocy 1200 MW przygotował warszawski „Energoprojekt”. W pracach projektowych początkowo rozważano zastosowanie bloków energetycznych o mocy 150 MW, jednak później zdecydowano się na bloki 200–megawatowe z jednym kotłem o wydajności 650 t/h każdy. 1 stycznia 1958 roku utworzono przedsiębiorstwo inwestycyjne „Kopalnia i elektrownia Turów w budowie”, przekształcone rok później w „Kombinat Paliwowo–Energetyczny Turów” (w budowie), a w 1961 roku w Kombinat Górniczo–Energetyczny Turów w budowie”. Generalnym wykonawcą zostało Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Budowy Elektrowni i Przemysłu, zaś na przełomie lat 50. i 60. budowa elektrowni była największą inwestycją energetyczną tego typu w Europie. Pierwsza grupa pracowników tej przyszłej wielkiej budowy zjechała do Bogatyni 18 stycznia 1958 roku. W szczytowym okresie budowy pracowało tam około 10 000 osób. Na wielką skalę rozpoczęły się prace przygotowawcze i budowlane, przede wszystkim budowa 30 km odcinka nowoczesnej drogi (w tym 2 mosty i 3 wiadukty) ze Zgorzelca do Bogatyni przez Działoszyn i budowa toru kolejowego do Bogatyni. Równolegle trwały prace przygotowawcze do budowy odkrywki „Turów II” i elektrowni. 31 października 1962 roku zakończono wszystkie prace i przekazano blok nr 2 do eksploatacji. Oddanie pierwszego bloku nowo wybudowanej Elektrowni Turów towarzyszyła znaczna rozbudowa kopalni odkrywkowej z postępującymi rozbiórkami wsi - Rybarzowic, Biedrzychowic, Gościszowic oraz Zatonia, Turoszowa, Strzegomic, Wigancic - pod ogromne zwałowisko nakładu.

W związku z wydarzeniami politycznymi 1980 roku w Polsce nastąpiły przerwy w dostawach węgla do NRD i odmówiono zakupu popiołu z niemieckiej elektrowni. Węgiel był transportowany do Elektrowni Turów od 1981 roku taśmociągami. W 1982 roku całkowicie wstrzymano dostawy surowego węgla brunatnego do niemieckiej elektrowni w Hirschfelde.

Na początku lat 90. rozpoczęto program modernizacyjny przedsiębiorstwa, który uwzględniał m.in. budowę nowych maszyn podstawowych. W krótkim czasie Kopalnia Turów stała się nowoczesnym zakładem, wciąż się rozwijającym i dbającym o ekologię. W roku 2001 skreślono Kopalnię Turów z „listy 80” najbardziej uciążliwych zakładów dla środowiska. Od 7 kwietnia 2000 roku w wyniku komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowego Kopalnia Turów stała się jednoosobową spółką Skarbu Państwa. W marcu 2006 r. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej przyjął Program dla elektroenergetyki. Jednym z celów programu jest konsolidacja firm sektora elektroenergetycznego, w tym wykreowanie podmiotu o znacznej sile, zdolnego do realizacji kluczowych inwestycji na obszarze kraju oraz do aktywnego włączenia się w działalność na europejskim rynku energii. Podmiotem tym jest Polska Grupa Energetyczna. W dniu 1 września 2010 roku nastąpiło połączenie 13 spółek Grupy Kapitałowej PGE. Skonsolidowana spółka nosi nazwę PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna Spółka Akcyjna i jest jednym z sześciu obszarów biznesowych wchodzących w skład Grupy Kapitałowej PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. W związku z tym PGE Kopalnia Węgla Brunatnego Turów Spółka Akcyjna straciła osobowość prawną i stała się jednym z oddziałów skonsolidowanej spółki PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. Obecnie PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna Spółka Akcyjna – Oddział Kopalnia Węgla Brunatnego Turów, bo tak brzmi oficjalna nazwa kopalni, to doskonale zorganizowany i zarządzany, nowoczesny zakład, dysponujący wykwalifikowaną kadrą techniczną oraz doświadczoną załogą.

W kopalni Turów złoże węgla brunatnego eksploatowane jest w sposób przemysłowy metodą odkrywkową. Roczne wydobycie to ok. 12 mln ton węgla. Rocznie zdejmowane jest 30 mln m szesc. nadkładu. Powierzchnia odkrywki wynosi 2400 ha. Węgiel brunatny jako paliwo podstawowe, dostarczany jest przenośnikami taśmowymi do elektrowni Turów.

(moose - różne źródła, w tym kwbturow.pgegiek.pl )

  • /foto/10607/10607014m.jpg
    1905 - 1920
  • /foto/10607/10607019m.jpg
    1905 - 1920
  • /foto/10607/10607024m.jpg
    1905 - 1920
  • /foto/10607/10607069m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/10608/10608824m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/10610/10610765m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/10608/10608784m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/10608/10608787m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/10608/10608794m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/10608/10608811m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/10608/10608831m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/10608/10608909m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/10308/10308285m.jpg
    1919
  • /foto/345/345804m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/10606/10606616m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/10607/10607058m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/10634/10634938m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/10309/10309955m.jpg
    1921
  • /foto/10310/10310181m.jpg
    1923
  • /foto/10600/10600237m.jpg
    1924
  • /foto/10289/10289584m.jpg
    1924
  • /foto/10289/10289585m.jpg
    1924
  • /foto/10289/10289586m.jpg
    1924
  • /foto/10291/10291053m.jpg
    1924
  • /foto/10291/10291054m.jpg
    1924
  • /foto/10289/10289579m.jpg
    1924
  • /foto/10289/10289574m.jpg
    1924
  • /foto/10291/10291055m.jpg
    1924
  • /foto/10289/10289573m.jpg
    1924
  • /foto/10289/10289242m.jpg
    1924
  • /foto/10281/10281200m.jpg
    1925
  • /foto/10291/10291076m.jpg
    1925
  • /foto/10309/10309109m.jpg
    1925
  • /foto/10291/10291060m.jpg
    1925
  • /foto/10289/10289288m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/10610/10610769m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/10289/10289295m.jpg
    1925 - 1940
  • /foto/10608/10608896m.jpg
    1925 - 1940
  • /foto/10634/10634942m.jpg
    1925 - 1940
  • /foto/10281/10281201m.jpg
    1925 - 1945
  • /foto/10289/10289572m.jpg
    1926
  • /foto/10291/10291061m.jpg
    1926
  • /foto/10291/10291062m.jpg
    1926
  • /foto/10291/10291079m.jpg
    1926
  • /foto/10281/10281198m.jpg
    1926
  • /foto/10291/10291101m.jpg
    1926
  • /foto/10308/10308940m.jpg
    1926
  • /foto/10291/10291103m.jpg
    1926
  • /foto/10291/10291104m.jpg
    1926
  • /foto/10291/10291105m.jpg
    1926
  • /foto/10280/10280907m.jpg
    1926
  • /foto/10280/10280908m.jpg
    1926
  • /foto/10280/10280909m.jpg
    1926
  • /foto/10308/10308923m.jpg
    1926
  • /foto/10281/10281248m.jpg
    1926
  • /foto/10289/10289276m.jpg
    1926
  • /foto/10291/10291106m.jpg
    1926
  • /foto/10308/10308926m.jpg
    1927
  • /foto/10289/10289284m.jpg
    1927
  • /foto/10291/10291064m.jpg
    1927
  • /foto/10291/10291066m.jpg
    1927
  • /foto/10291/10291067m.jpg
    1927
  • /foto/10291/10291068m.jpg
    1927
  • /foto/10289/10289285m.jpg
    1927
  • /foto/10289/10289271m.jpg
    1927
  • /foto/10291/10291107m.jpg
    1927
  • /foto/10289/10289243m.jpg
    1927
  • /foto/10289/10289249m.jpg
    1927
  • /foto/10289/10289270m.jpg
    1927
  • /foto/10281/10281057m.jpg
    1927
  • /foto/10289/10289281m.jpg
    1927
  • /foto/10289/10289274m.jpg
    1928
  • /foto/10291/10291108m.jpg
    1928
  • /foto/10281/10281246m.jpg
    1928
  • /foto/10289/10289272m.jpg
    1928
  • /foto/10289/10289273m.jpg
    1928
  • /foto/10291/10291069m.jpg
    1928
  • /foto/10281/10281050m.jpg
    1928
  • /foto/10281/10281210m.jpg
    1928
  • /foto/10281/10281207m.jpg
    1928
  • /foto/10291/10291070m.jpg
    1928
  • /foto/10291/10291114m.jpg
    1928
  • /foto/10291/10291110m.jpg
    1928
  • /foto/10291/10291111m.jpg
    1928
  • /foto/10291/10291071m.jpg
    1928
  • /foto/10291/10291112m.jpg
    1928
  • /foto/10289/10289266m.jpg
    1928
  • /foto/10291/10291115m.jpg
    1928
  • /foto/10308/10308930m.jpg
    1929
  • /foto/10281/10281221m.jpg
    1929
  • /foto/10291/10291109m.jpg
    1929
  • /foto/10289/10289253m.jpg
    1929
  • /foto/10289/10289267m.jpg
    1929
  • /foto/10289/10289268m.jpg
    1929
  • /foto/10289/10289269m.jpg
    1929
  • /foto/10289/10289280m.jpg
    1929
  • /foto/10281/10281224m.jpg
    1930
  • /foto/10289/10289258m.jpg
    1930
  • /foto/10289/10289261m.jpg
    1930
  • /foto/10289/10289263m.jpg
    1930
  • /foto/10291/10291116m.jpg
    1930
  • /foto/10291/10291119m.jpg
    1930
  • /foto/10309/10309971m.jpg
    1930
  • /foto/10289/10289254m.jpg
    1930
  • /foto/10289/10289257m.jpg
    1930
  • /foto/10289/10289241m.jpg
    1930
  • /foto/10606/10606412m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/10606/10606441m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/10607/10607063m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/10607/10607065m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/10607/10607197m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/10607/10607198m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/10608/10608525m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/10610/10610755m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/10309/10309960m.jpg
    1931
  • /foto/10309/10309961m.jpg
    1931
  • /foto/10309/10309962m.jpg
    1931
  • /foto/10309/10309840m.jpg
    1932
  • /foto/10309/10309842m.jpg
    1932
  • /foto/10309/10309847m.jpg
    1932
  • /foto/10309/10309953m.jpg
    1932
  • /foto/10309/10309954m.jpg
    1932
  • /foto/10309/10309979m.jpg
    1932
  • /foto/10291/10291139m.jpg
    1932
  • /foto/10309/10309951m.jpg
    1932
  • /foto/10289/10289287m.jpg
    1933
  • /foto/10309/10309843m.jpg
    1933
  • /foto/10309/10309844m.jpg
    1933
  • /foto/10289/10289286m.jpg
    1933
  • /foto/10610/10610768m.jpg
    1935 - 1943
  • /foto/10608/10608735m.jpg
    1935 - 1944
  • /foto/10287/10287294m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/10291/10291118m.jpg
    1936 - 1944
  • /foto/10289/10289292m.jpg
    1937
  • /foto/10308/10308841m.jpg
    1938
  • /foto/10308/10308843m.jpg
    1938
  • /foto/10308/10308848m.jpg
    1939
  • /foto/10308/10308857m.jpg
    1940
  • /foto/10308/10308856m.jpg
    1940
  • /foto/10310/10310001m.jpg
    1940
  • /foto/10310/10310003m.jpg
    1941
  • /foto/10308/10308864m.jpg
    1941
  • /foto/10308/10308866m.jpg
    1941
  • /foto/10308/10308860m.jpg
    1941
  • /foto/10308/10308909m.jpg
    1941
  • /foto/10308/10308902m.jpg
    1941
  • /foto/10308/10308867m.jpg
    1942
  • /foto/10304/10304902m.jpg
    1942
  • /foto/10310/10310008m.jpg
    1942
  • /foto/10310/10310009m.jpg
    1942
  • /foto/10304/10304909m.jpg
    1942
  • /foto/10608/10608593m.jpg
    1943
  • /foto/10608/10608652m.jpg
    1943
  • /foto/10304/10304899m.jpg
    1943
  • /foto/10281/10281217m.jpg
    1943
  • /foto/10861/10861436m.jpg
    1958
  • /foto/400/400755m.jpg
    1958 - 1960
  • /foto/5618/5618150m.jpg
    1958 - 1960
  • /foto/5618/5618189m.jpg
    1958 - 1960
  • /foto/5618/5618211m.jpg
    1958 - 1960
  • /foto/8552/8552497m.jpg
    1958 - 1962
  • /foto/192/192067m.jpg
    1959 - 1961
  • /foto/192/192061m.jpg
    1960
  • /foto/192/192070m.jpg
    1960
  • /foto/5796/5796508m.jpg
    1960
  • /foto/5796/5796588m.jpg
    1960
  • /foto/6700/6700935m.jpg
    1960
  • /foto/192/192068m.jpg
    1960 - 1962
  • /foto/6747/6747447m.jpg
    1960 - 1962
  • /foto/6747/6747448m.jpg
    1960 - 1962
  • /foto/6747/6747449m.jpg
    1960 - 1962
  • /foto/10250/10250870m.jpg
    1960 - 1962
  • /foto/450/450516m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/3648/3648422m.jpg
    1960 - 1969
  • /foto/3648/3648469m.jpg
    1960 - 1969
  • /foto/39/39565m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/360/360460m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/8755/8755587m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/8755/8755588m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/6751/6751826m.jpg
    1962
  • /foto/6745/6745670m.jpg
    1962 - 1964
  • /foto/6745/6745671m.jpg
    1962 - 1964
  • /foto/6745/6745672m.jpg
    1962 - 1964
  • /foto/224/224113m.jpg
    1963
  • /foto/224/224114m.jpg
    1963
  • /foto/5943/5943621m.jpg
    1964
  • /foto/6743/6743103m.jpg
    1964
  • /foto/418/418733m.jpg
    1964 - 1965
  • /foto/261/261620m.jpg
    1965
  • /foto/3257/3257908m.jpg
    1965
  • /foto/3689/3689844m.jpg
    1965
  • /foto/5943/5943441m.jpg
    1965 - 1966
  • /foto/3514/3514614m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/3514/3514619m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/3514/3514621m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/9505/9505036m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/175/175165m.jpg
    1965 - 1970
  • /foto/175/175166m.jpg
    1965 - 1970
  • /foto/175/175167m.jpg
    1965 - 1970
  • /foto/8755/8755589m.jpg
    1965 - 1970
  • /foto/7472/7472827m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/7472/7472848m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/7472/7472860m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/7472/7472864m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/7472/7472867m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/7472/7472870m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/7472/7472872m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/7472/7472875m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/7472/7472876m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/7472/7472877m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/7472/7472880m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/8755/8755590m.jpg
    1965 - 1980
  • /foto/390/390219m.jpg
    1966
  • /foto/4669/4669581m.jpg
    1966
  • /foto/4671/4671313m.jpg
    1966
  • /foto/6854/6854866m.jpg
    1966
  • /foto/10148/10148750m.jpg
    1966
  • /foto/4354/4354167m.jpg
    1969
  • /foto/10851/10851908m.jpg
    1969
  • /foto/10329/10329086m.jpg
    1970
  • /foto/10329/10329095m.jpg
    1970
  • /foto/10329/10329102m.jpg
    1970
  • /foto/7400/7400684m.jpg
    1970 - 1971
  • /foto/331/331909m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/3326/3326629m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/8755/8755555m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/8756/8756066m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/8756/8756067m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/8797/8797170m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/8797/8797171m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/5158/5158609m.jpg
    1972
  • /foto/7168/7168503m.jpg
    1972
  • /foto/5682/5682723m.jpg
    1980
  • /foto/5683/5683279m.jpg
    1980 - 1985
  • /foto/5683/5683280m.jpg
    1980 - 1985
  • /foto/34/34774m.jpg
    1980 - 1995
  • /foto/9453/9453220m.jpg
    1982
  • /foto/8384/8384419m.jpg
    1982
  • /foto/36/36952m.jpg
    2005
  • /foto/180/180938m.jpg
    2007
  • /foto/342/342451m.jpg
    2010
  • /foto/344/344482m.jpg
    2010
  • /foto/6968/6968283m.jpg
    2010
  • /foto/6968/6968288m.jpg
    2010
  • /foto/5389/5389139m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352926m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352927m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352892m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352893m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352894m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352896m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352899m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352900m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352901m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352910m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352911m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352914m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352915m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618139m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618153m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618171m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618178m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618183m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618209m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618213m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618229m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618237m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352895m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352898m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352902m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352909m.jpg
    2010
  • /foto/10352/10352928m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618143m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618343m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618354m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618369m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618372m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618381m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618062m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618068m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618079m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618088m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618103m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618122m.jpg
    2010
  • /foto/5618/5618131m.jpg
    2010
  • /foto/4317/4317401m.jpg
    2012
  • /foto/4318/4318249m.jpg
    2012
  • /foto/4318/4318317m.jpg
    2012
  • /foto/4322/4322042m.jpg
    2012
  • /foto/4322/4322050m.jpg
    2012
  • /foto/7161/7161096m.jpg
    2012
  • /foto/4004/4004213m.jpg
    2013
  • /foto/5086/5086594m.jpg
    2014
  • /foto/7307/7307751m.jpg
    2015
  • /foto/7307/7307762m.jpg
    2015
  • /foto/6816/6816103m.jpg
    2017
  • /foto/6816/6816104m.jpg
    2017
  • /foto/8437/8437612m.jpg
    2020
  • /foto/8439/8439294m.jpg
    2020
  • /foto/8439/8439296m.jpg
    2020
  • /foto/10583/10583751m.jpg
    2023
  • /foto/10584/10584836m.jpg
    2023
  • /foto/10654/10654970m.jpg
    2023
  • /foto/10583/10583741m.jpg
    2023

Michał°

Poprzednie: Zbiornik wody pitnej Strona Główna Następne: Dom nr 12