MENU
Altos°:
Lisunow Li-2 (C-47 Dakota)

W grudniu 1935r. w USA został oblatany Douglas DC-3, będący powiększoną wersją samolotu DC-2 z 1934r. W 1936r. zainteresowały się nim władze radzieckie poszukujące nowoczesnego samolotu transportowego i pasażerskiego. Zakupiono 20 egzemplarzy DC-3 i dwa samoloty nie zmontowane, będące wzorcem dla planowanej produkcji seryjnej. W 1939r. w Fabryce Nr 84 położonej w pobliżu Moskwy rozpoczęto produkcję seryjną.
W celu dostosowania samolotu do możliwo�ci produkcyjnych wprowadzono pod kierunkiem Borysa P. Lisunowa 1293 zmiany technologiczne oraz zastosowano silniki gwiazdowe M-62 (licencyjne Wright Cyclone) lub ASz-62IR o mocy 736 kW (1000 KM).
Pierwsze samoloty oznaczone PS-84 weszły do służby w 1940r. W 1942r. oznaczenie zmieniono na Li-2. Do zakończenia produkcji w 1946r. zbudowano około 3000 egzemplarzy Li-2. W Aerofłocie i lotnictwie transportowym armii radzieckiej zostały zastąpione przez samoloty Ił-12 konstrukcji S. Iljuszyna.

W lotnictwie polskim używano 20 samolotów Li-2T od kwietnia 1945 do 1974r. W PLL LOT wykorzystywano od 1945r. wersję Li-2P. Samoloty te wycofano ze służby w 1969r.

Wersje i odmiany:
Li-2B - samolot bombowy z 1942r. uzbrojony w 1 stały i 2 ruchome k.m. kal. 7,62 mm i bomby o masie 1500 kg
Li-2F - samolot aerofotogrametryczny z 1945r.
Li-2G - samolot transportowy z 1942r. Zabierał 26 skoczków spadochronowych lub ładunek o masie 2800 kg, używany był też do holowania szybowców desantowych.
Li-2GP - samolot transportowy z 1942r., przystosowany do zabierania 10 osób i ładunku o masie 1200 kg
Li-2P - samolot pasażerski z 1941; zabierał 28 osób, od 1945r. używany był w lotnictwie polskim
Li-2S - samolot transportowy dalekiego zasięgu z 1943r., przystosowany do zrzucania grup dywersyjnych na głębokim zapleczu nieprzyjaciela
Li-2T - samolot transportowy z 1942r., w lotnictwie polskim wykorzystywany od kwietnia 1945r.
Li-2W - samolot rozpoznania meteorologicznego z 1945r., przystosowany do lotów na wysoko�ci 8000 m Wyposażony był w silniki M-62IR z turbinowymi sprężarkami RK-19.

Konstrukcja: metalowa, dwusilnikowy dolnopłat wolnono�ny, podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie. Silniki gwiazdowe M-62 lub ASz-62IR o mocy 736 kW (1000 KM) każdy.

Dane techniczne:
Rozpięto�ć 28,83 m
Długo�ć 19,65 m
Wysoko�ć 5,15 m
Powierzchnia no�na 91,7 m2
Masa własna 7150 kg
Masa całkowita 11 500 kg
Prędko�ć maksymalna 280 km/h
Pułap 5600 m
Zasięg 2400 km

Dodał: Tadeusz_3° - Data: 2005-07-05 23:06:47 - Odsłon: 3988
Rok 1959

Wrocławski Salon Lotniczy uroczyście otwarto w dniu 13 września 1959 roku. Podczas inauguracji na lotnisku klubowym zgromadziło sie 200 tysięcy osób. Samo otwarcie zostało porzedzone cywilnymi i wojskowymi pokazami lotniczymi.
b/h/2008

  • /foto/11/11458m.jpg
    1959
  • /foto/44/44924m.jpg
    1959
  • /foto/44/44925m.jpg
    1959
  • /foto/44/44927m.jpg
    1959
  • /foto/179/179722m.jpg
    1959
  • /foto/179/179725m.jpg
    1959
  • /foto/36/36255m.jpg
    1959
  • /foto/65/65189m.jpg
    1959
  • /foto/65/65190m.jpg
    1959
  • /foto/65/65191m.jpg
    1959
  • /foto/65/65193m.jpg
    1959
  • /foto/65/65197m.jpg
    1959
  • /foto/65/65201m.jpg
    1959
  • /foto/65/65202m.jpg
    1959
  • /foto/65/65204m.jpg
    1959
  • /foto/65/65206m.jpg
    1959
  • /foto/65/65207m.jpg
    1959

Tadeusz_3°

Poprzednie: 1959 - Wrocławski Salon Lotniczy Strona Główna Następne: 1959 - Wrocławski Salon Lotniczy


Tadeusz R | 2005-12-07 10:44:16
To jest Li-2 ?
Altos | 2005-12-07 22:16:19
Tak to jest Li-2 . Przyleciała na wystawę. Dzięki solidnemu podwoziu mogła lądować na Gądowie
Tadeusz R | 2005-12-08 11:11:40
Przecież kiedyś lądowały był tu Port PLL-LOT
Altos | 2005-12-18 17:31:19
Zgadza się, ale od momentu jak jedna lądowała z przelotem i na południowo-zachodnim krańcu lotniska jej podwozie ugrzęzło w mokrym podłożu (kurzawka) to przestały. Prawdopodobnie to ze wzgledu na tą kurzawkę to nawet w latach 80 przerwano budowę bloków w tym rejonie lotniska.
POLI | 2005-12-08 12:32:22
Lisunow Li-2 czyli C-47 Dakota :)
Altos | 2006-01-30 16:25:37
Lisunow Li-2 W grudniu 1935r. został w USA oblatany Douglas DC-3, będący powiększoną wersją samolotu DC-2 z 1934r. W 1936r. zainteresowały się nim władze radzieckie poszukujące nowoczesnego samolotu transportowego i pasażerskiego. Zakupiono 20 egzemplarzy DC-3 i dwa samoloty nie zmontowane, będące wzorcem dla planowanej produkcji seryjnej. W 1939r. rozpoczęto w Fabryce Nr 84, położonej w pobliżu Moskwy, produkcję seryjną. W celu dostosowania samolotu do możliwości produkcyjnych wprowadzono pod kierunkiem Borysa P. Lisunowa 1293 zmiany technologiczne oraz zastosowano silniki gwiazdowe M-62 (licencyjne Wright Cyclone) lub ASz-62IR o mocy 736 kW (1000 KM). Pierwsze samoloty oznaczone PS-84 weszły do służby w 1940r. W 1942r. oznaczenie zmieniono na Li-2. Do zakończenia produkcji w 1946r. zbudowano około 3000 egzemplarzy Li-2. W Aerofłocie i lotnictwie transportowym armii radzieckiej zostały zastąpione przez samoloty Ił-12 konstrukcji S. Iljuszyna. W lotnictwie polskim używano 20 samolotów Li-2T od kwietnia 1945 do 1974r. W PLL LOT wykorzystywano od 1945r. wersję Li-2P. Samoloty te wycofano ze służby w 1969r. Wersje i odmiany: • Li-2B - samolot bombowy z 1942r. uzbrojony w 1 stały i 2 ruchome k.m. kal. 7,62 mm i bomby o masie 1500 kg • Li-2F - samolot aerofotogrametryczny z 1945r. • Li-2G - samolot transportowy z 1942r. Zabierał 26 skoczków spadochronowych lub ładunek o masie 2800 kg, używany był też do holowania szybowców desantowych. • Li-2GP- samolot transportowy z 1942r., przystosowany do zabierania 10 osób i ładunku o masie 1200 kg • Li-2P - samolot pasażerski z 1941; zabierał 28 osób, od 1945r. używany był w lotnictwie polskim • Li-2S - samolot transportowy dalekiego zasięgu z 1943r., przystosowany do zrzucania grup dywersyjnych na głębokim zapleczu nieprzyjaciela • Li-2T - samolot transportowy z 1942r., w lotnictwie polskim wykorzystywany od kwietnia 1945r. • Li-2W - samolot rozpoznania meteorologicznego z 1945r., przystosowany do lotów na wysokości 8000 m Wyposażony był w silniki M-62IR z turbinowymi sprężarkami RK-19. Konstrukcja: metalowa, dwusilnikowy dolnopłat wolnonośny, podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie. Silniki gwiazdowe M-62 lub ASz-62IR o mocy 736 kW (1000 KM) każdy. Dane techniczne: Rozpiętość 28,83 m Długość 19,65 m Wysokość 5,15 m Powierzchnia nośna 91,7 m2 Masa własna 7150 kg Masa całkowita 11 500 kg Prędkość maksymalna 280 km/h Pułap 5600 m Zasięg 2400 km
bonczek/hydroforgroup/ | 2006-01-30 18:04:40
Leciałem takim na początku lat 70 tych do Szczecina. Pamiętam, że był to wojskowy samolot i fragment podłogi był kratą przez którą widac było ziemię....to były wrażenia.
Altos | 2006-01-30 23:41:55
Bo to był Li2 T tzn. transportowy przystosowany również do zrzucania z pokładu wszystkiego co ma zlecieć na ziemię. Po 1970r pasażerskich już nie było.
wladys42 | 2006-06-05 19:52:32
Altos ładnie opisałeś dakotkę , a dodam tylko że polska nazwa samolotu to "MIŚ".