MENU
Północna część ul. Zielińskiego widziana z wiaduktu kolejowego. Perspektywę zamyka budynek przy ul. Piłsudskiego.

Dodał: Danuta B.° - Data: 2005-05-23 20:11:13 - Odsłon: 4578
19 maja 2005

Data: 2005:05:19 15:07:41  

W początkach swojego istnienia ulica prowadziła od ul. Podwale i kończyła się na wysokości dzisiejszego nasypu kolejowego. Nosiła wtedy jeszcze nazwę Gabitzerstr. Na początku lat 70. XIX wieku w związku z budową gmachu Śląskiego Muzeum Sztuk Pięknych odcinek od ul. Podwale do ul. Kościuszki nazwano Museumstr. (ul. Muzealna). W tym samym czasie zmieniono też nazwę obecnej ul. Zielińskiego na Höfchenstr. Wywodziła się ona od nazwy dawnej wsi Höfchen (Dworek) włączonej do Wrocławia w 1886 r. Rozwój ulicy na południe ąż do pl. Hirszfelda nastąpił po 1880 r. za sprawą działalności spółki Schlesische Immobilien Aktien Gesellschaft. Zabudowę zdominowały wtedy kamienice czynszowe.

Ulica mocno ucierpiała w czasie walk od Festung Breslau. Ze zwartej zabudowy ocalało jedynie kilka kamienic. Po 1945 r. patronem ulicy został Tadeusz Zieliński (1859-1944), badacz i fililog klasyczny. W połowie lat 60. XX w. likwidacji uległ odcinek ulicy między ul. Kościuszki i ul. Piłsudskiego.

  • /foto/357/357560m.jpg
    1865
  • /foto/321/321112m.jpg
    1870 - 1880
  • /foto/357/357808m.jpg
    1884
  • /foto/95/95710m.jpg
    1885 - 1887
  • /foto/392/392938m.jpg
    1885 - 1890
  • /foto/3404/3404189m.jpg
    1885 - 1900
  • /foto/3602/3602026m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/0/000808m.jpg
    1895 - 1910
  • /foto/5742/5742731m.jpg
    1900 - 1901
  • /foto/8359/8359461m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/4127/4127415m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/10116/10116161m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/27/27249m.jpg
    1900 - 1906
  • /foto/5039/5039272m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/280/280422m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/441/441985m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/7018/7018389m.jpg
    1901
  • /foto/274/274911m.jpg
    1902
  • /foto/7649/7649075m.jpg
    1902
  • /foto/6593/6593222m.jpg
    1903
  • /foto/7349/7349505m.jpg
    1904
  • /foto/2/002852m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/372/372031m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/4596/4596540m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/264/264040m.jpg
    1906
  • /foto/67/67759m.jpg
    1907
  • /foto/9474/9474130m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/340/340150m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/354/354758m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/5742/5742338m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/9096/9096431m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/8543/8543426m.jpg
    1910 - 1921
  • /foto/178/178789m.jpg
    1915
  • /foto/5515/5515790m.jpg
    1916
  • /foto/5750/5750529m.jpg
    1917
  • /foto/6547/6547664m.jpg
    1923
  • /foto/6555/6555612m.jpg
    1923
  • /foto/6557/6557968m.jpg
    1923
  • /foto/6630/6630060m.jpg
    1924
  • /foto/4440/4440224m.jpg
    1925
  • /foto/6590/6590461m.jpg
    1935 - 1938
  • /foto/220/220495m.jpg
    1938
  • /foto/277/277096m.jpg
    1945 - 1947
  • /foto/1/001549m.jpg
    1945 - 1950
  • /foto/389/389251m.jpg
    1946 - 1947
  • /foto/409/409482m.jpg
    1946 - 1947
  • /foto/5687/5687456m.jpg
    1947
  • /foto/10805/10805358m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/406/406608m.jpg
    1962
  • /foto/4879/4879835m.jpg
    1962
  • /foto/185/185217m.jpg
    1968
  • /foto/4915/4915867m.jpg
    1968
  • /foto/3414/3414247m.jpg
    1969
  • /foto/167/167746m.jpg
    1969
  • /foto/167/167749m.jpg
    1969
  • /foto/3277/3277871m.jpg
    1971
  • /foto/3414/3414191m.jpg
    1971 - 1972
  • /foto/3394/3394607m.jpg
    1972 - 1973
  • /foto/3294/3294731m.jpg
    1972 - 1974
  • /foto/323/323844m.jpg
    1973
  • /foto/4778/4778799m.jpg
    1973
  • /foto/4778/4778802m.jpg
    1973
  • /foto/4780/4780071m.jpg
    1973
  • /foto/3393/3393042m.jpg
    1976
  • /foto/168/168029m.jpg
    1978
  • /foto/197/197538m.jpg
    1979
  • /foto/8346/8346749m.jpg
    1980 - 1990
  • /foto/5940/5940294m.jpg
    1981
  • /foto/9877/9877852m.jpg
    1984
  • /foto/7698/7698601m.jpg
    1987 - 1988
  • /foto/9780/9780449m.jpg
    1990 - 1991
  • /foto/3277/3277898m.jpg
    1991
  • /foto/4348/4348467m.jpg
    1997
  • /foto/1/001858m.jpg
    2003
  • /foto/3/003057m.jpg
    2003
  • /foto/3/003984m.jpg
    2004
  • /foto/25/25582m.jpg
    2004
  • /foto/25/25585m.jpg
    2004
  • /foto/25/25592m.jpg
    2004
  • /foto/29/29113m.jpg
    2005
  • /foto/33/33020m.jpg
    2005
  • /foto/33/33022m.jpg
    2005
  • /foto/9257/9257666m.jpg
    2005
  • /foto/46/46988m.jpg
    2005
  • /foto/9621/9621892m.jpg
    2007
  • /foto/210/210977m.jpg
    2008
  • /foto/210/210982m.jpg
    2008
  • /foto/229/229713m.jpg
    2008
  • /foto/251/251614m.jpg
    2008
  • /foto/275/275626m.jpg
    2009
  • /foto/275/275754m.jpg
    2009
  • /foto/277/277141m.jpg
    2009
  • /foto/3953/3953739m.jpg
    2011
  • /foto/407/407782m.jpg
    2011
  • /foto/3602/3602027m.jpg
    2012
  • /foto/448/448103m.jpg
    2012
  • /foto/449/449967m.jpg
    2012
  • /foto/3599/3599430m.jpg
    2013
  • /foto/3762/3762073m.jpg
    2013
  • /foto/4453/4453541m.jpg
    2013
  • /foto/5517/5517434m.jpg
    2015
  • /foto/5882/5882035m.jpg
    2016
  • /foto/5882/5882039m.jpg
    2016
  • /foto/6592/6592152m.jpg
    2017
  • /foto/6592/6592205m.jpg
    2017
  • /foto/6592/6592789m.jpg
    2017
  • /foto/6597/6597709m.jpg
    2017
  • /foto/6675/6675638m.jpg
    2017
  • /foto/7749/7749143m.jpg
    2018
  • /foto/7749/7749149m.jpg
    2018
  • /foto/7382/7382086m.jpg
    2018
  • /foto/7523/7523486m.jpg
    2018
  • /foto/8300/8300961m.jpg
    2019
  • /foto/9142/9142501m.jpg
    2021
  • /foto/9167/9167732m.jpg
    2021
  • /foto/9205/9205316m.jpg
    2021
  • /foto/9418/9418097m.jpg
    2021
  • /foto/9688/9688556m.jpg
    2022
  • /foto/9949/9949709m.jpg
    2022
  • /foto/10319/10319070m.jpg
    2023
  • /foto/10338/10338120m.jpg
    2023
  • /foto/10318/10318883m.jpg
    2023

Danuta B.°

Poprzednie: Alstom Pojazdy Szynowe (d. PAFAWAG) Strona Główna Następne: Osiedle Obornicka 77


Marek_3 | 2005-05-23 20:37:19
To niebezpiecznie chodzic po torach, jeszcze SOK cie dorwie :-)
TadPiotr | 2005-05-23 23:05:32
Witaj Danusiu w gronie wiaduktowców! Ta sama technika wspinaczkowa co ja??
Danuta B. | 2005-05-24 20:29:24
Ta sama, choć z innego kierunku, ale za to piętrus. Nie sądzę, abym znalazła na to czas, ale warto wykupić bilet na osobowy (najlepiej piętrowy) do granic województwa i z powrotem. Okna w wagonach otwierają się, trzeba zająć miejsce tak, aby nikomu to nie przeszkadzało i pstrykać. Od strony torów widać rzeczy zupełnie nieznane.
TadPiotr | 2005-05-24 23:03:23
No ja miałem po prostu słońce z tej strony. O tak, tory to odrębny świat. W zasadzie jak będę jechał znów do jakiejś Warszawy, to spróbuję w drugą stronę cyknąć.
FM | 2005-05-24 19:29:23
A jak tam weszłaś?
Marek Kuchciak | 2005-05-26 14:48:48
Ciekawe dlaczego po wojnie zdecydowano o zabudowie przedłużenia tej ulicy w stronę Placu Muzealnego.
wro2015 | 2005-05-26 15:33:03
tgo typu decyzje ogolnie nie mialy sensu, ale robion je wszedzie (patrz pelno ulic na starym miescie, szczepinie, poludniu). Watpie abys znalazl odpowiedz... W latach 50-60 za czasow urbanistycki modernstycznej wszedzie chcieli wepchnac charackter osiedla, czyli slepe uliczki, zadka zabudowa, bloczki i pawilony - bo podobno charackter osiedla jest najprzyjemniejsza forma mieszkania... Urbaniscie z tamtych lat neistety zapomnieli ze maisto spelnia wiecej funckji niz tylko te wylacznie mieszkalne... zapomnieli ze miasto oprocz dzielnicy-sypialni maja takze centrum i srodmiescie :(
TadPiotr | 2005-05-27 08:26:45
Pewien sens to mogło mieć. Akurat w tym regionie zachowano zabudowę pierzejową, a pamiętajmy, ze Piłsudskiego, (Świerczewskiego) przedłużono do 1-Maja, przebijając zachodni rejon pl. Słonecznego (PKWN). Być może chciano zrobić cos w rodzaju ulicy przelotowej, zamykając zbyt wiele wlotów. Ale całkiem prawdopodobne, że było przypadkowe. Pooglądam w książce o urbanistyce wrocławia z lat 1950-tych.
Neo[EZN] | 2005-05-26 17:51:26
Tego terenu niczym chyba nie zabudowali (przedszkole jest bodajże obok a jezdnia przechodziła między tymi dwoma budynkami co widać na starych fotkach). W latach 70. rozebrali bruk, posadzili trawę i ułożyli chodniki.