MENU
Budynek Urzędu Miasta przy ul. Zwycięstwa 21 w Gliwicach.

Dodał: StaSta° - Data: 2019-12-01 17:49:15 - Odsłon: 664
04 sierpnia 2019

Data: 2019:08:04 10:41:45   ISO: 220   Ogniskowa: 10 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D90   Przysłona: f/10   Ekspozycja: 1/500 s  


Budynek Urzędu Miejskiego to największa i najbardziej charakterystyczna budowla w śródmieściu Gliwic, która pierwotnie pełniła inną funkcję. Obiekt zbudowano w latach 1922–1928 jako hotel Haus Oberschlesien (Dom Górnośląski). Potężny czteroskrzydłowy gmach obejmował cztery piętra z wieloma luksusowymi pomieszczeniami. Główne wejście do hotelowego holu znajdowało się od strony obecnej ul. prymasa Wyszyńskiego (dawna Markgrafenstrasse). W części parterowej mieściły się biura dyrekcji, sklepy i salon fryzjerski, a na piętrach znajdowało się 110 pokoi hotelowych. Natomiast część parterową, od strony dzisiejszej ulicy Zwycięstwa, zajmowała obszerna i elegancka restauracja z oszkloną werandą, wychodzącą na trawnik. Wejście od ul. Wybrzeża Wojska Polskiego (dawna Schillerstrasse) prowadziło do drugiej restauracji, cukierni, piwiarni i pomieszczeń biurowych różnych gliwickich firm. Pierwsze piętro gmachu, prócz apartamentów i pokoi hotelowych, mieściło też kawiarnie i słynną lustrzaną salę balową z malowidłami pochodzącego ze Śląska profesora Adolfa Munzera. Wystrój wnętrz uświetniały meble pochodzące z warsztatu rzemiosła artystycznego w Nysie. Zarówno z powodu swej długiej i piętrzącej się trudnościami budowy, jak i dzięki nagromadzeniu bogactwa i luksusu, sława hotelu wykroczyła daleko poza granice miasta. W 1945 roku po wkroczeniu do Gliwic Armii Czerwonej został spalony. Po przejęciu miasta przez administrację polską odbudowano gmach z przeznaczeniem na siedzibę prezydium Miejskiej Rady Narodowej. Od 1989 roku jest siedzibą władz samorządowych, żródło:

  • /foto/7489/7489208m.jpg
    1918
  • /foto/8242/8242376m.jpg
    1925
  • /foto/8005/8005107m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/8040/8040998m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/7129/7129547m.jpg
    1929
  • /foto/10364/10364802m.jpg
    1929
  • /foto/10511/10511921m.jpg
    1929
  • /foto/7489/7489140m.jpg
    1930 - 1933
  • /foto/7930/7930187m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/8242/8242391m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/9349/9349386m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/7656/7656797m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/7115/7115857m.jpg
    1935
  • /foto/8055/8055432m.jpg
    1935
  • /foto/10505/10505972m.jpg
    1935
  • /foto/7125/7125749m.jpg
    1935 - 1938
  • /foto/7612/7612059m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/7828/7828567m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/9688/9688524m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/7667/7667854m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/7699/7699842m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/8252/8252525m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/9431/9431877m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/9867/9867747m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/7770/7770355m.jpg
    1936
  • /foto/7142/7142322m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/8146/8146868m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/7658/7658424m.jpg
    1939
  • /foto/7805/7805871m.jpg
    1939
  • /foto/8155/8155198m.jpg
    1940
  • /foto/8242/8242364m.jpg
    1942
  • /foto/9448/9448785m.jpg
    1942
  • /foto/9282/9282783m.jpg
    1947
  • /foto/7191/7191074m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/10315/10315580m.jpg
    1965
  • /foto/7677/7677425m.jpg
    1970
  • /foto/8204/8204528m.jpg
    2019

StaSta°

Poprzednie: 2019 - Rozbiórka wiaduktu Kolei Marchijskiej Strona Główna Następne: Odcinek Śrubowa - Park Biznesu