MENU
PORÓWNANIA (1)
Przejazd kolejowy na ulicy Polnej.

Dodał: grinns° - Data: 2019-11-10 11:20:37 - Odsłon: 326
21 lutego 2018

Data: 2018:02:21 08:41:04   ISO: 50   Ogniskowa: 5.8 mm   Aparat: SAMSUNG TECHWIN CO., LTD. Samsung L700   Przysłona: f/7.1   Ekspozycja: 1/840 s  

Linia Kobierzyce - Piława Górna budowana była etapami w powiązaniu z innymi liniami kolejowymi w okolicy. U progu lat 80. XIXw. stopniowo nacjonalizowana Kolej Górnośląska przystąpiła do intensywnej rozbudowy połączeń lokalnych przebiegających przez urodzajne tereny rolnicze. Na Dolnym Śląsku zaczęto tworzyć sieć na południe od Wrocławia łącząc początkowo Strzelin z Łagiewnikami (1883 r. - ), gdzie znajdowała się duża cukrownia i dalej z powiatową Niemczą (15.10.1884 r.). Przez 10 lat Niemcza była stacją końcową - stacja znajdowała się dalej od centrum miasta niż obecnie. W 1889 roku przyznano fundusze na budowę połączenia Niemczy z Piławą Górną przez Przerzeczyn, a odcinek ten otwarto 15.11.1894 r. rezygnując prawdopodobnie z bezpośredniego połączenia z Dzierżoniowem przez Gilów i wznosząc nowy dworzec w Niemczy bliżej centrum miasta. Brakujący odcinek Kobierzyce - Jordanów - Łagiewniki otwarto dopiero 1.10.1898 w okresie intensywnego zagęszczenia sieci kolejowej, kiedy równolegle budowano łącznik z Sobótki Zachodniej do Świdnicy. Linia została uszkodzona w 1945 r. - uszkodzono mosty w Niemczy, jednak już od 1946 roku kursowały pociągi w relacji Wrocław - Piława - Dzierżoniów (2 pary). Przewozy osobowe w późniejszych latach nie wykraczały poza 2-3 pary na dobę w relacji Wrocław - Jaworzyna Śląska. Prędkości szlakowe były bardzo niskie. W latach 70. 40 km odcinek z Kobierzyc do Piławy pociąg pokonywał prawie 2,5 godziny z 10 minutowym postojem w Łagiewnikach. Ruch osobowy zawieszono 19.11.1995 r., ruch towarowy w 2001 r. (pociągi zdawcze do cukrowni w Łagiewnikach). Obsady stacji zlikwidowano w listopadzie 2000 r., linię formalnie usunięto z ewidencji PKP PLK w 2006 r. Linia jest nieprzejezdna - na odcinku Budziszów - Pustków już w 2006 r. skradziono kawałek toru, a na dojeździe i wyjeździe z Niemczy zaasfaltowano tory na przejazdach (moose - wg 150 lat kolei na Dolnym Śląsku )

Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (poł.) na linii - kilometraż polski liczony od Kobierzyc (niemiecki od Wrocławia Głównego):
- , Kobierzyce, st., km 0,000 (km 20,47)
- , Szczepankowice Wrocławskie, po., km 3,543 (km 24,01)
- , Budziszów, poł., km 5,601 (km 26,06)
- , Pustków Wilczkowski, po., km 8,684 (km 29,17)
- , Wilczkowice, po., km 10,395 (km 30,79)
- , Jordanów Śląski, st., km 13,607 (km 34,06)
- , Trzebnik, po., km 17,965 (km 38,47)
- , Łagiewniki Dzierżoniowskie, st., km 21,128 (km 41,48)
- , Przystronie Śląskie, po., km 24,714 (km 45,17)
- , Wilków Wielki, po., km 27,296 (km 47,75)
- , Niemcza, st./poł., km 29,867 (km 50,32)
- , Przerzeczyn-Zdrój, po., km 33,939 (km 54,40)
- , Piława Górna, st., km 39,395 (km 59,86)

Od linii w km 28,630 (przed Niemczą od strony Wilkowa) odchodziła blisko 6,5 (!) km długości bocznica do Rejonu Eksploatacji Kamienia w Gilowie (Girlachsdorfer Basaltwerk). Bocznica widoczna na mapach z lat 70.

  • /foto/5211/5211091m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/3304/3304651m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/427/427313m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/3304/3304676m.jpg
    1906
  • /foto/4053/4053201m.jpg
    1907
  • /foto/4100/4100504m.jpg
    1908
  • /foto/5757/5757808m.jpg
    1908
  • /foto/5217/5217863m.jpg
    1910 - 1925
  • /foto/187/187302m.jpg
    1912
  • /foto/5215/5215814m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/5215/5215781m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/128/128204m.jpg
    1925
  • /foto/41/41816m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/26/26310m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/3704/3704245m.jpg
    2013
  • /foto/4684/4684240m.jpg
    2014
  • /foto/5981/5981772m.jpg
    2015

grinns°

Poprzednie: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 32 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu Strona Główna Następne: ul. Polna


Danuta B. | 2019-11-10 15:10:33 | edytowany: 2019-11-10 15:11:19
Dopisałam do miejsca, była tylko linia kolejowa.