Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
  ID: 8295232

Most kolejowy na Bobrze



 
Budowa ruszyła w maju 1845 r. Można sobie wyobrazić organizację i bardzo duże tempo prac przy tym pokaźnym 200-metrowym ceglanym moście. To była bardzo duża długość. Trzeba dodać, że szerokość dochodziła do 10 metrów. Całość trzymała się na 19 podporach o wysokości 10 m, czyli wysokości 3-piętrowego domu. Most powstał zapewne w 13 miesięcy. Pierwszy pociąg tzw. próbny przejechał przez ten most i Polnisch-Machen 26 lipca 1846 r. Wyjechał z Głogowa i został tego pamiętnego dnia przywitany na ówczesnym ...
Budowa ruszyła w maju 1845 r. Można sobie wyobrazić organizację i bardzo duże tempo prac przy tym pokaźnym 200-metrowym ceglanym moście. To była bardzo duża długość. Trzeba dodać, że szerokość dochodziła do 10 metrów. Całość trzymała się na 19 podporach o wysokości 10 m, czyli wysokości 3-piętrowego domu. Most powstał zapewne w 13 miesięcy. Pierwszy pociąg tzw. próbny przejechał przez ten most i Polnisch-Machen 26 lipca 1846 r. Wyjechał z Głogowa i został tego pamiętnego dnia przywitany na ówczesnym żagańskim dworcu, zapowiadając uruchomienie połączeń kolejowych. Był to pierwszy odcinek kolejowy, który powstał na terenie Prus. Prace budowlane na linii Głogów - Żagań ostatecznie ukończono we wrześniu 1846 r. Otwarcie całej linii Głogów – Jankowa Żagańska nastąpiło 1 listopada 1846 r. W latach 1850–60 72-kilometrowa magistrala była rozbudowywana o drugi tor - kursowały dwie pary pociągów. W Jankowej była przesiadka do Berlina. Czerwony most był imponujący i starannie wykonany, o czym świadczył użyty materiał i zapewne specjalnie zaprojektowane piękne żeliwne balustrady. Prace budowlane trwały trochę ponad dwa lata, od sierpnia 1844 do końca października 1846 r. Szybkość nie szła w parze z jakością. Pociągi często się wykolejały. Ludzie nie byli pełni entuzjazmu do korzystania z pociągów. Spółka znalazła się na krawędzi bankructwa. Nie mogło być inaczej, skoro mosty, przepusty nad drogami i rowami początkowo budowano z drewna. Stopniowo dopiero później były przebudowywane na ceglane. Poprawa koniunktury nastąpiła w połowie lat 60-tych XX w. polepszona została jakość połączeń. W 1865 r. zakupiono trzy parowozy pospieszne. Służyły kolei do 1873 r. 1 października 1890 r. otwarto odcinek Żagań – Kożuchów. Oznaczało to, że pociąg wjeżdżał na most i kilkaset metrów dalej skręcał odgałęzieniem w lewo, w kierunku Starej Koperni. Z czasem odcinek ten został przedłużony do Nowej Soli. Most zyskał sławę z powodu trzech torów. Wysadzenie mostu i rozbiórka dwóch torów Na przełomie 1944 i 45 r. zaczął zbliżać się front II wojny światowej. Most był strategicznym obiektem, dlatego ochraniała go obsługa naziemna lotniska z Tomaszowa. Następnie był wysadzony. Najprawdopodobniej najszybciej ze wszystkich mostów w okolicy miasta. Ze zdjęcia radzieckiego samolotu zwiadowczego wiadomo, że 2 lutego był już we fragmentach. Walki o Żagań trwały od 13 do 16 lutego. Niemcy się wycofali. Miasto było pod nadzorem władz radzieckich. Rosjanie zdemontowali dwa tory z linii kolejowej, także z mostu, jeszcze w latach 40-ych. Do dzisiaj widnieje puste miejsce po prawej stronie. Pozostał tylko jeden tor. Odbudowa i likwidowanie połączeń Most był odbudowany przez polska administrację, po tym, gdy PKP przejęło stację kolejową Żagań 20 sierpnia 1945 r. Linia Żagań-Głogów była potraktowana jako pierwsza priorytetowo przy odbudowie. Przez most przejeżdżały nadal pociągi relacji Żagań – Nowa Sól, w ramach linii 371. Połączenie to zlikwidowano w 1993 r. Drugie połączenie osobowe, na linii Żagań – Głogów (linii nr 14) trwały do 1 października 2002 r. W latach 90-ych, na moście doszło do uszkodzenia mostu, przez maszynę poprawiająca nawierzchnię. Został uszkodzony jego tzw. parapet. Kolej wprowadziła ograniczenie do 20 km/h. Od 2006 r/ używano most do szynobusowych połączeń pasażerskich Żagań – Niegosławice. Było to ożywienie ruchu pasażerskiego na moście i na stacji w Niegosławicach, gdzie od 10 grudnia 2006 do 10 października 2010 była stacja końcowa dla szynobusu kursującego w kierunku Zielona Góry i Żagań. Obecnie z linii kolejowej i mostu korzystają pociągi towarowe. W wyjątkowych okolicznościach przejeżdżają pociągi retro – lokomotywy. Zbigniew Janicki -
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1998-10
    komentarze: 0
    Pociąg z lokomotywą SP42-173 na "czerwonym moście" nad Bobrem. ...