MENU
Dworzec Marchijski pod koniec XIX wieku. Komentarze skopiowałem z gorszego dubla. Ze zbiorów Adama Pacześniaka. Rozmiar celowo zawyżony.

[Poprzednio dodane: 2004-12-17 19:16:15, Przez: MT - Administrator°, Odsłon: 1040, Ocena: 5.59 (23)
oraz 2003-11-24 11:36:14, Przez: Yahoo°, Odsłon: 2014, Ocena: 5.58 (4) ]


Dodał: ragnar° - Data: 2010-07-02 21:12:25 - Odsłon: 7518
Lata 1898-1899


Dworzec Marchijski wybudowany został przez Towarzystwo Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej (niem. Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn). Otwarcie nastąpiło 18 października 1844. Projektantem dworca był architekt Julius Manger. Rozpoczynająca się na dworcu kolej łączyła Dolny Śląsk (Wrocław, Legnicę, Węgliniec, Lubsko i Gubin) z Berlinem] (Marchia Brandenburska), a od 1 września 1847 dodatkowym 28-kilometrowym łącznikiem także ze Zgorzelcem. Ostatni pociąg pasażerski odjechał z Marchijskiego zimą 1909 roku. Później dworzec przejął funkcję stacji towarowej. Zmieniono też nazwę na Dworzec Zachodni. Wschodnie skrzydło dworca wyburzono, aby ułatwić dojazd do rozległych placów ładunkowych nową szeroką drogą brukową.

Dawna numeracja posesji dworca - 19.

  • /foto/29/29081m.jpg
    1844
  • /foto/5078/5078727m.jpg
    1844
  • /foto/6114/6114104m.jpg
    1850
  • /foto/9146/9146789m.jpg
    1864
  • /foto/369/369237m.jpg
    1866
  • /foto/7399/7399821m.jpg
    1866
  • /foto/265/265514m.jpg
    1869 - 1870
  • /foto/6658/6658723m.jpg
    1870
  • /foto/6659/6659499m.jpg
    1870
  • /foto/217/217562m.jpg
    1875
  • /foto/438/438659m.jpg
    1877
  • /foto/1/001863m.jpg
    1880 - 1900
  • /foto/8216/8216722m.jpg
    1885
  • /foto/5677/5677184m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/5609/5609520m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/3458/3458396m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/10/10172m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/7724/7724388m.jpg
    1904
  • /foto/438/438657m.jpg
    1907
  • /foto/0/000045m.jpg
    1908
  • /foto/1/001862m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/6659/6659514m.jpg
    1923
  • /foto/220/220023m.jpg
    1938
  • /foto/220/220028m.jpg
    1938
  • /foto/10780/10780791m.jpg
    1944
  • /foto/9641/9641407m.jpg
    1945 - 1947
  • /foto/5508/5508859m.jpg
    1948 - 1950
  • /foto/377/377297m.jpg
    1954
  • /foto/58/58797m.jpg
    1963
  • /foto/4231/4231542m.jpg
    1978
  • /foto/10772/10772062m.jpg
    1980
  • /foto/10772/10772066m.jpg
    1980
  • /foto/4/004066m.jpg
    1996
  • /foto/3/003391m.jpg
    2004
  • /foto/3/003392m.jpg
    2004
  • /foto/3/003393m.jpg
    2004
  • /foto/6/006783m.jpg
    2004
  • /foto/36/36370m.jpg
    2005
  • /foto/123/123260m.jpg
    2006
  • /foto/123/123261m.jpg
    2006
  • /foto/123/123262m.jpg
    2006
  • /foto/270/270300m.jpg
    2009
  • /foto/332/332599m.jpg
    2010
  • /foto/332/332600m.jpg
    2010
  • /foto/365/365646m.jpg
    2011
  • /foto/431/431262m.jpg
    2012
  • /foto/431/431263m.jpg
    2012
  • /foto/431/431265m.jpg
    2012
  • /foto/432/432211m.jpg
    2012
  • /foto/4006/4006067m.jpg
    2013
  • /foto/4006/4006106m.jpg
    2013
  • /foto/4635/4635969m.jpg
    2014
  • /foto/4636/4636083m.jpg
    2014
  • /foto/4636/4636107m.jpg
    2014
  • /foto/5622/5622800m.jpg
    2015
  • /foto/9204/9204354m.jpg
    2017
  • /foto/8218/8218657m.jpg
    2019
  • /foto/8458/8458606m.jpg
    2020
  • /foto/8852/8852718m.jpg
    2020
  • /foto/8943/8943879m.jpg
    2020
  • /foto/9720/9720370m.jpg
    2022
  • /foto/9827/9827760m.jpg
    2022
  • /foto/10259/10259026m.jpg
    2023
  • /foto/10733/10733718m.jpg
    2023
  • /foto/10865/10865881m.jpg
    2023

Adam Pacześniak - zbiory prywatne

Poprzednie: Panoramy Góry Strona Główna Następne: Dworzec kolejowy Wrocław Główny


morgot | 2005-06-28 18:08:39
Wszystko cacy tylko czemu takie wielkie 500k.??? Ja przy swoim 64 kB ISDN-ie zbankrutuję :(.
FM | 2005-06-28 20:23:31
Tutaj uważam, ze wielkość jest właściwa. Dzięki temu widać wiele szczegółów.
teresa, teresa kozlowski | 2005-06-28 22:59:57
Czyzby perony byly "na przestrzal"?
teresa, teresa kozlowski | 2005-06-28 23:01:52
Cos mi sie wydaje, ze tor konczyl sie tam, gdzie jest tablica z nazwa dworca.
krylu | 2008-05-09 14:44:37
Mniej wiecej : na placyku znajdowała sie obrotnica, lokomotywa była odczepiana i wjeżdżała na obrotnicę, gdzie zmieniała kierunek jazdy. Takie było pierwotne rozwiązanie, potem istniał projekt przedłużenia toru i połączenia go z nitka od Świebodzkiego ( Frieburger Bahnhof) a nastepnie wzdłuz Piłsudskiego doprowadzenie go do Dworca Górnośląskiego ( obecny Główny). Ostatecznie z projektu zrezygnowano, rozbudowując Górnośląski i wznosząc estakadę. Świebodzki, Marchijski i Dworzec Miejski kolei Prawobrzeżnej straciły na znaczeniu.