MENU
Stacja kolejowa w Tuplicach

Dodał: t.ziemlicki@wp.pl° - Data: 2019-10-01 23:38:29 - Odsłon: 106
Rok 1991


Tuplice to dawna węzłowa, a obecnie podupadła odcinkowa stacja, położona na trasie z Żar do Forst. Z główną linią wybudowaną w 1872 r. przez Towarzystwo Kolei Halle-Żary-Gubin (Halle-Sorau-Gubener Eisenbahn-Gesellschaft - HSGE) krzyżował się tutaj lokalny ciąg Lubsko - Tuplice - Łęknica zbudowany w latach 1897-1898 przez prywatny kapitał Kolejki Łużyckiej (Lausitzer Eisenbahn Aktiengesselschaft - LEAG). Odcinek w kierunku Lubska został zamknięty dla ruchu pasażerskiego w 1990 roku, natomiast do Łeknicy w 1996. Oba odcinki zostały również zamknięte dla ruchu towarowego przed 2000 rokiem, a następnie rozkradzione. Na stacji w Tuplicach obie linie przebiegały niezależnie od siebie - ruch w kierunkach Łęknicy i Lubska obsługiwany był z peronów nr 1 i 2, z tzw. "małego dworca"; funkcjonował również peron 1a. Obecnie perony 1 i 2 są w znacznym stopniu zarośnięte, a tory rozebrane. Pozostały natomiast zabudowania dawnej jednostanowiskowej oraz dwustanowiskowej parowozowni - warsztatów głównych kolei LEAG. Linia w kierunku Lubska przechodziła nad linią do Forst istniejącym do dziś wiaduktem kolejowym. Na linii nr 14 ruch pociągów dziś obsługiwany jest z 4 torów głównych, z których dwa znajdują się przy niskich, jednokrawędziowych peronach nr 3 i 4 (pomimo zamknięcia peronów 1 i 2 numeracja nie została zmieniona). Uzupełnieniem układu torowego jest kilka torów bocznych, z których dwa prowadzą do magazynu towarowego, placu oraz rampy. Na stacji znajdują się też liczne tory o charakterze wyciągowym oraz ochronnym. Ruch pociągów prowadzony jest przez nastawnie "Tp" oraz "Tp1", które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją świetlną. Nastawnia dysponująca obsługuje również rogatki na przejeździe kolejowym. W przeszłości przy obecnym peronie nr 4 znajdował się budynek "dużego" dworca, który jednak uległ zniszczeniu (spłonął w lutym 1945 r.) i obsługa pasażerów dla obu linii przez szereg lat odbywała się z "małego dworca". Pomiędzy małym dworcem a peronami 3 i 4 do dziś funkcjonuje przejście podziemne pod całym układem torowym. Od 1953 roku stację trakcyjną w Tuplicach zalicza się do typu parowozowni pomocniczych o ograniczonym zakresie działania; z pracownikiem wyznaczonym przez naczelnika parowozowni głównej i ustala się jej bezpośrednią zależność służbową od Parowozowni Głównej II klasy w Żaganiu. (moose - różne źródła głównie semaforek.kolej.org.pl)

  • /foto/7177/7177784m.jpg
    1898 - 1903
  • /foto/8242/8242048m.jpg
    1900
  • /foto/4553/4553595m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/302/302720m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/3845/3845840m.jpg
    1905
  • /foto/6670/6670065m.jpg
    1909
  • /foto/4627/4627605m.jpg
    1916
  • /foto/4916/4916629m.jpg
    1920 - 1923
  • /foto/6337/6337619m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/4390/4390883m.jpg
    1930
  • /foto/250/250976m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/8244/8244201m.jpg
    1991
  • /foto/6781/6781679m.jpg
    2017
  • /foto/6781/6781753m.jpg
    2017
  • /foto/6781/6781815m.jpg
    2017
  • /foto/6782/6782707m.jpg
    2017

Aukcje internetowe

Poprzednie: Stacja kolejowa Tuplice Strona Główna Następne: Pawilony usługowe (w budowie)


moose (administrator) | 2019-10-02 06:49:10
Maszyna z 1953 r. stacjonowała do końca 1991 roku w Żaganiu.