MENU
Fragment Messtischblattu 1:25k, arkusz 5065 Ingramsdorf (Imbramowice) z widokiem na pierwotny przebieg linii kolejowej (obecnie 274) przez Mietków do Imbramowic. W związku z budową zbiornika zaporowego na Bystrzycy przesunięto tory o ok. 1 km na północ od pierwotnego przebiegu. Stary tor (na czerwono) jest dziś linią 970 - odgałęzieniem od linii 274 do kopalni kruszywa Mietków. Nowy przebieg linii nr 274 zaznaczono na zielono. Na mapę naniesiono również zasięg wód istniejącego zbiornika. Źródło mapy: mapster.pl

Dodał: moose° - Data: 2019-09-14 13:23:24 - Odsłon: 1276
Rok 1936

Posterunek odstępowy Mietków stanowi trapezowe przejście rozjazdowe pomiędzy torami linii nr 274. Odgałęzia się tu niespełna trzykilometrowa linia nr PLK 970 doprowadzająca po 1,1 km do torów zdawczo-odbiorczych i zakładowych bocznicy Mietków Majkoltrans (należącej do Eurovia Kruszywa). Ruch pociągów na posterunku prowadzony jest przez nastawnię "Mk", która posiada urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną. Około kilometra od posterunku w kierunku Jaworzyny Śląskiej znajduje się przystanek osobowy Mietków.

Jednotorowa linia nr 970 powstała w śladzie pierwotnego przebiegu dwutorowej linii nr 274 z 1843 r. odchodząc w km 28,000 LK 274 gdzie pobiegła nowym śladem w związku z budową Jeziora Mietkowskiego. Przełożenia linii dokonano w roku 1980, ale ze względu na to, że jezioro było projektowane już w czasach niemieckich, to nowy ślad linii był niejako gotowy wraz z wykopami i wiaduktem nad polną drogą już od co najmniej lat 40. W roku 1980 przez pewien czas tor nr 1 biegł już po nowym śladzie, a tor nr 2 jeszcze po starym szlaku, zatem przełączania linii dokonywano etapami. W km 29,150 dawnego przebiegu LK 274 (km 0,410 LK 970) linia wchodzi w dawny ślad LK 274. Nie wymieniono tutaj ani sieci trakcyjnej (od 1965 r.) ani torów. W km 30,210 (ok. km 1,47 LK 970) dawnego przebiegu LK 274 znajdowała się pierwotna stacja Mietków z 1843 r. zamknięta w 1980 (lub raczej ok. 1982 r. z uwagi na problem z odwodnieniem wykopu nowego przebiegu linii 274) po utworzeniu nowego przystanku 700 metrów dalej. Po likwidacji stacji tory, sieć trakcyjna i budynki pozostały i na tej bazie utworzono stację zakładową Mietków WKSM.

W 1980 r. (lub 1982 r.) z powodu budowy Jeziora Mietkowskiego, skorygowano przebieg LK nr 274, którą przesunięto na północ prowadząc ją w specjalnie przygotowanym wykopie ponad Borzygniewem w kierunku Imbramowic (istniał już od lat 40 - wz. z planami przedwojennymi budowy jeziora). Dawną linię zakończono kozłem kilkadziesiąt metrów przed ścianą zapory. W latach 80 i 90. linię obsługiwano także ciężkim taborem elektrycznym, obecnie linia nie jest zelektryfikowana, a do części zarządzanej przez PLK stoją słupy z elektryfikacji z lat 60.

Na terenie zakładu Eurovia Mietków znajdują się następujące tory:
- 101a - żeberko ochronne, dł. 36 m
- 101 - tor rozładunkowy, wagowy, dł. 1028 m
- 102 - tor zdawczo-odbiorczy, dł. 820 m
- 104 - tor zdawczo-odbiorczy, dł. 639 m
- 106 - tor zdawczo-odbiorczy, dł. 555 m
- 108 - tor rozładunkowy, dł. 270 m
- 114 - tor odstawczy dla wagonów uszkodzonych, dł. 15 m
- 116 - tor postojowy dla lokomotyw, dł. 51 m
- 120 - tor załadunkowy kruszywa, dł. 575 m
- 122 - tor załadunkowy kruszywa, dł. 530 m

(moose, różne źródła głównie semaforek.kolej.org.pl A. Karwata, uzup. SP32)

  • /foto/8216/8216925m.jpg
    2018
  • /foto/8216/8216926m.jpg
    2018
  • /foto/8216/8216930m.jpg
    2019

www.amzp.pl , Archiwum Map Zachodniej Polski , Poznań 2006

Poprzednie: Lemierzyce Strona Główna Następne: Głuchowo


SP32 | 2019-10-03 20:33:55
Ciekawostka - na linii nie zmieniono kilometrażu stacji, zafunkcjonowała tzw. "ukryta setka".