MENU
Linia kolejowa nr 970 prowadzi od linii 274 do ładowni Eurovia Kruszywa (d. Mietków WKSM). Widok z przejazdu na ul. Kolejowej w Mietkowie w stronę posterunku odgałęźnego. Do 1980 r. tędy prowadziła linia 274, dwutorowa, zelektryfikowana w 1928 r. i ponownie w 1965 r.

Dodał: moose (administrator)° - Data: 2019-09-14 09:38:30 - Odsłon: 28
09 września 2018

Data: 2018:09:09 09:12:28   ISO: 100   Ogniskowa: 24.47 mm   Aparat: SONY DSC-HX60   Przysłona: f/6.3   Ekspozycja: 1/80 s  

Posterunek odstępowy Mietków stanowi trapezowe przejście rozjazdowe pomiędzy torami linii nr 274. Odgałęzia się tu niespełna trzykilometrowa linia nr PLK 970 doprowadzająca po 1,1 km do torów zdawczo-odbiorczych i zakładowych bocznicy Mietków Majkoltrans (należącej do Eurovia Kruszywa). Ruch pociągów na posterunku prowadzony jest przez nastawnię "Mk", która posiada urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną. Około kilometra od posterunku w kierunku Jaworzyny Śląskiej znajduje się przystanek osobowy Mietków.

Jednotorowa linia nr 970 powstała w śladzie pierwotnego przebiegu dwutorowej linii nr 274 z 1843 r. odchodząc w km 28,000 LK 274 gdzie pobiegła nowym śladem w związku z budową Jeziora Mietkowskiego. Przełożenia linii dokonano w roku 1980, ale ze względu na to, że jezioro było projektowane już w czasach niemieckich, to nowy ślad linii był niejako gotowy wraz z wykopami i wiaduktem nad polną drogą już od co najmniej lat 40. W roku 1980 przez pewien czas tor nr 1 biegł już po nowym śladzie, a tor nr 2 jeszcze po starym szlaku, zatem przełączania linii dokonywano etapami. W km 29,150 dawnego przebiegu LK 274 (km 0,410 LK 970) linia wchodzi w dawny ślad LK 274. Nie wymieniono tutaj ani sieci trakcyjnej (od 1965 r.) ani torów. W km 30,210 (ok. km 1,47 LK 970) dawnego przebiegu LK 274 znajdowała się pierwotna stacja Mietków z 1843 r. zamknięta w 1980 (lub raczej ok. 1982 r. z uwagi na problem z odwodnieniem wykopu nowego przebiegu linii 274) po utworzeniu nowego przystanku 700 metrów dalej. Po likwidacji stacji tory, sieć trakcyjna i budynki pozostały i na tej bazie utworzono stację zakładową Mietków WKSM.

W 1980 r. (lub 1982 r.) z powodu budowy Jeziora Mietkowskiego, skorygowano przebieg LK nr 274, którą przesunięto na północ prowadząc ją w specjalnie przygotowanym wykopie ponad Borzygniewem w kierunku Imbramowic (istniał już od lat 40 - wz. z planami przedwojennymi budowy jeziora). Dawną linię zakończono kozłem kilkadziesiąt metrów przed ścianą zapory. W latach 80 i 90. linię obsługiwano także ciężkim taborem elektrycznym, obecnie linia nie jest zelektryfikowana, a do części zarządzanej przez PLK stoją słupy z elektryfikacji z lat 60.

Na terenie zakładu Eurovia Mietków znajdują się następujące tory:
- 101a - żeberko ochronne, dł. 36 m
- 101 - tor rozładunkowy, wagowy, dł. 1028 m
- 102 - tor zdawczo-odbiorczy, dł. 820 m
- 104 - tor zdawczo-odbiorczy, dł. 639 m
- 106 - tor zdawczo-odbiorczy, dł. 555 m
- 108 - tor rozładunkowy, dł. 270 m
- 114 - tor odstawczy dla wagonów uszkodzonych, dł. 15 m
- 116 - tor postojowy dla lokomotyw, dł. 51 m
- 120 - tor załadunkowy kruszywa, dł. 575 m
- 122 - tor załadunkowy kruszywa, dł. 530 m

(moose, różne źródła głównie semaforek.kolej.org.pl A. Karwata, uzup. SP32)

  • /foto/8217/8217020m.jpg
    1936
  • /foto/8216/8216925m.jpg
    2018
  • /foto/8216/8216930m.jpg
    2019

moose (administrator)°

Poprzednie: ul. Kolejowa Strona Główna Następne: Stacja kolejowa Mietków (dawna)