Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Plaża w Międzyzdrojach, Międzyzdroje
Wolwro: Taaa. Jak jest źle, to nie można wykluczyć,że jest dobrze :)
Dom nr 6, ul. Kolejowa, Międzyzdroje
TW40: Przypisałam.
Mapy i plany (Dobromierz), Dobromierz
Tony: Już widzę, były, w latach 70.
Giecz
maras - Administrator: Ok.
Publiczne Gimnazjum im. Janusza Korczaka, ul. Powstańcow, Dąbrówno
maras - Administrator: Na razie będzie gimnazjum, jak coś będzie wiadomo to się zaktualizuje :)
Zdjęcia niezidentyfikowane, Bielawa
Eufrozyna: Teraz widzę,że na dole są małe okienka. To nie ten budynek.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Tony
Parsley
maras - Administrator
maras - Administrator
maras - Administrator
maras - Administrator
maras - Administrator
maras - Administrator
Mmaciek - Administrator
MR1990
maras - Administrator
MR1990
Parsley
Parsley
StaSta
StaSta
rok - Administrator
Michał
Michał
Michał
Michał

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
LWÓW - pierwszy polski oceaniczny statek
Autor: maras - Administrator°, Data dodania: 2019-08-26 17:23:26, Aktualizacja: 2019-08-26 17:23:26, Odsłon: 253

Polski szkolny bark, później okręt-baza okrętów podwodnych

LWÓW w dziejach polskiej floty, tak handlowej jak i wojennej, zajmuje miejsce szczególne z różnych względów. Dużo i ciepło pisał o nim Karol Borchardt w książce "Znaczy Kapitan", nazywając go Kolebką  Nawigatorów.

Statek został  wybudowany jako fregata CHINSURA  w 1869 roku przez brytyjską stocznię G.R. Clover and Co. w Birkenhead. Do roku 1893, kiedy został kupiony przez armatora włoskiego i przemianowany na LUCCO, pływał do Australii i Indii. Później ponownie przemianowany, tym razem na NEST, w związku z przejęciem go przez Holendrów. Wreszcie, zakupiony w lipcu 1920 przez rząd Polski, przyjął nazwę LWÓW. Wkrótce po podniesieniu polskiej bandery przebudowany został na bark i zaopatrzony w dwa pomocnicze silniki.

 



W latach 1920-1922 był okrętem szkolnym Polskiej Marynarki Wojennej. Zakupiony latem 1920, za 247 000 dolarów, dla nowo powstającej Szkoły Morskiej w Tczewie został przebudowany na statek szkolny z celowym pozostawieniem części ładowni. Kapitanem "Lwowa" był m.in. sławny z książki Znaczy Kapitan – kpt. Mamert Stankiewicz. Jako pierwsza jednostka pod polską banderą "Lwów" w swych podróżach szkolno-handlowych odwiedził szereg portów Bałtyku, Morza Północnego, Śródziemnego, Czarnego, oraz Atlantyku, wszędzie robiąc furorę wyglądem swoim i załogi, godnie reprezentując odrodzoną Polskę, a jego załoga była w wielu portach zapraszana przez miejscowe władze na specjalnie dla niej wydawane przyjęcia. Żaglowiec pływał do 1929 r. 13 lipca 1930 r. nastąpiło przekazanie bandery na "Dar Pomorza" (w tym czasie WSM przeniosła się z Tczewa do Gdyni).

LWÓW był pierwszym polskim statkiem, który przekroczył równik. Miało to miejsce 13 sierpnia 1923 roku o godzinie 07.15 na 21.14' długości zachodniej. Ten historyczny rejs opisał miesięcznik MORZE po 60 latach, w sierpniowym numerze z 1983 roku. Oto fragment tego tekstu:

"Zabrano wystawę polskich wyrobów eksportowych (kosmetyki i spirytualia), oraz
500 pługów, za które fracht miał pokryć koszt nabycia żywności na drogę
powrotną. W Limhamm załadowano ponadto 6000 beczek szwedzkiego cementu,
również na pokrycie kosztów podróży. Sztorm, który napotkano przy wychodzeniu
z Bałtyku, spowodował szereg szkód na statku: nie przyzwyczajona załoga
uczniowska mocno chorowała. Po odwiedzeniu francuskiego portu Le Havre, gdzie
"Lwów" był bardzo serdecznie podejmowany, utknięto na Zatoce Biskajskiej:
najpierw panowało siedem dni ciszy (silników  nie można było używać, bo paliwa
starczało ledwie na manewry), później zaś trwał tydzień sztormów. Wreszcie
otwarty Atlantyk. 23 lipca - po dwóch miesiącach podróży - "Lwów" przeszedł
Zwrotnik Raka.Wkrótce nastąpił wypadek, który omal nie doprowadził do tragedii.
Na statku wybuchł pożar w maszynowni, z trudem ugaszony własnymi siłami załogi.
Do Mindello na Wyspach Zielonego Przylądka statek szedł wyłącznie pod żaglami,
co komendant "Lwowa" - Tadeusz Ziółkowski - traktował jako egzamin dla
uczniowskiej załogi, już okrzepłej w twardej żegludze na żaglowcu."

LWÓW pod koniec swojego żywota wrócił pod banderę Polskiej Marynarki Wojennej. W trakcie swojej służby pod polską banderą statek pokonał łącznie 65 tys. mil morskich. W latach 1930-38
funkcjonował jako okręt-baza dywizjonu okrętów podwodnych. Pełnił rolę hulku mieszkalnego dla podwodniaków oraz pływającego magazynu części okrętów podwodnych.

       Po skreśleniu ze stanu floty w 1938 roku, pocięto go na złom na Oksywiu

 

Za http://facta-nautica.graptolite.net/Lwow.html

     https://pl.wikipedia.org/wiki/STS_Lw%C3%B3w


/ / / Lwo /