MENU
Lokomotywa wąskotorówki stojąca na stacji Trzebnica Gaj. W lokomotywie stoi Pan Dobrosielski. Zdjęcie pochodzi z archiwum domowego Pana Dobrosielskiego.

Dodał: Sylwek° - Data: 2010-05-17 20:23:01 - Odsłon: 5091
Lata 1956-1959


Spotyka się jeszcze nazwę Trebnitz Kellerhof (1898r.) - w związku z ulokowaniem stacji na dawnym majątku o tej nazwie. Stacja Trzebnica Gaj była główną stacją dla Trzebnicy - początkowo jako stacja przechodnia na trasie z Wrocławia do Prusic, a po 1967 r. jako stacja początkowa kolejki. Stację ułożono w dwa odwrotne łuki torów - dwa równolegle biegnące tory o dł. 250 m, z przejściem rozjazdowym pośrodku umożliwiającym manewry, zjazd do parowozowni i mijanie się składów. Po obydwu stronach torów głównych znajdowały się tory ładunkowe - od strony majątku Kellerhof tor z wagą 10t, a od przeciwnej strony dwa żeberka do placów ładunkowych i budynku dworca (kontrukcji fachwerkowej - w 1975 przekazany ZHP jako harcówka, spłonął w latach 80. kiedy najpierw kolej próbowała go odebrać, a potem miasto wytyczyło bieg ulicy łączącej ul. H. Brodatego z ul. Milicką). Nieco z boku, przy ul. Milickiej, zlokalizowano stalową wiatę dla podróżnych. Stacja prowadziła pełną obsługę osób, bagażu i towarów. Około 100 metrów na północ w kierunku Prusic zlokoalizowano centralne warsztaty kolejki z dwustanowiskową parowozownią i wagonownią. Po 1991 roku obiekty zamienione na magazyny i hurtownie jako jedyne przetrwały do dnia dzisiejszego. W latach 20. planowano rozbudowę warsztatów wagonowych na terenie na pn-wsch od stacji.

Po wojnie stacja prowadziła pełną odprawę osób i towarów, a do końca lat 50. także przewóz żywych zwierząt. Na stacji były dwie wagi - wozowa i wagonowa 10t. We wrześniu 1978 r. zlikwidowano kasę biletową i ekspedycję towarową pozostawiając tylko przesyłki służbowe kolei (węgiel i paliwo). Trzebnica Gaj przestała także pełnić funkcję administracyjną, którą przeniesiono do Milicza.

Od połowy lat 70. noszono się z zamiarem zamknięcia nierentownej kolejki (zwłaszcza że podlegała pod Dyrekcję KD w Poznaniu, który zupełnie nie interesował się linią pod Wrocławiem), a w Trzebnicy w miejscu stacji kolejowej planowano budowę dworca PKS. Likwidację wstrzymywał wojewoda wrocławski wskazując (słusznie) na rolę kolejki w dowozach na obszarach pozbawionych sieci drogowej. Z każdym rokiem jednak przewozy pasażerskie malały, a wraz ze zwolnieniami personelu wyłączono już 1985 r. przewóz towarów. Zmiany ustrojowe przyspieszyły decyzję o zamknięciu i 15 września 1991 r. zawieszono przewozy na WKD. Próbowano wpisać do RZ obiekty w Trzebnicy Gaj ale nie powiódł się ten zamiar, stąd szybko zaczęła się dewastacja obiektów i zostały rozebrane. Ocalały tylko zabudowania lokomotywowni, które przez lata pełniły funkcję hal magazynowych. (moose - różne źródła)

  • /foto/343/343650m.jpg
    1915 - 1930
  • /foto/328/328175m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/10690/10690643m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/70/70047m.jpg
    1927
  • /foto/77/77337m.jpg
    1929 - 1935
  • /foto/326/326662m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/328/328971m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/329/329100m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/65/65757m.jpg
    1945 - 1970
  • /foto/329/329622m.jpg
    1946 - 1949
  • /foto/5223/5223967m.jpg
    1946 - 1949
  • /foto/235/235555m.jpg
    1946 - 1950
  • /foto/64/64465m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/94/94078m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/4082/4082562m.jpg
    1955 - 1957
  • /foto/65/65588m.jpg
    1967
  • /foto/8914/8914135m.jpg
    1975
  • /foto/375/375361m.jpg
    1977 - 1978
  • /foto/4979/4979323m.jpg
    1980 - 1985
  • /foto/326/326659m.jpg
    1980 - 1990
  • /foto/108/108666m.jpg
    1983
  • /foto/108/108670m.jpg
    1983
  • /foto/20/20401m.jpg
    1983
  • /foto/20/20402m.jpg
    1983
  • /foto/20/20404m.jpg
    1983
  • /foto/4865/4865411m.jpg
    1985 - 1990
  • /foto/23/23236m.jpg
    1999
  • /foto/20/20348m.jpg
    2003
  • /foto/20/20349m.jpg
    2003
  • /foto/20/20350m.jpg
    2003
  • /foto/20/20351m.jpg
    2003
  • /foto/83/83497m.jpg
    2005
  • /foto/68/68801m.jpg
    2006
  • /foto/66/66566m.jpg
    2006
  • /foto/66/66567m.jpg
    2006
  • /foto/66/66572m.jpg
    2006
  • /foto/66/66527m.jpg
    2006
  • /foto/83/83499m.jpg
    2006
  • /foto/222/222798m.jpg
    2008
  • /foto/222/222801m.jpg
    2008
  • /foto/222/222802m.jpg
    2008
  • /foto/222/222822m.jpg
    2008
  • /foto/352/352498m.jpg
    2010
  • /foto/352/352499m.jpg
    2010
  • /foto/352/352503m.jpg
    2010
  • /foto/4830/4830643m.jpg
    2013
  • /foto/4839/4839635m.jpg
    2013
  • /foto/4825/4825482m.jpg
    2014
  • /foto/5175/5175505m.jpg
    2014

sylwek - zbiory prywatne

Poprzednie: Stacja wąskotorowa Trzebnica Gaj (dawna) Strona Główna Następne: Dąb szypułkowy Chrobry


Dariusz_kr | 2015-01-25 21:36:01
Zdjęcie datowane nieprawidłowo. Parowóz Px48 nr fabryczny 3074 na PKP oznaczony jako 1917 został wyprodukowany w 1955 roku zaś na Trzebnickiej KD służył w latach 1956-1959. Potem zjeździł jeszcze pół Polski aby skończyć swoją pracowitą służbę w 1987 roku w parowozowni Bogoria na sieci Jędrzejowskich KD.
Sylwek | 2015-01-25 22:10:29
Datowałem zupełnie "na oko", zmieniłem datowanie zgodnie z wpisem Dariusza.
Dariusz_kr | 2016-01-04 20:43:54
Z ciekawostek technicznych: parowóz ma jeszcze pierwotnie umieszczoną sprężarkę KNORR zaraz przed stanowiskiem maszynisty (zawór sterujący jest na czołownicy budki ponad kotłem). Potem przenoszono je po przekątnej na przód lewej strony kotła. Również turbinę elektryczną przesuwano potem bliżej komina. Pomocnik trochę przesadził z podrzuceniem węgla o czym świadczy smuga pary z zaworów bezpieczeństwa. Piasecznice są uruchamiane mechanicznie.