MENU
wpisz nazwę lub ID...

Gądów Mały
Mapke zrobiłem, żeby było widać o co chodzi na zdjęciu Jasno wynika z niej, że ul. Gądowska nie jest odpowiednikiem Balonowej a raczej drogi osiedlowej prostopadłej do ul. Drzewieckiego a leżącej na wysokości SP nr 38.

Dodał: stemac° - Data: 2005-02-28 21:50:32 - Odsłon: 10054
Lata 1930-2005


Gądów Mały (niem. Klein Gandau) – dzielnica położona w zachodniej części Wrocławia, w granicach miasta od 1928 r. Gądów Mały znajduje się na obszarze ograniczonym od północy ul. Lotniczą, od wschodu ul. Na Ostatnim Groszu, od południa ul. Bystrzycką i linią kolejową, a od zachodu ul. Metalowców.
Na dawnym placu ćwiczeń garnizonu Breslau powstało w 1910 roku lotnisko wojskowe. Było jednym z pierwszych, historycznych lotnisk niemieckich. W czasie I wojny światowej zostało rozbudowane i wykorzystywano je do celów wojskowych. Po ratyfikacji układu wersalskiego lotnisko przyjęło charakter cywilny. W 1936 roku na lotnisku otwarto nowy terminal lotniczy, którego budynek nadal istnieje. Po 1945 r. lotnisko miało charakter całkowicie cywilny (rolę lotniska wojskowego pełnił port Wrocław-Strachowice). Na lotnisku powstawały i w różnych latach prowadziły swoją działalność liczne organizacje lotnicze, m.in. Aeroklub Wrocławski i oddział PLL LOT. Lotnisko Gądów Mały zostało zamknięte w 1978 r. Ze starej infrastruktury lotniczej zachował się budynek portu i wieża kontrolna przy ulicy Szybowcowej. Na gądowskim lotnisku uczył się latać jedyny polski astronauta, Mirosław Hermaszewski.

W latach siedemdziesiątych zdecydowano o przeznaczeniu terenów dawnego lotniska pod zabudowę mieszkaniową. Na miejscu lotniska powstało osiedle Kosmonautów. Największy rozwój osiedla datuje się na lata osiemdziesiąte, kiedy to wybudowano najwięcej bloków mieszkalnych, głównie z wielkiej płyty według projektu A. Chachaja i Z. Malinowskiego przez Wrocławski Kombinat Budowlany dla Spółdzielni Mieszkaniowej "Piast". Według planu w blokowisku na obszarze 164 ha miało zamieszkiwać 36 tysięcy ludzi.

  • /foto/423/423633m.jpg
    1906
  • /foto/5268/5268751m.jpg
    1919
  • /foto/3619/3619869m.jpg
    1920
  • /foto/5544/5544759m.jpg
    1934
  • /foto/104/104917m.jpg
    1970 - 1976
  • /foto/36/36076m.jpg
    2005
  • /foto/145/145606m.jpg
    2007
  • /foto/351/351368m.jpg
    2010
  • /foto/376/376386m.jpg
    2011
  • /foto/398/398971m.jpg
    2011
  • /foto/3941/3941529m.jpg
    2013
  • /foto/3941/3941535m.jpg
    2013
  • /foto/4686/4686371m.jpg
    2014
  • /foto/5649/5649199m.jpg
    2015
  • /foto/6163/6163179m.jpg
    2016

Ze zbiorów Macieja S.

Poprzednie: Pomnik hr. Aleksandra Fredry Strona Główna Następne: Kamienica nr 7a (36)(44-45)


Kavikvs | 2005-02-28 22:10:17
Teraz przyznaję rację i poddaję się bez bicia:)
ToMeK | 2005-03-01 09:58:16
Ja bym tego nie usuwał - to ciekawy materiał poglądowy - jeszcze może się przydać przy niejednej okazji :) Na starej warstwie mapki widać tory kolejowe (bocznice) o których pisałem pod zdjęciem, które dodał POLI.
erteel | 2005-12-23 14:23:15
Bład w opisie. Powinno być SP 38, a nie 118. SP118 leży przy bulwarze Ikara, więc bardziej na północ.
Arch | 2008-05-08 17:22:42
Brawo! Więcej takich porównań.