MENU
Toruń - zniszczony most kolejowy im. Ernesta Malinowskiego.

Dodał: Kolekcja-BieniasiewiczT.° - Data: 2019-08-15 19:54:43 - Odsłon: 640
wrzesień 1939


Most kolejowy na Wiśle, o długości 977 metrów, na linii kolejowej nr 353.

Decyzja o budowie mostu, która zapadła w 1868 roku, wiązała się z budową linii kolejowej z Poznania do Olsztyna i Wystrucia. Prace budowlane rozpoczęto w 1870 roku, w 1871 roku ukończono filary, a w 1873 roku zakończono montaż żelaznej konstrukcji. 15 sierpnia tego roku nastąpiło oficjalne otwarcie przeprawy, której długość wynosiła 996,78 m. W latach 1876–1877 zostały ukończone wieże ustawione na filarach brzegowych.

Pierwotnie był to most kolejowo-drogowy – miał po jednym pasie drogowym i kolejowym, konieczne więc były mijanki przed wjazdem. Na skrajnych filarach mostu, zarówno od strony miasta, jak i po przeciwnej stronie Wisły wznoszą się po dwie czworoboczne wieże, obecnie jedno-, a pierwotnie trójkondygnacyjne; druga kondygnacja posiadała w narożach nadwieszone wieżyczki, najwyższa była okrągła i zwieńczona krenelażem. W niszach wież stały posągi – od strony południowej króla pruskiego Fryderyka II i cesarza Wilhelma I, od strony miasta posągi mistrzów krzyżackich Hermana Balka i Hermanna von Salzy; poniżej posągów znajdowały się płaskorzeźby ze scenami nawiązującymi do posągów powyżej nich. Odpowiednio były to: wkroczenie wojsk pruskich do Torunia w 1793 roku pod posągiem Fryderyka Wielkiego, postępy niemieckiej kultury i cywilizacji – pod postacią Wilhelma I, założenie miasta Torunia przez Krzyżaków – pod figurą Hermanna Balka, natomiast pod rzeźbą Hermanna von Salzy – scena nawracania pogańskich Prusów.
Po 1920 roku dekoracje rzeźbiarskie uległy zniszczeniu. Posągi Fryderyka Wielkiego i Wilhelma zostały uszkodzone już w 1920 roku, prawdopodobnie przez wojska polskie wkraczające do Torunia od strony Podgórza i wkrótce zdjęte w nieustalonych okolicznościach. Płaskorzeźby natomiast skuto w 1925 roku za zgodą ówczesnego konserwatora zabytków.
Przez długi czas był to jedyny most w Toruniu, obsługiwał więc jednocześnie ruch kolejowy, pieszy i kołowy. W 1934 roku otwarto nowy most drogowy (obecnie im. Józefa Piłsudskiego). Po tym czasie most kolejowy zamknięto dla ruchu kołowego i położono na nim drugi tor.
W czasie wojny był dwukrotnie wysadzany – przez Polaków 6 września 1939 roku i Niemców w 1945 roku. W 1948 roku odbudowany. Po wojnie wieżyczki mostowe obniżono o dwie kondygnacje, usuwając charakterystyczny element panoramy miasta.
27 maja 1999 roku Rada Miejska Torunia, na wniosek Zarządu Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP w Toruniu, podjęła uchwałę o nadaniu mostowi imienia Ernesta Malinowskiego. 9 lipca tego samego roku odsłonięta została tablica pamiątkowa z imieniem patrona.
Przeprawa do roku 2022, w ramach projektu "Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu - BiTCity II, zostanie wyremontowana.
Most wpisany jest do gminnej ewidencji zabytków (nr 2154).

Za

  • /foto/7820/7820619m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/10185/10185282m.jpg
    1898
  • /foto/8302/8302798m.jpg
    1899
  • /foto/9145/9145465m.jpg
    1899
  • /foto/7273/7273889m.jpg
    1899 - 1903
  • /foto/8341/8341373m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/8181/8181883m.jpg
    1903
  • /foto/8185/8185408m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/7218/7218767m.jpg
    1909
  • /foto/7218/7218791m.jpg
    1909
  • /foto/9639/9639372m.jpg
    1910
  • /foto/10913/10913859m.jpg
    1910
  • /foto/7622/7622020m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/7652/7652857m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/8220/8220645m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/8901/8901475m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/9739/9739888m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/10843/10843795m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/8168/8168709m.jpg
    1910 - 1918
  • /foto/8218/8218003m.jpg
    1913
  • /foto/7470/7470713m.jpg
    1914
  • /foto/7930/7930175m.jpg
    1914
  • /foto/8168/8168650m.jpg
    1914
  • /foto/8302/8302772m.jpg
    1914 - 1918
  • /foto/9332/9332026m.jpg
    1915
  • /foto/9392/9392536m.jpg
    1915
  • /foto/10187/10187026m.jpg
    1915
  • /foto/8019/8019163m.jpg
    1915 - 1917
  • /foto/7654/7654299m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/10621/10621696m.jpg
    1916
  • /foto/7241/7241380m.jpg
    1917
  • /foto/7765/7765832m.jpg
    1917
  • /foto/9388/9388457m.jpg
    1917
  • /foto/10187/10187088m.jpg
    1917
  • /foto/9161/9161497m.jpg
    1918 - 1920
  • /foto/9161/9161500m.jpg
    1930
  • /foto/8598/8598904m.jpg
    1938
  • /foto/9685/9685521m.jpg
    1939
  • /foto/9876/9876168m.jpg
    1939
  • /foto/9876/9876203m.jpg
    1939
  • /foto/10810/10810839m.jpg
    1939
  • /foto/7733/7733666m.jpg
    1939
  • /foto/8601/8601820m.jpg
    1939
  • /foto/8912/8912722m.jpg
    1939
  • /foto/9556/9556088m.jpg
    1939
  • /foto/7587/7587522m.jpg
    1940
  • /foto/9558/9558554m.jpg
    1940
  • /foto/8003/8003620m.jpg
    1942
  • /foto/7698/7698058m.jpg
    2004
  • /foto/7649/7649222m.jpg
    2004
  • /foto/7666/7666718m.jpg
    2004
  • /foto/9024/9024640m.jpg
    2006
  • /foto/7630/7630125m.jpg
    2018
  • /foto/9575/9575330m.jpg
    2018
  • /foto/9692/9692790m.jpg
    2018
  • /foto/7531/7531327m.jpg
    2018
  • /foto/7752/7752152m.jpg
    2018
  • /foto/7760/7760576m.jpg
    2018
  • /foto/7762/7762312m.jpg
    2018
  • /foto/7783/7783500m.jpg
    2018
  • /foto/8291/8291598m.jpg
    2018
  • /foto/7528/7528732m.jpg
    2018
  • /foto/7528/7528739m.jpg
    2018
  • /foto/7537/7537228m.jpg
    2018
  • /foto/7595/7595686m.jpg
    2018
  • /foto/7614/7614798m.jpg
    2018
  • /foto/7617/7617809m.jpg
    2018
  • /foto/8074/8074109m.jpg
    2019
  • /foto/8888/8888508m.jpg
    2020
  • /foto/8890/8890943m.jpg
    2020
  • /foto/8891/8891992m.jpg
    2020
  • /foto/8892/8892783m.jpg
    2020
  • /foto/8893/8893468m.jpg
    2020
  • /foto/8894/8894045m.jpg
    2020

Aukcje internetowe

Poprzednie: Zdjęcia niezidentyfikowane (Toruń) Strona Główna Następne: Wyspa Mały Gierczak