Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
  ID: 8123616

Mosty w Stańczykach

Staatshausener Eisenbahnbrücke in der Rominter Heide



Budowa
1912-1918
 
Mosty w Stańczykach to dwa wiadukty kolejowe na rzeką Błędzianką w ciągu linii kolejowej Gołdap - Żytkiejmy. Długość 5-przęsłowych mostów wynosi 180 m, wysokość 36,6 m. Most południowy powstał od ok. 1912/14 do 1917, most północny w 1918 r. Linia kolejowa została rozebrana przez oddziały Armii Czerwonej w 1945 r.
Architektura mostów nawiązuje do rzymskich akweduktów z Pont-du-Gard.
-----------------------------------
Mosty w Stańczykach – dwa mosty kolejowe z lat 1917–1918 w Stańczykach, w powiecie ...
Mosty w Stańczykach to dwa wiadukty kolejowe na rzeką Błędzianką w ciągu linii kolejowej Gołdap - Żytkiejmy. Długość 5-przęsłowych mostów wynosi 180 m, wysokość 36,6 m. Most południowy powstał od ok. 1912/14 do 1917, most północny w 1918 r. Linia kolejowa została rozebrana przez oddziały Armii Czerwonej w 1945 r.
Architektura mostów nawiązuje do rzymskich akweduktów z Pont-du-Gard.
-----------------------------------
Mosty w Stańczykach – dwa mosty kolejowe z lat 1917–1918 w Stańczykach, w powiecie gołdapskim, wpisane do rejestru zabytków nieruchomych województwa warmińsko-mazurskiego.

Są to elementy nieczynnej infrastruktury linii kolejowej łączącej Gołdap z Żytkiejmami. Czasami nazywane Akweduktami Puszczy Rominckiej.

Mosty należą do najwyższych w Polsce. Konstrukcja jest 5-przęsłowa, długości 180 m, wysokości do 36,5 m. Pod budowlami przepływa rzeka Błędzianka. Historia powstania mostów została stosunkowo niedawno rozwikłana – najpierw wybudowano most południowy (lata 1912-1914, ukończony w 1917 r.), a później, w 1918 r. most północny. Obie budowle są względem siebie równoległe, a architektura wyglądem przypomina rzymskie akwedukty w Pont-du-Gard. Wiosną 1917 r. rozpoczęto budowę tzw. trzeciego korytarza transportowego z Chojnic przez Czersk, Smętowo, Kwidzyn, Prabuty, Myślice, Morąg, Ornetę, Lidzbark Warmiński, Bartoszyce, Kętrzyn, Węgorzewo, Gołdap, Pobłędzie, Kalwarię do Olity na Litwie. Większość z wymienionych odcinków wówczas już istniała, więc ta ogromna inwestycja sprowadzała się m.in. do poszerzenia nasypów na całej trasie dla drugiego toru. Ponieważ budowa odcinka Botkuny-Pobłędzie do wybuchu I wojny światowej była już dość zaawansowana, więc na tej trasie postanowiono dobudować bliźniacze obiekty mostowe i nowe wiadukty na skrzyżowaniach z drogami kołowymi. Owej inwestycji nie udało się ukończyć do końca I wojny światowej i większość odcinków pozostała jednotorowa.
W obliczu nowej sytuacji politycznej nie miała też sensu budowa magistrali na Litwę, więc w latach 20. XX wieku postanowiono dokończyć budowę linii jako lokalnej trasy jednotorowej długości 35 km od stacji Botkuny, poprzez Dubeninki, Stańczyki, Pobłędzie do Żytkiejm. Tor położono tylko na jednym z mostów i 1 października 1927 r. na całej trasie zaczęły kursować pociągi. Początkowo były to 3 pary pociągów osobowych, później dla licznie odwiedzających te tereny turystów, w soboty i niedziele uruchomiono czwartą parę. W okolice Błędzianki zjeżdżali wtedy również wędkarze, grzybiarze, a zimą także narciarze. Na trasie kursowały też pociągi towarowe przewożące głównie drewno z okolicznych lasów, a w latach 40. XX wieku również kamienie m.in. do budowy kwatery Hitlera Wilczy Szaniec w Gierłoży. Linia została rozebrana przez oddziały trofiejne Armii Czerwonej w 1945 r.
Często powielanym mitem jest użycie przez budowniczych drewna do wypełnienia żelbetowej konstrukcji, rzekomo w celu jej wzmocnienia. Hipoteza ta nie znajduje żadnego uzasadnienia w regułach sztuki budowlanej, a przyczyną jej powstania są widoczne na północnym moście szczątki drewnianej belki lub deski, będącej najprawdopodobniej pozostałością szalunku.

Są wykorzystywane przez entuzjastów sportów ekstremalnych do skoków na bungee.
Obecnie teren jest własnością prywatną (wstęp jest płatny).
Mosty wykorzystano w filmie Ryś, którego reżyserem jest Stanisław Tym.

Za
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1926
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach.
  • Data: 1926
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach.
  • Data: 1929
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach.
  • Data: 1930
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach.
  • Data: 1935-1940
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach.
  • Data: 1978
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach.
  • Data: 1980-1990
    komentarze: 0
    Mosty kolejowe w Stańczykach na kartce pocztowej. Fot. Stachurski
  • Data: 1993
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach.
  • Data: 2000
    komentarze: 0
    Mosty kolejowe w Stańczykach na kartce pocztowej. Fot. Stachurski
  • Data: 2000-2002
    komentarze: 0
    Wiadukty kolejowe w Stańczykach z lotu ptaka.
  • Data: 2001-06
    komentarze: 0
    Wiadukty w Stańczykach. Fot. MOs810 / Wikimedia Commons (CC BY-SA ...
  • Data: 2001-2005
    komentarze: 0
    Mosty kolejowe w Stańczykach na kartce pocztowej. Fot. Stachurski
  • Data: 2001-2005
    komentarze: 0
    Mosty kolejowe w Stańczykach na kartce pocztowej. Fot. Stachurski
  • Data: 2003
    komentarze: 0
    Mosty kolejowe w Stańczykach na kartce pocztowej. Fot. A. Kodym.
  • Data: 2007-07-21
    komentarze: 0
    Stańczyki - dwa wiadukty kolejowe na rz. Błądziance (zabytek nr ...
  • Data: 2008
    komentarze: 0
    Nieczynne wiadukty kolejowe w Stańczykach. Fot. Semu / Wikimedia ...
  • Data: 2008-06-09
    komentarze: 0
    Stańczyki - dwa wiadukty kolejowe na rz. Błądziance (zabytek nr ...
  • Data: 2009-07-28
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach. Fot. kubaz93 / Wikimedia Commons (CC BY-SA ...
  • Data: 2009-07-28
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach. Fot. kubaz93 / Wikimedia Commons (CC BY-SA ...
  • Data: 2010-06-07
    komentarze: 0
    Mosty kolejowe w Stańczykach. Fot. Modris Putns / Wikimedia Commons ...
  • Data: 2010-06-07
    komentarze: 0
    Mosty kolejowe w Stańczykach. Fot. Modris Putns / Wikimedia Commons ...
  • Data: 2010-08-19
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach. Fot. JaGr / Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)
  • Data: 2011-07-14
    komentarze: 0
    Wiadukty w Stańczykach. Fot. Ireneusz Kutyła / Wikimedia Commons ...
  • Data: 2011-09-16
    komentarze: 0
    Mosty kolejowe w Stańczykach. Fot. adamkoc1 / Wikimedia Commons ...
  • Data: 2011-09-16
    komentarze: 0
    Mosty kolejowe w Stańczykach. Fot. adamkoc1 / Wikimedia Commons ...
  • Data: 2012-08-10
    komentarze: 0
    Most w Stańczykach widziany z poziomu dawnych torów kolejowych. ...
  • Data: 2012-08-10
    komentarze: 0
    Most w Stańczykach widziany z poziomu dawnych torów kolejowych. ...
  • Data: 2012-08-10
    komentarze: 0
    Most w Stańczykach widziany z poziomu dawnych torów kolejowych. ...
  • Data: 2012-08-10
    komentarze: 0
    Widok na okolicę z dawnego mostu kolejowego w Stańczykach. Fot. ...
  • Data: 2012-08-21
    komentarze: 0
    Mosty kolejowe w Stańczykach. Fot. Grzegorz 70 / Wikimedia Commons ...
  • Data: 2013-08-07
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach. Fot. Aidas U. / Wikimedia Commons (CC BY-SA ...
  • Data: 2014-07-22
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach. Fot. Wojciech Zabolotny / Wikimedia Commons ...
  • Data: 2014-07-22
    komentarze: 0
    Mosty kolejowe w Stańczykach. Fot. Wojciech Zabolotny / Wikimedia ...
  • Data: 2018-07-09
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach. Fot. Ciwir / Wikimedia Commons (CC BY-SA ...
  • Data: 2023-08-02
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach, latarnia.
  • Data: 2023-08-02
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach.
  • Data: 2023-08-14
    komentarze: 0
    Stańczyki, widok z wieży na dawne mosty kolejowe.
  • Data: 2023-08-14
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach, kasa biletowa.
  • Data: 2023-08-14
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach.
  • Data: 2023-08-14
    komentarze: 0
    Mosty w Stańczykach.