MENU
Elektrowóz pruskiej konstrukcji ES 18 (r.prod. 1917) uchwycony z pociągiem osobowym na krótkiej prostej wałbrzyskich serpentyn pomiędzy stacjami Wałbrzych Fabryczny, a Wałbrzych Główny. Seria ES 9-19 zamówiona przez pruskie koleje do prowadzenia pociągów pasażerskich (pospiesznych) na liniach środkowych Niemiec (Halle) została po wybuchu I wojny światowej ewakuowana (3 maszyny) w maju 1915 r. na Dolny Śląsk, gdzie stacjonowała w świeżo oddanej elektrowozowni Wałbrzych Szczawienko . Do 1921 na Szczawienko dotarły pozostałe maszyny tej serii gdzie sprawdzano je na krętych liniach o dużym nachyleniu. W 1922 r. wróciły na środkowoniemieckie niziny, pod koniec lat 20. zaczęto już je wycofywać. Elektrowóz na zdjęciu stoi przy posterunku blokowym Eugenschacht (zdjęcie zrobiono z budynku posterunku, widać semafor wjazdowy od strony Wcha Głównego). Prawdopodobnie pozuje do zdjęcia dla Ministerstwa Kolei (autor zdjęcia Wolff), gdyż obok maszyny stoją kolejarze. W oddali Niedźwiadki na których zboczach zbudowano w połowie lat 30. duże osiedle górnicze . Dziś otoczenie jest znacznie przekształcone, oprócz zarośli po prawej stronie niecka wypełniła się najpierw hałdą skały płonej z kopalni Mieszko, a przez ostatnie 10 lat zrzucano tu odpady przemysłowe na składowisku MoBruk.

Dodał: moose° - Data: 2019-07-15 14:06:22 - Odsłon: 1986
Lata 1918-1919


  • /foto/271/271072m.jpg
    1937 - 1941
  • /foto/4135/4135424m.jpg
    2013
  • /foto/4135/4135425m.jpg
    2013
  • /foto/4135/4135428m.jpg
    2013

Bildarchiv der Eisenbahnstiftung www.eisenbahnstiftung.de

Poprzednie: Kamienica nr 20 Strona Główna Następne: Ośrodek wypoczynkowy ZUT


moose | 2019-07-15 14:13:43
Przez 10 lat głowiłem się nad tym gdzie zdjęcie zostało zrobione. Ale dzięki pomocy Andrzeja (Wilhelma Knocke) udało się tę zagadkę rozwiązać. Uff.