Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Wnętrza pałacu, Wrocław
maras - Administrator: No faktycznie.
Reichenbacher Turm, pl. Demianiplatz, Görlitz
maras - Administrator: Jako baszta w murach miejskich, zmieniłem.
Zdjęcia niezidentyfikowane (Opole), Opole
ragnar - Administrator:
pl. Rynek, Strzelno
panAeL: Miejsce nie do poznania!
Zdjęcia niezidentyfikowane, Rybnik
ragnar - Administrator: Kościół w tle to prawdopodobnie Budynku nie znalazłem.
Kino Kraków (dawne), ul. Katowicka, Opole
foxi: Lipiec 1963 roku. Opolanie nie mogą się doczekać uruchomienia kina "Kraków". Wyróżnia się nie tylko amfiteatralnym kształtem, ale i widownią aż na 609 miejsc. Ostatecznie siódme kino w Opolu wystartowało 19 lipca. Pierwszym wyświetlonym filmem był kryminał "Zbrodniarz i panna”. Główną rolę zagrał Zbigniew Cybulski, a muzykę napisał Krzysztof Komeda.- Źródlo:opis - Artur Janowski via FB

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

ragnar - Administrator
StaSta
rok - Administrator
W.Mazurkiewicz (Soravianus) [vmuzzy@gmail.com]
panAeL
panAeL
maras - Administrator
rok - Administrator
rok - Administrator
Alistair
StaSta
Popski
Popski
t.ziemlicki@wp.pl
Popski
MR1990
Festung
jawc - Administrator
Festung
jawc - Administrator
jawc - Administrator

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Wąski tor 1945-1946
Autor: moose (administrator)°, Data dodania: 2019-07-12 09:16:02, Aktualizacja: 2019-07-12 09:16:50, Odsłon: 206

Odbudowa kolei wąskotorowej Wrocław - Prusice (- Żmigród) - Milicz - Sulmierzyce

Zabezpieczono linię Wrocław- Trzebnica- Prusznica (Prusice - przyp. moose) - Żmigród- Wodników (Ostrowąsy Milickie - przyp. moose). Personel niemiecki wiedziawszy o planowanej repatriacji pracował niechętnie i sabotował pracę polskich maszynistów. Większość majątku była zniszczona lub rozkradziona. Brakowało drzewa i węgla do opalania składów. Na przestrzeni pierwszych 7 km linii naliczono 50 wyrw pochodzących od wybuchu bomb, pocisków lub min. Most na km 6.985 km długości 27m był wysadzony. Ocinek od km 5.6 do km 6.5 był zaminowany. Brakowało szyn. We Wrocławiu nie znaleziono żadnych i ściągano je z Wierzchanowa (Książęca Wieś k. Osieka - przyp. moose) odległego o 54km od Wrocławia. Pierwszy parowóz uruchomiono na stacji Trzebnica i usunąwszy 48 zerwań naprawiono tor aż do zburzonego mostu na Widawie na 7 km. Linię w kierunku Wodnikowa opanować było łatwiej, gdyż większych zniszczeń nie było. Jednocześnie wojska radzieckie rozminowały feralny 5.6-6.5 odcinek wyciągając z niego około 60 min. Odbudowano most na Widawie i dnia 20.08.1945 podjęto ruch pociągów. Wcześniej bo od 16.07.1945 trzeba było się przesiadać. Ciężko było z odbudową potrzebnej linii telefonicznej i taborem. W parowozowniach Wrocław Karłowice, Wrocław Różany tabor i parowozy były tak posiekane pociskami, że do remontu się nie nadawały. Część wagonów znalazła się na ulicach miasta użyta w charakterze barykad. Wśród nich znajdowały się trupy niemieckich żołnierzy w stanie całkowitego rozkładu. Na stacji Trzebnica znajdował się jeden parowóz średni, drugi był bez kotła. W parowozowni na stacji Żmigród był jeden parowóz, lecz wymagał naprawy płomieniówek a tych było brak. Po uruchomieniu ruchu wyszło na jaw iż linia nie była konserwowana w ogóle podczas wojny. Zgniłe podkłady stanowiły aż 20 % całości, do tego dochodziła jeszcze zużyta podsypka. To same kryteria stosowano w odniesieniu do taboru. Był on zużyty do granic możliwości. W pierwszych dniach odnaleziono dom Dyrekcji Przedsiębiorstwa Prywatnego, które eksploatowało linię. Znaleziono tam dokładne plany odcinka co znacznie ułatwiło pracę. Odbudowano odcinek Wodników- Sulmierzyce długości 3,7 km rozebrany w 1918 roku. Materiał do odbudowy uzyskano rozbierając leżącą koło Trzebnicy bocznicę. W planach jest połączenie tego odcinka z Krotoszynem a dalej z linią Krotoszyn-Pleszew. W 1946 długość linii Wrocław- Sulmierzyce wynosi 98.162 km, Żmigród- Przędkowice 7,3 km.

Przy dokonaniu szeregu prac nad przywróceniem należytego stanu linii Kolei Wąskotorowej Wrocław-Sulmierzyce, jej niedaleka przyszłość zapowiada się pomyślnie, a to ze względu na charakter terenu przez który przebiega. Wychodząc z wrocławskiego punktu przemysłowego już na terenie Wrocławia związana jest z bocznicami zakładu przemiałowego, cukrowni oraz portem wodnym na Odrze. Od Wrocławia po Wierzchanów mamy glebę odpowiednią pod plantację buraków cukrowych, którymi zasilane były cukrownie we Wrocławiu, Prusznicy i Żmigrodzie...Dziś linia Wrocław-Sulmierzyce jest uruchomiona.

Tak było w 1946 roku.

za www.covalus.ovh.org/1945.html pierwotnie przygotował FM


/ / D / WKD / Wro /