MENU
Biblioteka Główna Uniwersytetu Wrocławskiego. Na rzece statek i pchacz. Foto. Tomasz K.

Dodał: Zdzisław K.° - Data: 2019-07-12 07:29:49 - Odsłon: 130
07 lipca 2019

Data: 2019:07:07 14:49:57   ISO: 100   Ogniskowa: 18 mm   Aparat: SONY ILCE-6000   Przysłona: f/9   Ekspozycja: 1/320 s  


Budowę nowej biblioteki Uniwersytetu Wrocławskiego rozpoczęto w 2003 roku. Głównym wykonawcą została firma Mitex. W 2006 roku budowa została wstrzymana z powodu afery związanej z ustawieniem przetargu. W 2009 roku podpisano umowę na dokończenie budowy z firmą Skanska. Całkowity koszt budowy szacowany jest na ok. 300 mln zł.

Nowy gmach powstał na działce o powierzchni 45 tys. km metrów kwadratowych. Budynek ma dwie kondygnacje podziemne i pięć nadziemnych. W obiekcie jest 11 wind towarowo-osobowych. Księgozbiór uczelni, przeniesiony ze starej biblioteki, rozmieszczony zostanie półkach o łącznej długości ok. 108 km.

  • /foto/7554/7554018m.jpg
    2007
  • /foto/3806/3806450m.jpg
    2010
  • /foto/384/384600m.jpg
    2011
  • /foto/437/437178m.jpg
    2012
  • /foto/441/441943m.jpg
    2012
  • /foto/441/441946m.jpg
    2012
  • /foto/3375/3375489m.jpg
    2012
  • /foto/3541/3541732m.jpg
    2012
  • /foto/3713/3713862m.jpg
    2013
  • /foto/3714/3714883m.jpg
    2013
  • /foto/4257/4257671m.jpg
    2013
  • /foto/4309/4309584m.jpg
    2013
  • /foto/4409/4409932m.jpg
    2014
  • /foto/4410/4410071m.jpg
    2014
  • /foto/4355/4355100m.jpg
    2014
  • /foto/5116/5116814m.jpg
    2014
  • /foto/4742/4742070m.jpg
    2014
  • /foto/4978/4978725m.jpg
    2014
  • /foto/5074/5074295m.jpg
    2014
  • /foto/5083/5083685m.jpg
    2014
  • /foto/5079/5079474m.jpg
    2014
  • /foto/5086/5086349m.jpg
    2014
  • /foto/5142/5142393m.jpg
    2014
  • /foto/5142/5142413m.jpg
    2014
  • /foto/5167/5167356m.jpg
    2014
  • /foto/5373/5373466m.jpg
    2015
  • /foto/5380/5380060m.jpg
    2015
  • /foto/5426/5426011m.jpg
    2015
  • /foto/5482/5482681m.jpg
    2015
  • /foto/5637/5637225m.jpg
    2015
  • /foto/5656/5656290m.jpg
    2015
  • /foto/5656/5656301m.jpg
    2015
  • /foto/5656/5656312m.jpg
    2015
  • /foto/5789/5789673m.jpg
    2015
  • /foto/5789/5789674m.jpg
    2015
  • /foto/5798/5798021m.jpg
    2015
  • /foto/5886/5886295m.jpg
    2016
  • /foto/6000/6000933m.jpg
    2016
  • /foto/6352/6352306m.jpg
    2016
  • /foto/6483/6483420m.jpg
    2017
  • /foto/6724/6724744m.jpg
    2017
  • /foto/6783/6783831m.jpg
    2017
  • /foto/6793/6793330m.jpg
    2017
  • /foto/6793/6793331m.jpg
    2017
  • /foto/7295/7295680m.jpg
    2018
  • /foto/7295/7295681m.jpg
    2018
  • /foto/7295/7295684m.jpg
    2018
  • /foto/7566/7566291m.jpg
    2018
  • /foto/7554/7554186m.jpg
    2018
  • /foto/7980/7980587m.jpg
    2019

Zdzisław K. - zbiory prywatne

Poprzednie: Budynek nr 8-14 Strona Główna Następne: Zabudowa gospodarcza w zespole pałacowym


SyG | 2019-07-12 19:50:47
Pchacz typu "ŁOŚ", napęd strugo-wodny, produkowany w stoczni krakowskiej, na radzieckiej licencji. Jeden silnik 200 KM. Pchacz bardzo zwrotny, często używany jako pchacz manewrowy. Cztery kajuty, duża kuchnia, wygodne sanitariaty.
tadpole | 2019-07-12 20:50:56
Ciekawe, czy sa inne napedy strugowe.
SyG | 2019-07-12 21:41:41
Np. napęd strugą wydmuchiwanego z ust powietrza, uruchamiający wiatraczek dziecięcy.
SyG | 2019-07-12 22:12:47
PS. Widziałem też na pokazach strażackich, jak za pomocą strugi wody wyrzucanej z węża, trzymający go się go strażak wznosił się na wysokość 8 m.
tadpole | 2019-07-12 22:45:26
Myslalem o napedach silnikow.
SyG | 2019-07-12 22:07:43
. PS. Ponieważ na tym statku nie ma sprzęgła nawrotnego, aby statek zatrzymać lub płynąć wstecz, w półtunelu śruby napędowej, umieszczono sterowane z mostka zastawki, które zmieniają kierunek wyrzutu strumienia (strugi) wody do przodu. I jest to bardzo skuteczne rozwiązanie.
SyG | 2019-07-12 22:20:31 | edytowany: 2019-07-15 21:15:59
Na drugim planie płynie "Goplana" którą obecnie zalicza się do statków zabytkowych, zwykle cumuje przy Przystani Zwierzynieckiej koło ZOO. W 1956 r. wybudowano go w Gdańskiej Stoczni Rzecznej w Gdańsku - Stogach jako pierwszy statek z tej serii, zasilił wysłużoną już flotę poniemieckich jednostek pasażerskich pływających na Odrze we Wrocławiu. W sumie zbudowano 20 jednostek tego typu, określanego jako SP 150. Statki te oznaczono trzema symbolami budowy. Prototyp oznaczono jako B 13, kolejne cztery jednostki wybudowano jako B 39. Różnica miedzy nimi polegała na tym, że prototypowa „Goplana” miała silnik produkcji niemieckiej i inne usytuowanie baru - w głębi salonu, statki zaś B 39 wyposażone były już w silniki krajowe.
Popski | 2019-07-16 09:14:58
Zamieściłem powyższą informację w opisie Goplany.
krzych[k] | 2019-07-15 15:45:16
Może warto przypisać do obiektu ?
krzych[k] | 2019-07-16 08:57:35
Biała flota to określenie dotyczące floty obsługującej różne formy ruchu pasażerskiego. Pchacz trudno zaliczyć do tej kategorii. Upieram się przy swojej propozycji - proszę o przypisanie do obiektu Żegluga śródlądowa [...] pod powyższym linkiem. Przypisanie do białej floty niech zostanie - na zdjęciu jest Goplana.
SyG | 2019-07-12 22:50:37
Jeszcze jedna uwaga do tego zdjęcia, a raczej do kapitana jednostki. Na jednostce podniesiona jest gala banderowa, a na barierce przy lewym "wąsie" do mocowania barki pchanej, zamiast na rufie, umieszczono banderę i to nie byle jaką, bo... Polskiej Marynarki Wojennej, co jest działaniem bezprawnym. Na śródlądziu obowiązuje "noszenie" przez statki flagi narodowej, nie bandery, tylko na wodach granicznych oraz na drogach morskich (np. Zalew Szczeciński) i za granicami kraju. Zwyczajowo jednak, statki śródlądowe używają także flagi na krajowych wodach wewnętrznych (szczególnie statki pasażerskie).
tadpole | 2019-07-15 16:56:49
Taka flage PMW powiewaja niektorzy przed domami.
SyG | 2019-07-15 19:59:54
Widuje się też, niestety, flagi z godłem umieszczonym w środku płata. Ale najbardziej mnie drażnią owinięci flagami pijani "kibole" wykrzykujący na przemian "Polska" i j...ć "Legię", "Wisłę", "Stal", "Śląsk" czy "Odrę".