MENU
Kościół kolejowy, bo postawiony za świątynię rozebraną podczas budowy w latach 1857-58 Preußische Ostbahn. Projektantem był znany architekt kolejowy Edouard Römer.

Dodał: Festung° - Data: 2019-07-06 00:55:49 - Odsłon: 534
28 czerwca 2011

Data: 2011:06:28 16:19:24  


Neogotycki kościół zbudowany w 1857 r. za zburzony (rozebrany) podczas budowy Preußische Ostbahn (ob. linii kolejowej nr 203), stąd mówi się o nim „kolejowy” - projektantem był architekt kolejowy Edouard Römer, ten m.in.od dwupoziomowego dworca w Kostrzynie. Obiekt wybudowano na planie krzyża łacińskiego z cegły produkowanej w cegielni w Murzynowie. Każde z ramion krzyża zakończone jest schodkową attyką, ozdobione ząbkowanym gzymsem oraz potrójnymi (triforialnymi )oknami.

Świątynia nie posiada typowej dzwonnicy, jej funkcję pełni niewielki daszek przymocowany w pobliżu drzwi wejściowych, a zawieszony pod nim dzwon pochodzi z z lat 20. min. wieku. Za kościołem niewielki poewangelicki cmentarzyk.
Wnętrze kościoła jest skromne, typowe dla kościołów protestanckich, ma niebanalny strop z elementami więźby dachowej oraz wiszący pośrodku żyrandol. Obiekt został wpisany do rejestru zabytków.
Obecnie rzym.-kat. filialny., we wnętrzu sprowadzone w 1997 r. relikwie św. Ottona i zabytkowy krucyfiks ze starego, rozebranego kościoła. Naprzeciw kościoła dawna szkoła ewangelicka, po wojnie podstawowa.
Skompilował Festung

  • /foto/9363/9363822m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/8982/8982890m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/9639/9639168m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/10160/10160639m.jpg
    1936 - 1940
  • /foto/10026/10026250m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/8092/8092004m.jpg
    2011

Festung°

Poprzednie: Budynek bramny Strona Główna Następne: Kościół św. Józefa (kolejowy)