MENU
Młyn Maria oraz ulica Wyspa Słodowa.

Dodał: zuf° - Data: 2010-03-23 23:26:45 - Odsłon: 2961
23 marca 2010


Z kronik wiadomo, że już w 1242 roku przy stopniu piętrzącym istniał jeden młyn wodny Arnold, który wkrótce otrzymał nazwę Klara. O następnym młynie, św. Macieja, wiadomo, że w 1254 roku został sprzedany zakonowi. Na Wyspie Młyńskiej (wówczas Bożego Ciała), przy obecnych mostach Młyńskich, w 1333 roku wzniesiono młyn Bożego Ciała naprzeciw już istniejącego na Wyspie Piaskowej młyna Maria. W XVII w. przeszedł on na własność klasztoru augustianów. Oba młyny zbudowano z drewna i wyposażono w trzy koła wodne. W 1810 roku młyny te zostały przejęte przez państwo, a następnie odsprzedane osobom prywatnym. W latach 1844 - 1846 przebudowano je w stylu późno klasycystycznym, a w 1846 r. na tyłach obu młynów dobudowano spichlerz o konstrukcji ryglowej i drewniany most. Młyn Bożego Ciała otrzymał nazwę Feniks, a młyn Maria nazwano Piaskowym. Młyn Feniks wyposażono w 1855 roku w amerykański system przemiału zboża, oparty na czterech złożeniach kamieni młyńskich. W latach 1871 i 1883 nastąpiła dalsza przebudowa młynów. W XIX i na początku XX w. dokonano modernizacji kół i urządzeń mechanicznych. Przebudowano i umocniono również nabrzeża i rynny wodne. Po II wojnie światowej oba młyny (nazywane Maria) były wielokrotnie przebudowywane, w wyniku czego usunięto większość dawnych urządzeń, a w latach 60-tych XX w. młyny pozbawiono ostatecznie napędu wodnego i przystosowano je do napędu elektrycznego. Wybudowano również nowy łącznik (środkowy budynek) według projektu prof. E. Małachowicza. Urządzenia napędu wodnego zdemontowano i zniszczono. W 1991 r. zakończono remont rynny prawej (północnej). Rynna lewa wciąż wymaga remontu. Wloty do rynien chroniono niegdyś drewnianą kratą i zamykano drewnianymi zasuwami. Mury rynien zbudowano z cegły i posadowiono na ruszcie z pali dębowych. Wloty do rynien roboczych wykonano w postaci odcinkowych łęków ceglanych. Rynny robocze obecnie są pozbawione jakichkolwiek instalacji.

  • /foto/422/422461m.jpg
    1903
  • /foto/16/16680m.jpg
    1905 - 1925
  • /foto/365/365037m.jpg
    1961
  • /foto/30/30565m.jpg
    1965
  • /foto/117/117074m.jpg
    1970 - 1974
  • /foto/4625/4625254m.jpg
    1990
  • /foto/4625/4625257m.jpg
    1990
  • /foto/4625/4625259m.jpg
    1990
  • /foto/3/003023m.jpg
    2003
  • /foto/12/12014m.jpg
    2004
  • /foto/16/16690m.jpg
    2004
  • /foto/18/18659m.jpg
    2004
  • /foto/27/27055m.jpg
    2004
  • /foto/35/35765m.jpg
    2005
  • /foto/35/35766m.jpg
    2005
  • /foto/50/50847m.jpg
    2005
  • /foto/41/41503m.jpg
    2005
  • /foto/56/56291m.jpg
    2005
  • /foto/74/74536m.jpg
    2006
  • /foto/74/74537m.jpg
    2006
  • /foto/74/74538m.jpg
    2006
  • /foto/74/74539m.jpg
    2006
  • /foto/74/74540m.jpg
    2006
  • /foto/74/74541m.jpg
    2006
  • /foto/74/74542m.jpg
    2006
  • /foto/74/74543m.jpg
    2006
  • /foto/74/74546m.jpg
    2006
  • /foto/74/74547m.jpg
    2006
  • /foto/4155/4155981m.jpg
    2006
  • /foto/112/112571m.jpg
    2006
  • /foto/118/118529m.jpg
    2006
  • /foto/171/171768m.jpg
    2007
  • /foto/188/188095m.jpg
    2007
  • /foto/195/195712m.jpg
    2007
  • /foto/222/222637m.jpg
    2008
  • /foto/222/222639m.jpg
    2008
  • /foto/222/222641m.jpg
    2008
  • /foto/223/223477m.jpg
    2008
  • /foto/235/235903m.jpg
    2008
  • /foto/97/97217m.jpg
    2009
  • /foto/324/324793m.jpg
    2009
  • /foto/327/327538m.jpg
    2010
  • /foto/319/319452m.jpg
    2010
  • /foto/319/319456m.jpg
    2010
  • /foto/319/319463m.jpg
    2010
  • /foto/319/319468m.jpg
    2010
  • /foto/4251/4251656m.jpg
    2010
  • /foto/330/330314m.jpg
    2010
  • /foto/4156/4156017m.jpg
    2010
  • /foto/4156/4156018m.jpg
    2010
  • /foto/4156/4156021m.jpg
    2010
  • /foto/331/331159m.jpg
    2010
  • /foto/346/346529m.jpg
    2010
  • /foto/343/343555m.jpg
    2010
  • /foto/346/346325m.jpg
    2010
  • /foto/391/391173m.jpg
    2011
  • /foto/404/404764m.jpg
    2011
  • /foto/3315/3315553m.jpg
    2012
  • /foto/3410/3410000m.jpg
    2012
  • /foto/3429/3429908m.jpg
    2012
  • /foto/4263/4263827m.jpg
    2013
  • /foto/4312/4312187m.jpg
    2013
  • /foto/4316/4316553m.jpg
    2013
  • /foto/4554/4554510m.jpg
    2014
  • /foto/4558/4558349m.jpg
    2014
  • /foto/4675/4675570m.jpg
    2014
  • /foto/4675/4675830m.jpg
    2014
  • /foto/4675/4675893m.jpg
    2014
  • /foto/4678/4678512m.jpg
    2014
  • /foto/4684/4684849m.jpg
    2014
  • /foto/4855/4855871m.jpg
    2014
  • /foto/4884/4884444m.jpg
    2014
  • /foto/4952/4952739m.jpg
    2014
  • /foto/5481/5481403m.jpg
    2014
  • /foto/5169/5169233m.jpg
    2014
  • /foto/5400/5400563m.jpg
    2015
  • /foto/5547/5547790m.jpg
    2015
  • /foto/6218/6218092m.jpg
    2016
  • /foto/6690/6690942m.jpg
    2017
  • /foto/6695/6695017m.jpg
    2017
  • /foto/6793/6793241m.jpg
    2017
  • /foto/6793/6793242m.jpg
    2017
  • /foto/7149/7149751m.jpg
    2018
  • /foto/7212/7212328m.jpg
    2018
  • /foto/7212/7212329m.jpg
    2018
  • /foto/7911/7911068m.jpg
    2019
  • /foto/8910/8910042m.jpg
    2020

zuf°

Poprzednie: Kamienica nr 6 Strona Główna Następne: Tunel wschodni