MENU
ZNACZNIKI
Widok z ul. Targowej na budynki Dworca Wileńskiego i gmach Warszawskiej Dyrekcji Kolei Państwowych w końcowej fazie budowy.

Dodał: Festung° - Data: 2019-06-29 14:00:58 - Odsłon: 1814
Rok 1931


Warszawa Wileńska - stacja kolejowa w Warszawie, na Pradze-Północ, u zbiegu al. Solidarności i ul. Targowej, w zespole centrum handlowego Galeria Wileńska, w pobliżu pl. Wileńskiego i stacji II linii metra Dworzec Wileński. Stacja jest obsługiwana przez Koleje Mazowieckie.
Dworzec Wileński, nazywany pierwotnie Petersburskim, powstał w 1863 jako czołowa stacja początkowa Kolei Warszawsko-Petersburskiej - linii kolejowej z Warszawy do Petersburga przez Wilno. Była jednym z pierwszych dworców kolejowych w Polsce. Projektantem był absolwent cesarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu Narcyz Zborzewski. Pierwszy obiekt, zniszczony w 1915 r. przez wycofujące się z Pragi wojska carskie, zlokalizowany był przy przy wylocie obecnej ulicy Zaokopowej w ulicę Wileńską - na jego miejscu pomiędzy 1935 a 1939 zbudowano dwa kolejarskie bloki mieszkalne (Wileńska 12), a po 1945 kolejne trzy. Nieopodal w latach 1927–1928 powstał istniejący także do dziś gmach Warszawskiej Dyrekcji Polskich Kolei Państwowych, obecnej siedziby spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Po odzyskaniu niepodległości zmieniono nazwy dworców w Warszawie – Petersburski przemianowano na Wileński (był to główny kierunek obsługiwany stąd, a jednocześnie nazwa ulicy, przy której się znajdował). Funkcje dworcowe przejął prowizoryczny budynek na końcu torów, które znajdowały się w miejscu obecnej al. Solidarności, od strony ul. Targowej. Budynek ten spłonął (bądź został rozebrany) pomiędzy lipcem 1944 a jesienią 1945 r. W roku 1949, w związku z budową trasy WZ do ul. Radzymińskiej i koniecznością wyeliminowania skrętu do stacji Warszawa Stalowa, przedłużono tu linię kolei wąskotorowej radzymińskiej (mareckiej), której stacja końcowa miała odtąd nazwę Warszawa Targowa. Ulica, a następnie Trasa W-Z została przebita przez teren torów pasażerskich początkowego Dworca Wileńskiego, a ruch pasażerski przeniesiono na dawne tory towarowe. Zburzono wtedy część prowizorycznego dworca. Ciasny budynek dworca przetrwał jednak wiele lat, a swój żywot skończył w latach 50. XX wieku. Wtedy właśnie zaadaptowano na dworzec dawne budynki magazynowe znajdujące się po drugiej stronie torów kolejowych od strony ulicy Białostockiej (stąd oficjalny adres stacji PKP Warszawa Wileńska do lat 90. była ul. Białostocka 1). W tej formie dworzec-barak przetrwał do 2000, kiedy to zaczęła się budowa centrum handlowego, którego integralnym elementem miał stać się nowy dworzec. Został on cofnięty na tyły parterowej części tego centrum, które także otrzymało jego nazwę CH Warszawa Wileńska (od 2015 Galeria Wileńska) eksponowaną od strony ulicy Targowej. Nazwa dworca jest widoczna od strony al. „Solidarności” oraz od strony wjazdu pociągów. Dworzec ma charakter czołowy (jedyny w Warszawie pozostał w tej formie) halowy, gdzie centrum handlowe jest umieszczone w większości nad nim. Inwestycja ukończona została w kwietniu 2002.
Obecnie Dworzec Wileński ma charakter stacji końcowej ruchu regionalnego: trasy Warszawa Wileńska – Małkinia (przez: Ząbki, Zielonkę, Ossów, Kobyłkę, Wołomin, Tłuszcz itd.). Są one obsługiwane przez przewoźnika samorządowego Koleje Mazowieckie. Kasy sprzedają bilety na pociągi wszystkich relacji krajowych.
Obok dworca zlokalizowana jest stacja metra linii M2.
Zródła: Wikipedia i Warszawikia. Skompilował Festung

  • /foto/8079/8079662m.jpg
    1931 - 1933
  • /foto/8079/8079663m.jpg
    1931 - 1933
  • /foto/10461/10461607m.jpg
    1935
  • /foto/7626/7626368m.jpg
    1939
  • /foto/8087/8087152m.jpg
    1939
  • /foto/8079/8079172m.jpg
    1939
  • /foto/8079/8079194m.jpg
    1939
  • /foto/10481/10481645m.jpg
    1948 - 1950
  • /foto/10481/10481664m.jpg
    1948 - 1950
  • /foto/8078/8078514m.jpg
    2012
  • /foto/8078/8078515m.jpg
    2012
  • /foto/8078/8078522m.jpg
    2012

Narodowe Archiwum Cyfrowe NAC , Warszawa

Poprzednie: Cerkiew Świętych Cyryla i Metodego Strona Główna Następne: Korty tenisowe Miejskiego Klubu Tenisowego Łódż


Danuta B. | 2019-06-29 14:35:54
Które to ulice? Przydałyby się znaczniki dla inostrańców.
Festung | 2019-06-29 16:09:44
Ul. Targowa była (i jest) dwujezdniowa, stąd dwa znaczniki.