MENU
ZNACZNIKI
Ul. Targowa 72 z wejściem do stacji metra Dworzec Wileński i Galerią Wileńską powstałą w miejsce d. stacji PKP Warszawa Wileńska. W tle fragment gmachu b. Centralnej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych.

Dodał: Festung° - Data: 2019-06-27 20:49:00 - Odsłon: 1528
18 czerwca 2019

Data: 2019:06:18 11:59:01  


Stacja metra Dworzec Wileński – stacja linii M2 metra w Warszawie. Znajduje się w dzielnicy Praga-Północ, leży pod ul. Targową, pomiędzy al. Solidarności i ul. Białostocką. Pozwolenie na budowę stacji zostało wydane 3 czerwca 2011, ale właściwe prace budowlane rozpoczęto w grudniu 2011. W lutym i marcu 2013 ze stacji wystartowały dwie tarcze TBM drążące tunele pod Wisłą. W styczniu 2014 rozpoczęto zasypywanie stropów, a do końca września ukończono wszystkie prace budowlane, wykończeniowe i instalacyjne. 30 września 2014 wykonawca zgłosił obiekt jako gotowy do odbiorów technicznych, a 2 października zakończyły się zmiany w komunikacji naziemnej związane z budową przystanku. 13 lutego 2015 zostało wydane pozwolenie na użytkowanie stacji, a uruchomiona została ona 8 marca 2015.
Źródło opisu i więcej informacji: Wikipedia
/Petroniusz/

  • /foto/7142/7142063m.jpg
    2014

Festung°

Poprzednie: Kamienica nr 9 Strona Główna Następne: Dom Technika NOT


moose | 2019-06-28 10:09:49
Adamie - poprawiłem nazwę stacji na wystandaryzowaną. Stacja nie ma adresu, tylko dworzec/galeria ma. Zostawiłem przypisanie stacji do Targowej, ale to czy ta ulica ma zostać zostawiam Tobie. Opis, który ściągnąłeś z wiki miesza pojęcia stacji i dworca, stąd bardziej krytycznie powinieneś do niego podejść i zaadaptować. Podwiązałem galerię/dworzec wileński pod stację, ale z uwagi na inne historyczne obiekty jakie tu były może konieczne będzie założenie obiektu dla dawnego dworca, o ile pojawią się zdjęcia. To taka struktura na szybko, żeby nie rozmnażać błędów.
Festung | 2019-06-28 13:11:28
Rozumiem, że chodzi Ci o ten opis Jest niewątpliwa kłopotliwość w opisie obiektów, które zastąpione zostały innymi. Tak się składa, że d. stację Warszawa Wileńska znam jak rzadko którą. Na początku lat 70. byłem maszynistą PKP obsługującym tę stację, a potem dyspozytorem w pobliskiej CDOKP. Nie bez znaczenia są moje byłe osobiste relacje z kierownictwem stacji od zacnego, nieżyjącego niestety naczelnika p. Nockowskiego poczynając. Oficjalny adres stacji był: ul. Białostocka 1. Obok typowych obiektów, jak perony, poczekalnia z kasami, przechowalnią, bufetem WARS-u, posterunkiem kolejowej MO itp. na stacji znajdowały się: stacyjny budynek biurowy z dwoma lokalami mieszkalnymi na parterze, Okręgowy Skład Likwidacyjny, Zakład Robót Komunikacyjnych DOM, Zamiejscowy Odział Naprawy Wagonów Osobowych (kier. p. Śmietanko) podległy pierwotnie wagonowni Warszawa Praga, a później W-wa Grochów, Dział Elektrotechniki Wagonowej Zarządu Wagonów CDOKP, jednostka tzw. rakietówki, tj. wojsk kolejowych OTK, skład opału PKP pierwotnie ze stanowiskiem nawęglania parowozów. Swoje stanowisko postojowe miał skład wagonów rentgenowskich PKP, o nastawniach, schronisku manewrowych i tym podobnych nie wspominając. Była to całkiem spora jednostka, której podlegały wszystkie stacje i przystanki do Tłuszcza włącznie (Warszawa Wieleńska Marki, Zielonka, Wołomin), jej powierzchnię zajęły obecnie Galeria Wileńska i blokowiska ciągnące się wzdłuż ulicy Białostockiej do ul. Naczelnikowskiej – umownej granicy stacji. Ciekawostką jest, że na terenie stacji był przystanek końcowy kolejki mareckiej i ręczna obrotnica parowozów Px-49. Przystanek nazywał się Warszawa Targowa, podlegał jednak Zarządowi Kolei Dojazdowych CDOKP. Mało znanym było wlot do szybu stalinowskiego metra, którego pokrywę przywalono ogromnym głazem, tuż obok wiodła droga na perony, przez które przewalało się ok. 100 tys. pasażerów dziennie. Jak to wszystko ogarnąć? Jest dużo zdjęć, w tym przedwojennych, które prędzej czy później trafią na nasz portal. Co na to nasz dowódca kol. Maras?
moose | 2019-06-28 13:54:05
Nie ma takich przestrzeni, których byśmy nie ogarnęli. Nie ma takiego obiektu, którego byśmy nie założyli. Tu przy ulicy, albo pod stacją obecną powinien powstać obiekt "Infrastruktura dawnej stacji Warszawa Wileńska". Do tego konieczna byłaby mapa jako pierwsze zdjęcie w obiekcie na której będziemy nanosić znaczniki podobiektów - nieistniejących budynków i budowli. Pamiętaj - nie ma "głupich" obiektów. Jakby co, to pomogę w poukładaniu, czy przypisaniu jeśli gdzieś Ci się skończą uprawnienia.
Festung | 2019-06-28 15:36:10
OK.