Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
  ID: 8064712

Hala sterowcowa (dawna)

Hala areonautyczna



Status
Nie istnieje
 
Hala sterowcowa - w 1909 roku, na potrzeby Twierdzy Toruń, szczecińskie przedsiębiorstwo J. Gollnow & Sohn rozpoczęło budowę hali sterowcowej. Obiekt powstał w odległości około 500 metrów na zachód od zabudowań Chełmińskiego Przedmieścia oraz ok. 1,5 km na północny-zachód od centrum miasta.
18 stycznia 1920 roku do Torunia wkroczyły wojska polskie. Zajęto wówczas Koszary Wrangla (później nazywane Koszarami Prądzyńskiego) przy ówczesnej ulicy Szkolnej, jak również pobliską halę sterowców. Zgodnie ...
Hala sterowcowa - w 1909 roku, na potrzeby Twierdzy Toruń, szczecińskie przedsiębiorstwo J. Gollnow & Sohn rozpoczęło budowę hali sterowcowej. Obiekt powstał w odległości około 500 metrów na zachód od zabudowań Chełmińskiego Przedmieścia oraz ok. 1,5 km na północny-zachód od centrum miasta.
18 stycznia 1920 roku do Torunia wkroczyły wojska polskie. Zajęto wówczas Koszary Wrangla (później nazywane Koszarami Prądzyńskiego) przy ówczesnej ulicy Szkolnej, jak również pobliską halę sterowców. Zgodnie z przewidywaniami, hala, podobnie jak wszystkie budynki na terenie lądowiska, była jednak pusta. Był to jeden z trzech w Polsce (obok Poznania na Winiarach i Legionowa) obiektów mogących pomieścić tak duże jednostki latające, jakimi były sterowce.
W 1920 roku kierownictwo nad zaniedbanym portem przejął mjr Konstanty Kamieński, dowódca stacjonującego odtąd w Toruniu III Batalionu Aeronautycznego. Za jego rządów teren lądowiska uprzątnięto a także ustawiono wartownię, w której pobliżu wystawiono pomnik ku czci poległych żołnierzy Wojsk Balonowych. Pomnik ten w 1938 roku zdemontowano i ponownie odsłonięto w Parku Miejskim. W lutym 1921 roku do Torunia przeniesiono Oficerską Szkołę Aeronautyczną. Pomimo jej rozwiązania trzy lata później, w porcie nadal odbywały się oficjalne wojskowe ćwiczenia balonowe.
W 1922 roku w kilkunastu skrzyniach przywieziono do Torunia jedyny polski sterowiec, któremu nadano imię Lech. Był to używany francuski miękki sterowiec „Zodiac VZ-11” klasy Vedette, który w polskiej służbie pozostawał do 1928 roku.
W 1925 roku doszło do porozumienia pomiędzy Ministerstwem Spraw Wojskowych a władzami Torunia w sprawie wymiany działek. Na jego mocy wojsko przekazało miastu tereny poforteczne w pobliżu Starówki, a w zamian miasto oddało wojsku tereny położone w pobliżu ówczesnych granic administracyjnych. Jednym ze skutków tegoż układu było powiększenie terenu portu sterowcowego m.in. o działki przylegające do ulicy Bema.
W toruńskim porcie sterowcowo-balonowym stacjonowały kolejno III Batalion Aeronautyczny (1920–1923), Szkolny Batalion przy Oficerskiej Szkole Aeronautycznej (1921–1924) oraz 1 Batalion Balonowy (1923–1930).
Po II wojnie światowej, na początku lat 50., metalową konstrukcję hali zdemontowano i wywieziono z Torunia. Według różnych źródeł, jej elementy zostały użyte przy wrocławskiej Hali Ludowej lub hali Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi.
Źródło: Wikipedia
/żmija/
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1910
    komentarze: 1
    Sterowiec przed hangarem na Bielanach W Toruniu.
  • Data: 1935
    komentarze: 0
    VII Krajowe Zawody Balonów Wolnych o Puchar im. pułkownika Aleksandra ...
  • Data: 1935
    komentarze: 0
    VII Krajowe Zawody Balonów Wolnych o Puchar im. pułkownika Aleksandra ...
  • Data: 1935
    komentarze: 0
    VII Krajowe Zawody Balonów Wolnych o Puchar im. pułkownika Aleksandra ...
  • Data: 1935
    komentarze: 0
    VII Krajowe Zawody Balonów Wolnych o Puchar im. pułkownika Aleksandra ...

Hala sterowcowa (dawna) na innych fotografiach
  • 1931