MENU
 Zobacz to zdjęcie w artykule (1) 
Hala Oddziału Odlewni Żeliwa i Metali Kolorowych Dolnośląskich Zakładów Naprawczych Przemysłu Węglowego w Wałbrzychu. Datowanie niepewne. Proszę o pomoc w określeniu czy to hala starej odlewni (do roku 1950) czy nowej, która zaczęła funkcjonować 01.04.1950r. (na pewno nie jest to teren najnowszej odlewni wybudowanej w latach siedemdziesiątych XXw.)
"Do 1 kwietnia 1950r. oddział odlewni mieścił się w starym pomieszczeniu firmy "Kleine". (...) Hala niska, mała powierzchnia produkcyjna. Do połowy hali działała suwnica o napędzie ręcznym. Do pozostałej części hali odlewni metal donoszony był w ręcznych tyglach. Odlewy metali kolorowych wykonywano na szybie "Maria". (...) Od drugiego półrocza 1948r. przystąpiono do rozbudowy hali górnej do stanu obecnego bez oczyszczalni, którą wybudowano w latach 50-tych. Rozbudowa odlewni trwała do 1950r. i z dniem 1.04.1950r. została przeniesiona ze starego pomieszczenia firmy "Kleine" do obecnej hali. Żeliwiak został wykonany sposobem gospodarczym przez oddział budowy konstrukcji stalowych ze zdemontowanych zbiorników szybu "Maria". (...)" /cytat z kroniki/.

Dodał: Petroniusz° - Data: 2010-01-20 21:28:54 - Odsłon: 5003
Lata 1960-1965


Założyciel fabryki Carl Wolffgramm był kowalem artystycznym, który w 1865 r. zakupił w Wałbrzychu małą ślusarnię. Po zwiedzeniu dzięki rządowemu stypendium Wystawy Światowej w Chicago w 1893 r. Wolffgramm zainspirowany impulsami z wystawy rozbudował zakład, który po jego śmierci prowadzony był przez spadkobierców jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W 1925 r. zakład zatrudniał 100 pracowników. Produkcja obejmowała oprócz wyrobów kowalstwa i ślusarki artystycznej kasy i szafy pancerne oraz kasety, produkowane w dużej ilości dla instytucji, banków, fabryk itp. W czasie I wojny światowej wytwarzano tam kuźnie polowe dla wojska. Potem produkcję rozszerzono o mosty, konstrukcje dachów, fasad i budynki z żelaza, wózki kopalniane, klatki szybowe, windy, belki stalowe do budowy podziemnej.
Fabryka zlokalizowana była w Szczawienku na wschód od stacji kolejowej, posiadała własną bocznicę kolejową.
Po wojnie odlewnia należała do Dolnośląskich Zakładów Naprawczych Przemysłu Weglowego (DZNPW), a po ich połączeniu z Hutą Karol (1976 r.) do Dolnośląskiego Przedsiębiorstwa Urządzeń Górniczych P. W. Wtedy to starą odlewnię żelaza wyburzono, a na jej miejscu wybudowano nowoczesną odlewnię stali, która też już należy do historii. Dokładnej daty wyburzenia nie znam, na mapie z 2004 r. w tym miejscu zaznaczony jest jeszcze Zakład Usługowo-Handlowy.
Po wybudowaniu Porcelany Książ bocznicę prowadzącą do odlewni przedłużono do zakładu Porcelany.
Wg.: Monographien deutscher Städte. Waldenburg in Schlesien, 1925 r., przekaz ustny emeryta Huty Karol.
Uzupełniające informacje na temat obiektu mile widziane.

  • /foto/229/229130m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/263/263609m.jpg
    1926
  • /foto/6714/6714010m.jpg
    1936
  • /foto/3639/3639731m.jpg
    1963
  • /foto/349/349447m.jpg
    1976 - 1978
  • /foto/4491/4491719m.jpg
    1984
  • /foto/4766/4766087m.jpg
    1990 - 1995
  • /foto/231/231300m.jpg
    2002
  • /foto/4063/4063290m.jpg
    2002
  • /foto/6197/6197696m.jpg
    2002 - 2004
  • /foto/229/229137m.jpg
    2007
  • /foto/8955/8955087m.jpg
    2008
  • /foto/229/229153m.jpg
    2008
  • /foto/229/229155m.jpg
    2008
  • /foto/229/229154m.jpg
    2008
  • /foto/412/412888m.jpg
    2011
  • /foto/9030/9030421m.jpg
    2011
  • /foto/4419/4419848m.jpg
    2013
  • /foto/4419/4419894m.jpg
    2013
  • /foto/4419/4419931m.jpg
    2013
  • /foto/6417/6417608m.jpg
    2016
  • /foto/6429/6429813m.jpg
    2017
  • /foto/6429/6429815m.jpg
    2017
  • /foto/6438/6438066m.jpg
    2017
  • /foto/6647/6647897m.jpg
    2017
  • /foto/7063/7063380m.jpg
    2018
  • /foto/9720/9720774m.jpg
    2022
  • /foto/9720/9720808m.jpg
    2022

Kronika Dolnośląskich Zakładów Naprawczych Przemysłu Węglowego , (zbiory - Stara Kopalnia) , Wałbrzych 1975

Poprzednie: Budynek nr 54-62 Strona Główna Następne: Budynek nr 59-65


ragnar | 2010-01-20 21:39:29
Ciekawe, czyżby pozostałe zabudowania po nieczynnej Kopalni Maria po 45 roku były wykorzystywane przez Hutę Karol?
Petroniusz | 2010-01-20 21:57:18
Wygląda na to, że tak. I oprócz odlewni metali kolorowych był tam oddział samochodowy DZNPW. "Warsztat samochodowy w 1945r. mieścił się w zabudowaniach przy kopalni "Maria" w Sobięcinie. (...) Z końcem roku 1946 warsztat kopalni "Maria" został przeniesiony do zabudowań obok szybu "Chwalibóg" przy ul. Batorego (...). Z początkiem roku 1947 został przekazany przez Dś.Z.P.W. Centralnym Warsztatom Naprawczym w Szczawienku o nazwie C.W.S." /cytat z kroniki/. Lektura na skrzynce. :)
mroczan | 2010-01-21 12:28:31
Dla mnie nieporozumieniem jest przypisanie przez kronikarza DZNPW kop. "Maria" do Sobięcina.
Jordan Szabliński | 2010-01-21 21:30:49
Tą widoczną tu odlewnię przypisał bym do Dolnoślaskich Zakładów Naprawczych PW (Ronal). Na zdjęciu widać po lewej kawałek oddziału konstrukcji stalowej DZNPW. W latach 70 ub. wieku zburzono tą halę konstruksji i zbudowano tam nową odlewnię staliwa z piecami elektrycznymi
Petroniusz | 2010-01-22 21:31:29
Przeniosłem do Ronala. Dziękuję za pomoc w rozwiązaniu zagadki.
wik | 2014-02-08 14:50:38
Odlewnia znajdowała się na ul Stacyjnej skarpę za po prawej stronie można zobaczyć na przy budowie nowej odlewni została zniwelowana.
51staszek | 2014-04-23 09:41:17
Z pewnością fotografia przedstawia odlewnię z lat 60-tych. Proszę porównać obiekt ze zdjęciem Pracowników odlewni z 1963 r. W centralnej części zdjęcia boczne wejście do oczyszczalni odlewów. (widoczne butle z tlenem pod murem). Odlewnia posiadała własną modelarnię przy ul. Wrocławskiej (obok dzisiejszej „Chemii”). Lewa strona przedstawia budynki „Hali Konstrukcyjnej” . Wewnątrz tej hali budowano elementy konstrukcji masztu programu drugiego TV P w I połowie lat 70 – tych . Konstrukcję transportowano helikopterem na Górę Chełmiec.
Petroniusz | 2014-04-23 21:09:13
Przypisałem zdjęcie do odlewni przy ul. Stacyjnej.