MENU
Dzisiejsze skrzyżowanie ulic Kolejowej, Wyzwolenia, Wysockiego oraz Sikorskiego. Na prawo widoczna jeszcze czynna Elektrownia Miejska. Całkowicie w tle równie dymiąca Kopalnia Bolesław Chrobry. Praktycznie jedyna znana mi powojenna pocztówka Elektrowni od tej strony. Ponad 4 lata czekałem na oryginał. Rozmiar celowo zawyżony.
Autor zdjęcia: Lechosław Ślusarczyk.

Dodał: ragnar° - Data: 2009-12-11 21:06:41 - Odsłon: 8380
Lata 1956-1958


Budowa elektrowni miejskiej rozpoczęła się w 1896 roku a zakończyła 2 lata później, inwestorami byla spółka Niederschlesische Elektrizitats und Kleinbahn oraz miasto Wałbrzych. Zeitschrift fur Elektrotechnik (16 r,), zeszyt 9 z 27 lutego 1898 r. donosił na stronie 111 o próbnym uruchomieniu 15 stycznia wałbrzyskiej elektrowni, która wkrótce napędzać będzie pierwszą linię tramwajową łączącą Wałbrzych, Podgórze, Stary Zdrój, Szczawienko (Sorgau), Sobięcin, Biały Kamień, Szczawno Górne i Dolne. W podumowaniu, w zeszycie 49. z 4 grudnia podano że już od 15 lutego rozpoczęto dostarczanie elektryczności odbiorcom. 26 lutego Świebodzice i Pełcznica, 16 kwietnia Stary Zdrój, 15 lipca - Jedlina-Zdrój, pod koniec sierpnia Głuszyca, Jedlinka i Jaworzyna Śląska, a Mieroszów i Sokołowsko z końcem roku. W budowie są linie na Sobięcin, Biały Kamień, Szczawno, Suliszów, Rusinową i Kolce. 30 lipca elektrownia miała 639 odbiorców prądu. Przewidywano początkowo otwarcie linii tramwajowej ze Szczawienka na Sobięcin na początku września br., a linii Wałbrzych - Podgórze na początku 1899 r.

Moc elektrowni w dniu jej otwarcia wynosiła 842 kW najwyższą moc osiągneła w 1940 roku - 39 MW. Ciekawostką jest natomiast że prąd z elektrowni był dostarczany między innymi do Czech, Bolkowa, a nawet w okolice Wrocławia. Zabudowania elektrowni mieściły się od ulicy Wysockiego, aż po ulice Skarżyską wzdłuż dzisiejszej ulicy Sikorskiego. Centralnym budynkiem elektrowni była hala generatorów, wysoki ponad 60-metrowy komin oraz rząd ogromnych chłodni kominowych. W sąsiedztwie elektrowni była kopalnia Maria, Julia oraz dworzec kolejowy. Był to jeden ogromny i dymiący kombinat przemysłowy, skupiony na powierzchni zaledwie 2-3 kilometrów kwadratowych, co najważniejsze centralny punkt ówczesnego Wałbrzycha - Plac Grunwaldzki mieścił się zaledwie około 100 metrów od elektrowni, a Rynek niecały kilometr. Z opowiadań mojego dziadka wiem, że elektrownia wraz z pobliską kopalnią i koksownią dymiły i truły niemiłosiernie. Elektrownie zamknięto około 1962 roku z powodu uruchomienia elektrowni w Turowie. W dawnych biurach elektrowni do dziś zakłady energetyczne mają swoją siedzibę resztę kompleksu rozebrano - Do dziś ostała się dawna hala generatorów, przekazana w 1976 roku przez Wałbrzyskie Zakłady Energetyczne miastu na halę sportową. Od stycznia 1981 roku hala była miejscem wielu imprez sportowych oraz areną zmagań wałbrzyskich klubów m.in. zapaśników Zagłębia Wałbrzych, siatkarzy Chełmca Wałbrzych i koszykarzy Górnika Wałbrzych, którzy w niej zdobyli w 1988 roku Mistrzostwo Polski. Obiekt zmodernizowany gruntownie w latach 2015-2016 z przeznaczeniem dla sportu szkolnego i młodzieżowego, uroczyście otwarty 29 stycznia 2016 r. pod nową nazwą Hala Wałbrzyskich Mistrzów. Część dawnej hali OSiR (szatnie i wejście główne) przebudowano z utworzeniem Internatu "JULIA" podlegającemu ZS nr 4. Internat dysponuje 54 miejscami w pokojach 2 i 4 osobowych, z dostępem do łazienek i sanitariatów oraz zaplecza jadalno – kuchennego, sali telewizyjnej oraz pokoju do nauki własnej. (ragnar, uzupełniony przez moose)

  • /foto/255/255219m.jpg
    1897 - 1898
  • /foto/393/393219m.jpg
    1898
  • /foto/5287/5287786m.jpg
    1898
  • /foto/224/224400m.jpg
    1898 - 1899
  • /foto/50/50298m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/61/61557m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/189/189784m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/67/67699m.jpg
    1898 - 1905
  • /foto/5287/5287780m.jpg
    1900
  • /foto/176/176990m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/189/189972m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/50/50299m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/279/279549m.jpg
    1902 - 1907
  • /foto/349/349994m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/3686/3686270m.jpg
    1920 - 1927
  • /foto/349/349999m.jpg
    1920 - 1929
  • /foto/66/66619m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/50/50339m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/59/59155m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/272/272242m.jpg
    1922 - 1934
  • /foto/95/95358m.jpg
    1932
  • /foto/211/211879m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/185/185078m.jpg
    1938 - 1944
  • /foto/436/436791m.jpg
    1966
  • /foto/99/99938m.jpg
    1979
  • /foto/5771/5771767m.jpg
    1993
  • /foto/5476/5476525m.jpg
    1996
  • /foto/28/28708m.jpg
    2003 - 2004
  • /foto/129/129732m.jpg
    2005
  • /foto/146/146480m.jpg
    2006
  • /foto/69/69332m.jpg
    2006
  • /foto/69/69836m.jpg
    2006
  • /foto/7783/7783060m.jpg
    2008
  • /foto/4541/4541056m.jpg
    2013
  • /foto/4618/4618319m.jpg
    2014
  • /foto/4843/4843146m.jpg
    2014
  • /foto/5053/5053050m.jpg
    2014
  • /foto/5053/5053082m.jpg
    2014
  • /foto/5057/5057327m.jpg
    2014
  • /foto/5137/5137483m.jpg
    2014
  • /foto/5161/5161590m.jpg
    2014
  • /foto/5371/5371802m.jpg
    2015
  • /foto/5431/5431772m.jpg
    2015
  • /foto/5442/5442070m.jpg
    2015
  • /foto/5455/5455617m.jpg
    2015
  • /foto/5476/5476907m.jpg
    2015
  • /foto/5517/5517841m.jpg
    2015
  • /foto/5518/5518908m.jpg
    2015
  • /foto/5518/5518910m.jpg
    2015
  • /foto/5518/5518915m.jpg
    2015
  • /foto/5557/5557524m.jpg
    2015
  • /foto/5605/5605102m.jpg
    2015
  • /foto/5614/5614291m.jpg
    2015
  • /foto/5651/5651671m.jpg
    2015
  • /foto/5688/5688199m.jpg
    2015
  • /foto/5887/5887219m.jpg
    2016
  • /foto/5887/5887220m.jpg
    2016
  • /foto/5887/5887221m.jpg
    2016
  • /foto/5887/5887222m.jpg
    2016
  • /foto/5887/5887223m.jpg
    2016
  • /foto/5887/5887224m.jpg
    2016
  • /foto/5884/5884847m.jpg
    2016
  • /foto/5884/5884862m.jpg
    2016
  • /foto/5884/5884870m.jpg
    2016
  • /foto/5884/5884873m.jpg
    2016
  • /foto/5884/5884874m.jpg
    2016
  • /foto/5884/5884875m.jpg
    2016
  • /foto/5884/5884876m.jpg
    2016
  • /foto/5884/5884880m.jpg
    2016
  • /foto/5884/5884882m.jpg
    2016
  • /foto/5884/5884885m.jpg
    2016
  • /foto/5884/5884886m.jpg
    2016
  • /foto/5884/5884891m.jpg
    2016
  • /foto/5886/5886900m.jpg
    2016
  • /foto/6018/6018423m.jpg
    2016
  • /foto/6100/6100058m.jpg
    2016
  • /foto/6100/6100062m.jpg
    2016
  • /foto/6100/6100063m.jpg
    2016
  • /foto/6100/6100067m.jpg
    2016
  • /foto/6526/6526474m.jpg
    2017
  • /foto/9402/9402746m.jpg
    2021
  • /foto/9405/9405894m.jpg
    2021
  • /foto/9648/9648178m.jpg
    2021
  • /foto/9900/9900469m.jpg
    2022
  • /foto/10613/10613481m.jpg
    2023
  • /foto/10613/10613487m.jpg
    2023
  • /foto/10613/10613489m.jpg
    2023
  • /foto/10613/10613493m.jpg
    2023
  • /foto/10861/10861020m.jpg
    2024

Jacek Kiek - Zbiory Prywatne

Poprzednie: Kamienica nr 27 (d. Gospoda Pod Gwiazdą) Strona Główna Następne: Pomnik dwóch cesarzy (dawny)


Paulus, | 2009-12-13 23:59:50
Przerażające i pełne uroku zarazem.
dasio1974 | 2009-12-14 22:01:34
Czy to jest może ul. Lubelska?
ragnar | 2009-12-14 22:55:06
Kolejowa Dasio, Lubelska jest na prawo.
matador14 | 2009-12-18 22:46:26
Moim zdaniem Dasio ma rację. Za plecami fotografa jest (będzie) Maraton. Ostatnio zrobiłem "przymiarkę" w terenie i jednoznacznie mogę stwierdzić, że jest to ul. Lubelska. Jeśli dobrze dostrzegam, to za autobusem jest widoczny szlaban dla przejazdu kolejowego. Z dzieciństwa pamietam, że za płotem dworca autobusowego od strony stanowisk były tory kolejowe (siedem - jako dziecko uczyłem się liczyć ;) ) i krzyżowały się pod kątem prostym z ulicą Wysockiego, biegnąc dalej po obecnej ul. Kolejowej. Wielokrotnie przejeżdżały po nich parowozy, ciągnące wagony z elektrowni miejskiej i wtedy szlabany się opuszczały. Nie pamietam tylko czy wówczas stał jeszcze widoczny na zdjęciu scrubber. A tak na marginesie: z cieni rzucanych przez postaci wywnioskować można, że zdjęcie zostało zrobione w godzinach przedpołudniowych.
ragnar | 2009-12-30 23:01:34
Jeżeli byłaby to ulica Lubelska, trzeba byłoby przesunąć dawny budynek NIBAGu jakieś 25 metrów do przodu. Owa ulica jest zakończona dokładnie przy w/w budynku prostopadle wobec ulicy Wysockiego. Na fotografii powyżej budynek widać skrajnie na prawo przy właściwej ulicy Lubelskiej. Na tej 100 letniej pocztówce na lewo masz dokładnie ukazany dawny budynek NIBAGu wobec ulicy Lubelskiej oraz równolegle dzisiejszą ulicę Kolejową. Podsumowując, jeżeli to by była ulica Lubelska to dawny budynek NIBAGu byłby widoczny zaraz za widocznymi przechodniami na prawo.
moose | 2009-12-31 11:42:23
Zgadzam się - przy zdjęciu zrobionym z Lubelskiej krawedź budynku nr 1 nachodziłaby dużo bardziej na budynek elektrowni-OSIRu. Zdjęcie zrobione jest z prawego pasu dojazdowego do skrzyżowania Kolejowa/Wysockiego. Czyli z Kolejowej.
moose | 2009-12-31 11:44:22
Zgadzam się z Ragnarem - gwoli ścisłości komentarza. A swoją drogą to ciekawa sprawa, że zarówno w Wałbrzychu, jak i w Szczawnie ulice "Kolejowe" są już tylko nazwami historycznymi, gdyż kolei w ich bezpośrednim sąsiedztwie nie ma.
matador14 | 2010-01-01 22:17:24
Administrator ma zawsze rację! Przeszukałem zdjęcia lotnicze Wałbrzycha, stare mapy centrum i nie znalazłem jednoznacznego przebiegu ul. Lubelskiej i Kolejowej w miejscu ukazanym na fotografii. W końcu przejrzałem posiadane opracowanie pt. "Szanujmy wspomnienia - 100 lat energetyki wałbrzyskiej" i na zdjęciach jest jeszcze inny układ ulicy (jednej ulicy!). Pozostaje mi dotrzeć do emerytowanych pracowników energetyki i poprosić o ostateczne rozwikłanie zagadki przebiegu i nazewnictwa ulic w tym rejonie. Czy mam zamieścić w tym miejscu ustalenia?
ragnar | 2010-01-01 22:31:42
Witaj, pierwsza z brzegu mapa z 1929 roku ( z naszej strony) strzałką zaznaczyłem dawny budynek NIBAGu, ulica Kolejowa w postaci dawnej linii kolejowej (na mapie zaznaczona linią przerywaną - jako kolej) równolegle do niej ulica Lubelska ( przy właściwym budynku NIBAGu, częściowo zaznaczona grubą czerwoną linią - oznaczającą granicę pola górniczego) Rafał zna ten teren na pamięć. Mam jeszcze 3 mapy w zanadrzu jak coś pisz, wkleję.
dasio1974 | 2010-05-22 11:01:00
Zdjęcie zostało również zamieszczone w Trybunie Wałbrzyskiej i zatytuowane "Autobusem do pracy"
Adrian Henszel | 2013-11-28 21:58:36
Na zdjęciu prawdopodobnie autobus Star N52 w fabrycznej zabudowie pojazdu sanitarnego.
Leszek Ślusarczyk | 2018-10-30 08:16:33
Fotografia autorstwa Lechosława Ślusarczyka, proszę o uzupełnienie opisu.
Petroniusz | 2018-10-30 08:29:32
OK, zrobione.
Leszek Ślusarczyk | 2018-10-30 09:02:36
Dziękuję.