Tramwaje w Grudziądzu zostały uruchomione w 1896 roku, początkowo jako konne, a następnie elektryczne. Grudziądz jest najmniejszym miastem w Polsce, posiadającym samodzielną sieć tramwajową i jedną z pięciu sieci tramwajowych o rozstawie szyn 1000 mm funkcjonujących w kraju. Napięci sieci trakcyjnej jest typowe, tramwajowe i wynosi 600 V z odwrotną polaryzacją (minus w przewodzie jezdnym).
Obecnie (2018) działają dwie linie tramwajowe: nr 2 między pętlami Tarpno - Rządz z liczbą 26 przystanków na długości 18,6 km oraz linia nr 3 między dworcem kolejowym a pętlą Rządz z liczbą 23 przystanków (ca 14 km) . Linię nr 1 zlikwidowano w 2011 r. wprowadzając do komunikacji miejskiej nowoczesne, niskopodłogowe autobusy.
Warto dodać, że przebieg trasy grudziądzkich tramwajów jest bardzo urokliwy, w dużej części odbywa się po wąskich ulicach staromiejskich, z dużą liczbą odcinków jednotorowych z mijankami.
Komunikacją miejską zawiaduje Miejski Zakład Komunikacji (MZK) z zajezdnią tramwajową z ośmiotorową halą postojowo-naprawczą z końca XIX wieku, przy ul. Dworcowej 47.
Grudziądzkim tramwajom poświęcona jest książka Marcina Klassy pod tytułem "Grudziądzkie tramwaje i autobusy" - wyd. Księży Młyn.
Obecnie (2018) działają dwie linie tramwajowe: nr 2 między pętlami Tarpno - Rządz z liczbą 26 przystanków na długości 18,6 km oraz linia nr 3 między dworcem kolejowym a pętlą Rządz z liczbą 23 przystanków (ca 14 km) . Linię nr 1 zlikwidowano w 2011 r. wprowadzając do komunikacji miejskiej nowoczesne, niskopodłogowe autobusy.
Warto dodać, że przebieg trasy grudziądzkich tramwajów jest bardzo urokliwy, w dużej części odbywa się po wąskich ulicach staromiejskich, z dużą liczbą odcinków jednotorowych z mijankami.
Komunikacją miejską zawiaduje Miejski Zakład Komunikacji (MZK) z zajezdnią tramwajową z ośmiotorową halą postojowo-naprawczą z końca XIX wieku, przy ul. Dworcowej 47.
Grudziądzkim tramwajom poświęcona jest książka Marcina Klassy pod tytułem "Grudziądzkie tramwaje i autobusy" - wyd. Księży Młyn.