MENU
 Zobacz to zdjęcie w artykule (1) 
Artykuł z gazety

Dodał: Waclaw Grabkowski° - Data: 2009-12-06 09:59:02 - Odsłon: 1570
Rok 1992

Pierwsze wzmianki ulicy pojawiają się w 1403 r. Powoli zabudowywana - głównie w zachodniej i południowej części - luźno stojącymi budynkami zamieszkiwanymi przez rolników i ogrodników. Domy jak to bywało na terenach przyfortecznych budowano w lekkiej, drewnianej konstrukcji, które łatwo było zniszczyć w wypadku zbliżania się nieprzyjacielskich wojsk, otwierając tym samym pole ostrzału dla własnych dział. Główną budowlą, do której prowadziła droga był Czerwony Folwark zajmujący działki nr 69-73a, od którego wzięła się późniejsza nazwa ulicy. W rozwoju ulicy nie przeszkodziły nawet rozruchy jakie wybuchły na tej ulicy w trakcie Wiosny Ludów w 1848 r. Od połowy. XIX w. na ponownie rozparcelowanej ulicy zaczęły powstawać podobnie jak na sąsiednich ulicach domy czynszowe o średnim lub niskim standardzie, zasiedlane głównie przez robotników okolicznych fabryk, urzędników czy drobnych przedsiębiorców. Oczywiście powstawały tu także bardziej okazałe budowle czego najlepszym przykładem może być wybudowana w latach 1875-1877 wg projektu Roberta Mendego, Obywatelska Szkoła Średnia. Gmach zajmujący parcele nr 36-38 jest lekko cofnięty od linii zabudowy, a zbudowano w stylu helleńskiego renesansu nie obiegającym od będących jego pierwowzorem elitarnych berlińskich gimnazjów. Obecnie mieści się w nim Szkoła Podstawowa nr 2 im. mjr. Henryka Sucharskiego. Innymi ciekawymi budynkami były wybudowane w 1868 r. na działce nr 72 schronisko dla dziewcząt "Marthastift", siedziba wrocławskiej gminy Braci Morawskich z 1865 r. pod nr 26-28, dom wychowawczy "Daheim", wybudowany w 1911 r. wg projektu Grunewalda pod nr 19, czy żeński dom studencki wybudowany w 1930 r. wg projektu Richarda Gaze pod nr 21. Początkowo ulica nosiła nazwę Langegasse, lecz w 1826 r. w związku z istnieniem już ulicy o takiej nazwie, zmieniono ją na ul. Folwarczną - Vorwerkstr.

Niestety zniszczenia wojenne nie ominęły tej ulicy. Z powierzchni ziemi znikły kamienice nr 8-10, 20-28, 86-92 po stronie północnej oraz nr 7-9, 15, 39-41 róg Pułaskiego, oraz nr 77-83. Reszta budynków w lepszym lub gorszym stanie przetrwała wojnę. W pierwszych powojennych miesiącach istniały dwie samowolnie nadane nazwy ulicy: ul. Ludowa - od podwala do Pułaskiego i ul. Bieruta - od ul. Pułaskiego do ul. Kościuszki. Pierwszą oficjalną nazwą była ul. gen. Jarosława Dąbrowskiego, lecz w pobliżu istniała ul. gen Henryka Dąbrowskiego, a krzyżowanie się dwóch ulic o niemal identycznych nazwach stwarzało wiele problemów.
Rozwiązaniem była dokonana 24 marca 1948 r. kolejna, tym razem ostateczna zmiana nazwy na ul. Komuny Paryskiej dla upamiętnienia rewolucji w Paryżu w 1871 r., której dowódcą sił zbrojnych był gen. Jarosław Dąbrowski.

Po wojnie uzupełniono brzydkimi blokami zabudowę pod nr 7-9 oraz 20-26 lecz jednocześnie wyburzono kamienice na rogu z ul. Prądzyńskiego. Lata 90. przyniosły generalny remont kamienic nr 69-73a., uzupełnienie zabudowy pod nr 15. Pod koniec lat 90. rozpoczęto ukończony w 2003 r. remont budynków nr 49-52, a w latach 2001-2002 wyburzono wiele kamienie nr 44 i nr 46 na rogu z Pułaskiego. W latach 2003-2004 wybudowano blok na rogu z ul. Prądzyńskiego na działkach o nr 75-83.

  • /foto/9284/9284674m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/43/43593m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/317/317126m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/292/292570m.jpg
    1903
  • /foto/9966/9966856m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/260/260761m.jpg
    1911
  • /foto/9116/9116895m.jpg
    1938
  • /foto/2/002652m.jpg
    1945
  • /foto/9994/9994139m.jpg
    1947 - 1949
  • /foto/4378/4378004m.jpg
    1951
  • /foto/2/002179m.jpg
    1958
  • /foto/324/324004m.jpg
    1960
  • /foto/324/324364m.jpg
    1960
  • /foto/4691/4691699m.jpg
    1960 - 1964
  • /foto/186/186891m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/330/330739m.jpg
    1966
  • /foto/330/330750m.jpg
    1966
  • /foto/17/17212m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/266/266965m.jpg
    1990
  • /foto/9324/9324058m.jpg
    1991
  • /foto/9324/9324072m.jpg
    1991
  • /foto/9324/9324077m.jpg
    1991
  • /foto/9324/9324085m.jpg
    1991
  • /foto/8325/8325273m.jpg
    1992
  • /foto/286/286417m.jpg
    1995
  • /foto/284/284804m.jpg
    1997
  • /foto/284/284905m.jpg
    1997
  • /foto/284/284906m.jpg
    1997
  • /foto/284/284910m.jpg
    1997
  • /foto/284/284913m.jpg
    1997
  • /foto/284/284915m.jpg
    1997
  • /foto/284/284918m.jpg
    1997
  • /foto/284/284978m.jpg
    1997
  • /foto/284/284984m.jpg
    1997
  • /foto/284/284973m.jpg
    1997
  • /foto/284/284977m.jpg
    1997
  • /foto/287/287754m.jpg
    1997
  • /foto/289/289095m.jpg
    1997
  • /foto/285/285380m.jpg
    1998
  • /foto/285/285665m.jpg
    1998
  • /foto/285/285667m.jpg
    1998
  • /foto/285/285669m.jpg
    1998
  • /foto/285/285671m.jpg
    1998
  • /foto/290/290713m.jpg
    1998
  • /foto/10351/10351402m.jpg
    1998
  • /foto/299/299181m.jpg
    2001
  • /foto/379/379353m.jpg
    2002
  • /foto/394/394970m.jpg
    2002
  • /foto/284/284779m.jpg
    2003
  • /foto/42/42692m.jpg
    2004
  • /foto/7/7495m.jpg
    2004
  • /foto/394/394969m.jpg
    2004
  • /foto/8/8335m.jpg
    2004
  • /foto/9/9043m.jpg
    2004
  • /foto/34/34961m.jpg
    2005
  • /foto/34/34963m.jpg
    2005
  • /foto/58/58157m.jpg
    2005
  • /foto/118/118397m.jpg
    2006
  • /foto/118/118398m.jpg
    2006
  • /foto/119/119321m.jpg
    2006
  • /foto/122/122381m.jpg
    2006
  • /foto/122/122382m.jpg
    2006
  • /foto/122/122385m.jpg
    2006
  • /foto/122/122535m.jpg
    2006
  • /foto/145/145892m.jpg
    2006
  • /foto/149/149728m.jpg
    2006
  • /foto/194/194902m.jpg
    2006
  • /foto/195/195139m.jpg
    2006
  • /foto/196/196661m.jpg
    2006
  • /foto/63/63262m.jpg
    2006
  • /foto/119/119485m.jpg
    2006
  • /foto/83/83273m.jpg
    2006
  • /foto/84/84412m.jpg
    2006
  • /foto/80/80447m.jpg
    2006
  • /foto/90/90296m.jpg
    2006
  • /foto/145/145306m.jpg
    2007
  • /foto/145/145981m.jpg
    2007
  • /foto/183/183828m.jpg
    2007
  • /foto/183/183831m.jpg
    2007
  • /foto/186/186100m.jpg
    2007
  • /foto/189/189664m.jpg
    2007
  • /foto/191/191105m.jpg
    2007
  • /foto/196/196640m.jpg
    2007
  • /foto/197/197935m.jpg
    2007
  • /foto/198/198260m.jpg
    2007
  • /foto/136/136955m.jpg
    2007
  • /foto/149/149324m.jpg
    2007
  • /foto/250/250444m.jpg
    2008
  • /foto/250/250448m.jpg
    2008
  • /foto/252/252039m.jpg
    2008
  • /foto/255/255105m.jpg
    2008
  • /foto/257/257551m.jpg
    2008
  • /foto/258/258233m.jpg
    2008
  • /foto/220/220973m.jpg
    2008
  • /foto/220/220974m.jpg
    2008
  • /foto/220/220265m.jpg
    2008
  • /foto/260/260980m.jpg
    2008
  • /foto/261/261911m.jpg
    2008
  • /foto/271/271745m.jpg
    2008
  • /foto/262/262094m.jpg
    2009
  • /foto/285/285770m.jpg
    2009
  • /foto/289/289987m.jpg
    2009
  • /foto/300/300106m.jpg
    2009
  • /foto/310/310435m.jpg
    2009
  • /foto/315/315261m.jpg
    2010
  • /foto/338/338183m.jpg
    2010
  • /foto/450/450465m.jpg
    2012
  • /foto/3848/3848098m.jpg
    2013
  • /foto/4229/4229036m.jpg
    2013
  • /foto/4591/4591634m.jpg
    2014
  • /foto/4591/4591642m.jpg
    2014
  • /foto/5116/5116978m.jpg
    2014
  • /foto/5251/5251380m.jpg
    2015
  • /foto/7200/7200567m.jpg
    2018
  • /foto/8436/8436149m.jpg
    2020

Waclaw Grabkowski°

Poprzednie: ul. Wrocławska Strona Główna Następne: ul. Komuny Paryskiej


Termi | 2015-11-30 02:38:55
W tej chwili lepiej też nie jest, nawet doświadczony kierowca może się zamotać, nawet ja, co tam 20 lat mieszkałem. Ostatnio trochę tam zmienili, ale przy kierowcach jeżdżących na pamięć, trzeba po prostu obserwować innych użytkowników. Znaki od strony pułaskiego są mylące bo jest znak drogi głównej i nakaz w prawo lub w lewo. Skręcając w lewo oczywiście powinno się ustąpić tym z naprzeciwka, którzy mają z tamtej strony znak, że są na głównej. Niby zrozumiałe, ale dla tych co tam jeżdżą cały czas i się prawie nacięli. Tam można by zrobić skrzyżowanie równorzędne, poprzedzone znakami pionowymi (na strefach, nie wiem czemu, ale nie ma takich znaków). Ogólnie to zrobiłbym tam strefę do 30 - w tych okolicach ludzie sobie chodzą jak chcą, kierowcy robią co chcą, parkują gdzie chcą, widoczność mocno ograniczona itd itp.