Fragment torowiska stacji Szczawienko. Doskonale widoczne poniemieckie bramy do podtrzymywania sieci trakcyjnej. W środku kadru, w perspektywie za idącą osobą widać pozostałości po dawnej parowozowni, wieżę ciśnień i budynek. W lewo od nich widać miejsce po wyburzonej hali wachlarzowej (niski budynek z dwuspadowym dachem). Zdjęcie zrobione z miejsca tuż koło nastawni wyjazdowej na Wrocław, która stoi po lewej ręce fotografującego. Przy prawej krawędzi skanu widać wzgórek zarośnięty trawą-to piwnica, rodzaj ziemianki z przeznaczeniem na cele gospodarcze. Istnieje ona do dziś. Nad nią widać dwuspadowy dach "Ekspedycji Kolejowej"-budynku,który już dziś nie istnieje. Dalej w lewo smukły maszt z zawieszoną latarnią, których w stacji było kilkanaście. Służyły do oświetlania terenu torowiska i stacji. Przy lewej krawędzi widać skarpę zwieńczoną kamiennymi słupkami. Wyznaczały one drogę, która biegła od ul. Stacyjnej wzdłuż torów, okrążała teren dawnej parowozowni, przebiegała skrajem wykopu i łączyła się przy zburzonym moście z drogą, będącą przedłużeniem obecnej ul. Uczniowskiej. Nazywała się Seitenweg. Na samym horyzoncie wzgórza-od prawej: Czarnota, Ptasia Kopa i Lisi Kamień. Koniec lat pięćdziesiątych. Zdjęcie autorstwa Stanisława Marcinkowskiego, negatyw w moim posiadaniu. |