MENU
Stacja Warszawa Wileńska Marki, a właściwie to, co niej pozostało zapamiętane na zdjęciach z 2013 r.

Dodał: Festung° - Data: 2019-04-04 11:34:38 - Odsłon: 536
08 września 2013

Data: 2013:09:08 14:05:00  


Warszawa Wileńska Marki to towarowa stacja węzłowa, na której odgałęzia się łącznica w kierunku stacji Warszawa Wschodnia Towarowa. Dawniej odgałęziała się tu także dwutorowa łącznica do posterunku Targówek, umożliwiająca przejazd pociągów z kierunku Warszawy Gdańskiej i Warszawy Pragi na linię białostocką przez przejazd na ul. Radzymińskiej (do 1973 r.) Przez stację do 1974 r. przebiegała jednotorowa linia wąskotorowa kolejki mareckiej ze stacji krańcowej Warszawa Targowa do st. Radzymin Wąskotorowy. Jedynym przystankiem osobowym był funkcjonujący do 1974 r. przystanek (mijanka) Warszawa -Targówek właśnie na ww. linii wąskotorowej.
W czasach świetności PKP stacja miała duże znaczenie komunikacyjne, obok oczekujących wjazdu do st. Warszawa Praga pociągów towarowych z kierunku białostockiego, na stacji zaczynały i kończyły bieg pociągi zdawcze i zbiorowe, stacja bowiem obsługiwała wiele bocznic prowadzących do licznych zakładów przemysłowych Targówka Fabrycznego, choćby do Zakładów Przemysłu Tłuszczowego im. 15 Grudnia, Centralnej Piwnica Win Importowanych. W Zielonce stacja obsługiwała Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia, Wojskowe Zakłady Elektroniczne, Kolejowe Zakłady Zabezpieczenia Ruchu i Łączności i Warszawskie (później Mazowieckie) Zakłady Ceramiki Budowlanej.
W czasie stalinowskiej budowy metra stacja była miejscem odbioru materiałów budowlanych - w jej pobliżu metro brało początek i było zapleczem budowy - wydrążone, głębokie i nieprzydatne już tunele przekazano w 1960 r. ww. centrali. Przez stację przebiegały obok pociągów podmiejskich relacji Warszawa Wileńska - Tłuszcz, pociągi dalekobieżne do Białegostoku, Suwałk i Ostrołęki biorące lub kończące bieg na stacji Warszawa Wileńska.
Obecnie stacja posiada tylko jeden okręg nastawczy z nastawnią "WM", która wyposażona jest w urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją świetlną. Drugi okręg został zlikwidowany na początku wieku podczas napraw głównych torów szlakowych. W 2017 roku dokonano całkowitej wymiany rozjazdów, leżących w torach głównych zasadniczych.
Na stacji znajdują się nieeksploatowane od lat obiekty, np. dawnej parowozowni, nastawni wykonawczych, magazynu czy lampiarni.
Moim zdaniem los stacji jest przesądzony, tylko patrzeć, jak straci swoje znaczenie i stanie się, jak to jest obecnie, miejscem grupy torów postojowych dla elektrycznych zespołów trakcyjnych należących do Kolei Mazowieckich, kursujących na trasie Warszawa Wileńska - Małkinia/Ostrołęka, albo po prostu zwykłym szlakiem kolejowym z newralgicznym przejazdem kolejowym do północnopraskiej części ul. Radzymińskiej i do ul. Naczelnikowskiej.
Opr. Festung

  • /foto/7911/7911631m.jpg
    2013
  • /foto/7911/7911632m.jpg
    2013
  • /foto/7911/7911634m.jpg
    2013
  • /foto/7911/7911635m.jpg
    2013
  • /foto/7906/7906621m.jpg
    2019
  • /foto/7906/7906622m.jpg
    2019
  • /foto/7906/7906623m.jpg
    2019
  • /foto/7906/7906624m.jpg
    2019

Festung°

Poprzednie: Stacja kolejowa Warszawa Wileńska Marki Strona Główna Następne: Stacja kolejowa Warszawa Wileńska Marki