MENU
Krynica - Kolejka na Górę Parkową.

Dodał: Kolekcja-BieniasiewiczT.° - Data: 2019-03-15 19:22:14 - Odsłon: 34
Rok 1967


Realizacji wcześniejszego, pochodzącego z 1932 r. projektu budowy kolei linowo-terenowej na Górę Parkową podjęła się utworzona 10 września 1936 r. spółka z o.o. Kolej Górska w Krynicy. Jej udziałowcami byli działacze Ligi Popierania Turystyki z wiceministrem komunikacji Aleksandrem Bobkowskim na czele, Zarząd Miasta Krynica, władze uzdrowiska i Ministerstwo Komunikacji. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 625.000 zł. Pierwszą tego typu kolej w Polsce oddano do użytku 8 grudnia 1937 r., a otwarcia dokonał inicjator przedsięwzięcia inż. Aleksander Bobkowski. Do wybuchu II wojny światowej z nowej inwestycji skorzystało ponad 150.000 osób.
Na kolej składają się dwa wagoniki poruszające się po jednym torze z mijanką pośrodku trasy, której długość wynosi 642 m, a różnica wysokości 148 m. Dawniej przy górnej stacji kolejki znajdował się taras widokowy, na dachu, który był jednocześnie kawiarnią, z którego rozpościerały się piękne panoramy Krynicy. W latach 80. XX w. przeprowadzono remont obiektu, podczas którego taras usunięto. Obecnie operatorem kolejki są Polskie Koleje Linowe S.A.

  • /foto/7215/7215501m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/7215/7215502m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/7240/7240200m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/7240/7240201m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/7240/7240204m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/7240/7240206m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/7242/7242212m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/7242/7242213m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/7242/7242214m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/7242/7242216m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/7135/7135333m.jpg
    1950
  • /foto/7217/7217361m.jpg
    1951
  • /foto/7217/7217362m.jpg
    1977

Kolekcja - T. Bieniasiewicz

Poprzednie: Dom nr 8 Strona Główna Następne: 2006 - 2011 Budowa nowego odcinka DK 28 (Tarnawa Dolna - Jaszczurowa)