MENU
Nieistniejąca szkoła kucharska dla dzieci z biednych rodzin. Na lewo widoczny fragment dawnej gospody Ferdinandschacht sprzed przebudowy.

Dodał: ragnar - Administrator° - Data: 2009-09-07 22:51:31 - Odsłon: 11903
Lata 1900-1905


Już 1 lipca 1891 r. otwarto w Podgórzu z inicjatywy księcia Jana Henryka XI i szkołę kucharską (Kochschule), funkcjonującą doskonale przez długie lata. Mogły do niej uczęszczać przede wszystkim córki robotników, zatrudnionych w kopalniach książęcych. Do końca 1900 r. uczęszczało tam łącznie 347 dziewcząt, w tym 129 bezpłatnie. Kształciły się bowiem na koszt Towarzystwa dla Ochrony Zdrowia (Verein zur Förderung des Wahis). Po opuszczeniu Szkoły Kucharskiej dziewczęta pracowały najczęściej w bogatych, okolicznych domach, prowadząc gospodarstwo.Kontakt ze szkołą jednak się nie kończył. Otóż ks. Jan Henryk XV. ustanowił zwyczaj przyznawania srebrnego krzyża tym dziewczętom, które przez trzy lata pracowały nienagannie i nieprzerwanie u jednego pracodawcy. Takie wyróżnienie spotykało kilka lub kilkanaście dziewcząt w ciągu roku. W końcu czerwca 1906 roku księżna Daisy założyła w Wałbrzychu szkołę dla niepełnosprawnych (Kruppelschule), która do lata 1909 r. przyjęła w sumie 47 dzieci. Z nich 24 uczyły się koszykarstwa i wyplatania krzeseł,17 wykonania koronek. Do szkoły uczęszczały zarówno dziewczęta jak i chłopcy z Wałbrzycha i okolic. [Ragnar]

  • /foto/5782/5782419m.jpg
    2015

Jacek Kiek - Zbiory Prywatne

Poprzednie: Wnętrza Strona Główna Następne: Wnętrza


ragnar - Administrator | 2012-10-29 20:18:40
Dodałem do niezidentyfikowanych. Może ktoś rozpozna.
wito-Administrator | 2012-10-29 20:21:55
Szkoła Kucharek.
moose (administrator) | 2013-10-23 22:55:30
Tak pozostawione - trzeba podpromować jeszcze raz.
ragnar - Administrator | 2013-10-23 23:04:26
Heh, milion razy sprawdzałem, raczej szczezł :/
Rick | 2015-11-07 20:27:25
Dziesiątki razy zjeździłem Ober Waldenburg w poszukiwaniu tych sąsiednich budynków i też nic. Budynek z lewej strony jest/był jedyny w swoim rodzaju. Wydawać się może, że było ich setki. Otóż układ okien na ścianie szczytowej jest zupełnie niespotykany: u szczytu dachu jedno duże okno, na drugim piętrze aż cztery, na pierwszym pięć okien. Ale ta szachulcowa mała przybudówka ciągle chodzi mi po głowie, gdzieś taką widywałem.
Petroniusz (admin) | 2015-11-07 22:09:59
Czytając Twój komentarz i patrząc na dom z lewej pomyślałem o tym ale jednak zbytnio się różnią.
Rick | 2015-11-07 22:30:39
Ogólnie patrząc to niemały bałagan panuje wokół tej szkoły. Nie widać nigdzie żadnej drogi, tym bardziej brukowanej.
ragnar - Administrator | 2015-11-07 23:49:56
Mam pewiwn trop, brak owej drogi o której wsoominasz tym bardziej zdaję się potwierdzać. Jak będę przy swoim komputerze zajrzę w mapy. Najgorsze jest to, że prawdopodobnie jest to nieliczny z odcinków Podgórza gdzie nie mam dokładnych zdjęć tego rejonu. Jestem w trakcie przeglądania zasobów strony jednak ciężko to idzie na smartfonie.
ragnar - Administrator | 2015-11-08 13:32:19
Budynek prawdopodobnie nie istnieje. Wg. mnie stał przy kopalni Ida, równolegle do budynku nr 63 przy ulicy Mickiewicza. Widać go na tej fotografii lotniczej prawy górny róg pod znacznikiem kopalni Ida, oraz tu (fragment na prawo) Pech chciał, że na tej świetnej dokładnej mapie ten teren jest akurat po za nią! Patrząc na te okolice współcześnie można stwierdzić, że prawdopodobnie widoczne drzewo przetrwało (na prawo) Jedyna mapa jaka wskazuje jego lokalizację to (odcinek przy linii przerywanej w miejscu planowego (już wtedy) przebiegu ulicy Niepodległości przy szybie Ida. Budynek na lewo to prawdopodobnie nie istniejąca budowla za restauracją Ferdinandschacht (lub jej protoplasta) Fragment zabudowań na prawo to nie istniejący budynek który znajdował się obok budynku Mickiewicza 63. Czekam na jakieś sugestie.
Rick | 2015-11-08 20:43:09
Kształt dachu może się zgodzić, ale liczba kominów mi nie pasuje. Na zdjęciu lotniczym z lat '36-'39 nasz budynek stoi dokładnie na dzisiejszej Jagiellońskiej, w miejscu jezdni. Na planie Podgórza z '36-go naszego budynku nie ma. Wspomniane drzewo też raczej rośnie za daleko. Pomyślmy.
ragnar - Administrator | 2015-11-09 16:13:59
Podmieniłem zdjęcie przedstawiające szyb Ida (te w linku w moim komentarzu powyżej), ponieważ wcześniej ta ilość kominów była efektem mojej niezdarnej obróbki. Moim zdaniem na 90% to jest jednak budynek dawnej Kochschule Budynek stał między dzisiejszą ulicą Jagiellońską a Kasprowicza. Szukam nadal panoram i zdjęć lotniczych przedstawiającą ten teren jednak (jak na złość) ich ilość jest znikoma, a rozległe panoramy Śródmieścia ujęte na setkach pocztówek, jakby ze złośliwością ten rejon marginalizują.
Rick | 2015-11-09 20:06:20
No dobra... wyciągnijcie karty na stół, bo zrobiliśmy pod zdjęciem za długą gazetę bez sensownych wniosków. pas
ragnar - Administrator | 2015-11-09 20:23:02
Od siebie na tą chwilę mogę dodać jeszcze takie widoki; podobne jak wyżej na miniaturce (widać najważniejsze obiekty tego rejonu, wszystko w promieniu 1km) Podobny widok na wspomniane wcześniej lotnicze Tutaj jest nieco ciekawiej, widok od strony Kasprowicza - widać ścianę szczytową Na koniec fragment mapy sprzed 1934 roku wg. niej budynek miał nr 11 Czekam na szczegółowe plany zabudowań szybu Ida od Petroniusza.
Rick | 2015-11-09 21:14:20
W ten sposób utwierdzamy się wszyscy w przekonaniu, że pewien budynek bardzo podobny do poszukiwanego stał w tym konkretnym miejscu i widać go na kilku zdjęciach i mapach. Zapominamy jednak o sąsiednich budynkach i ich wspólnym usytuowaniu. Dom z lewej strony jest dużo młodszy, a ten z tyłu to jakiś budynek rolniczy (obora).
ragnar - Administrator | 2015-11-09 22:26:35
Dlatego cały czas szukam. Nie twierdzę, że to jest na 100% ten sam obiekt. Szansa jest jeszcze kilkudziesięciu numerach miesięcznika Waldenburger Heimatbote ktore posiadam jako fotokopie. Wiem, że w jednym z nich był artykuł o gospodzie Ferdinandschacht, gdzie było napisane znacznej rozbudowie obiektu. Może tam tkwi rozwiązanie naszej zagadki? Może niegdyś "wypłynie" gdzieś na aukcji internetowej zdjęcie tego budynku w szerszym kadrze. Może być też taka sytuacja, że budynek "gdzieś" stał, został rozebrany. Następnie zabudowany wielką czynszówką. Petro ta mapa wodociągowa jest bardzo ciekawa jednak nieco za wczesna. Kochschule została oddana do użytku w 1892 roku, pytanie czy wtedy powstał ten budynek.
ragnar - Administrator | 2015-11-10 04:53:20
No to chyba nam się zagadka rozwiązała lewy dolny róg. Mamy "nasz" nieszczęsny budynek koło Idy. Mamy budynek rolniczy/obore, mamy budynek nr 63 przy ulicy Mickiewicza. No i najwazniejsze mamy ścianę szczytową gospody Ferdinandschacht. Okna się zgadzają, przebudowano jedynie częściowo dach, możliwe, że z powodu pożaru, albo innego czynnika. Dla mnie temat jest zakończony. Uff
ragnar - Administrator | 2015-11-10 21:23:24
Założyłem obiekt dodałem na mapę oraz oznacznikowałem wszystko.
ragnar - Administrator | 2018-09-06 19:29:32
Kochschule na mapie
Petroniusz (admin) | 2015-11-09 21:58:23
Wysłałem ale chyba niewiele to nam pomoże. Górny Wałbrzych z Idą jest też na planie z XIX wieku.
Rick | 2015-11-10 00:02:54
Jeszcze jeden szczegół na "nie". Stare plany z Waszych linków pokazują, że Ida była na terenie Dittersbach, a Ober-Waldenburg leżał po przeciwnym brzegu Pełcznicy. Znalazłem pewne miejsce przy P. Skargi, gdzie plan rozmieszczenia tych trzech budynków wraz z drzewem odpowiada temu zdjęciu (plan z linku). Ponadto zdjęcia z Albertiplatz skierowane na pałac Czetryców też mogą potwierdzać mój pomysł - nie ma tam szkoły kucharek, ale jest drzewo w dobrej odległości od budynków.
Petroniusz (admin) | 2015-11-10 00:19:52
Północna granica Ober-Waldenburg to początkowy odcinek obecnej ul. Piotra Skargi, cała ul. Książęca (bez zabudowy od północnej strony) a następnie prosta linia od kamienicy Mickiewicza 51 na wschód. Więc Ida znajdowała się w Górnym Wałbrzychu, to pewne. Pełcznica nie była wówczas żadną granicą gmin. A jak znalazłeś szkołę kucharek to się pochwal i zamkniemy dyskusję.
moose (administrator) | 2015-11-09 14:06:52
Skłaniam się też ku temu, że to ten budynek koło Idy.
Piotniem | 2015-11-09 00:52:07
A moim zdaniem to ten budynek stoi na wjeździe ulicy Głowackiego. A ten dom po lewej to dzisiejsza ulica Piotra Skargi
Rick | 2015-11-09 13:28:35
"Twój budynek" też oglądałem. Nie zgadza się liczba okien i układ kominów.
RafalSzz | 2017-05-29 22:22:12
Czy można zmienić opis główny ? nie ten pod zdjęciem :) tam pisze "dla kalek" w dzisiejszych czasach to bardzo razi taki zwrot. Proponuję zmienić zamiast kalek to niepełnosprawnych.
Petroniusz (admin) | 2017-05-29 22:52:48
OK, zmieniłem opis.