MENU
Warszawa. Most Śląsko-Dąbrowski, w głębi panorama Starego Miasta. Syrenka na murach staromiejskich. Barbakan. Fot. P. Krassowski, E. Paszkowska. Wyd. KAW.

Dodał: W.Mazurkiewicz (Soravianus) [vmuzzy@gmail.com]° - Data: 2019-02-22 12:24:12 - Odsłon: 1788
Rok 1978


Most Śląsko-Dąbrowski – most na Wiśle w Warszawie. Został zbudowany w latach 1947–1949 jako element Trasy W-Z na filarach zniszczonego w 1944 mostu Kierbedzia.
Według danych stołecznego Zarządu Dróg Miejskich w 2018 przez most Śląsko-Dąbrowski przejeżdżało średnio 26 807 pojazdów na dobę. Była to druga najmniejsza (po moście Świętokrzyskim) liczba pojazdów wśród ośmiu przepraw drogowych w Warszawie. Most stanowi fragment Trasy W-Z, która w 1949 połączyła Pragę ze Śródmieściem i Wolą.
Kierownikiem zespołów opracowujących projekt mostu był Jerzy Koziełek (1884-1953) [str.65 ] , a wybudowało go Przedsiębiorstwo Budowy Mostów i Konstrukcji Stalowych „Mostostal”. Konstrukcje stalowe zostały wykonane przez Hutę Zabrze i Zakłady Produkcji Konstrukcji Stalowych w Chorzowie ze stali dostarczonej przez Hutę Batory.
Nazwa mostu nadana w 1947, tj. na dwa lata przed oddaniem mostu do użytku, była wyrazem podziękowania społeczeństwu Śląska i Zagłębia za deklarację zebrania w ciągu roku 250 mln zł na budowę przeprawy i uznania dla udziału górników i hutników Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego w odbudowie zniszczonej Warszawy.
Prace montażowe rozpoczęły się 22 września 1948 w obecności prezydenta Bolesława Bieruta na środkowym filarze mostu (nr 4). 3 listopada tego roku „Mostostal” podjął uchwałę o skróceniu montażu sześciu przęseł mostu o 15 dni, do 8 grudnia, w celu uczczenia kongresu zjednoczeniowego PPS i PPR. Montaż zakończono 6 grudnia 1948.
Jest to most kołowo-tramwajowy, jednak w odróżnieniu od większości warszawskich torowisk, w tym przypadku tory tramwajowe są poprowadzone na jezdni dla samochodów. Od dnia 16 czerwca 2007, w związku ze zwiększeniem ruchu szynowego w ciągu Trasy W-Z podczas modernizacji trasy tramwajowej w Alejach Jerozolimskich, torowisko tramwajowe zostało wydzielone od jezdni za pomocą naklejonej nań żółtej, ciągłej linii. Wydzielenie torowiska utrzymano również po zakończeniu prac modernizacyjnych, dzięki czemu znacznie skrócono czas przejazdu przez most tramwajami.
W latach 1992–1993 most przeszedł generalny remont. W marcu 2009 rozpoczął się remont torowiska na moście i Trasie WZ (od placu Bankowego do Dworca Wileńskiego). Do jesieni tego roku wyłączony został ruch kołowy (poza autobusami miejskimi, taksówkami oraz pojazdami jednośladowymi) oraz tramwajowy. Po remoncie ruch autobusowy został skierowany na pas tramwajowy.
15 października 2011 most został zamknięty dla ruchu samochodów osobowych w związku z budową stacji Dworzec Wileński II linii warszawskiego metra. 27 sierpnia 2012 most otwarto dla samochodów osobowych, ale bez możliwości dalszego przejazdu tunelem Trasy W-Z w godzinach szczytu (tj. 6-10 i 15-19 z wyjątkiem sobót, niedziel i świąt).

Za

  • /foto/9091/9091285m.jpg
    1949
  • /foto/9627/9627334m.jpg
    1949
  • /foto/9627/9627335m.jpg
    1949
  • /foto/9006/9006644m.jpg
    1950 - 1969
  • /foto/10326/10326333m.jpg
    1954
  • /foto/7536/7536008m.jpg
    1956
  • /foto/10190/10190740m.jpg
    1956
  • /foto/7196/7196572m.jpg
    1959 - 1961
  • /foto/9848/9848236m.jpg
    1960 - 1962
  • /foto/8752/8752896m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/9024/9024314m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/8646/8646632m.jpg
    1960 - 1968
  • /foto/7750/7750354m.jpg
    1965 - 1970
  • /foto/7430/7430115m.jpg
    1967
  • /foto/9155/9155754m.jpg
    1967 - 1969
  • /foto/9352/9352539m.jpg
    1968 - 1970
  • /foto/9258/9258735m.jpg
    1969
  • /foto/8781/8781797m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/7231/7231333m.jpg
    1972
  • /foto/9971/9971021m.jpg
    1979
  • /foto/7804/7804766m.jpg
    1983
  • /foto/10303/10303744m.jpg
    1984
  • /foto/10303/10303788m.jpg
    1987
  • /foto/7394/7394251m.jpg
    2016
  • /foto/8676/8676527m.jpg
    2019
  • /foto/8676/8676528m.jpg
    2019
  • /foto/8020/8020741m.jpg
    2019
  • /foto/8111/8111654m.jpg
    2019
  • /foto/9167/9167254m.jpg
    2021
  • /foto/10890/10890520m.jpg
    2024

Soravianus - zbiory własne

Poprzednie: Budynek nr 25-27 Strona Główna Następne: Schronisko Michelsbaude (nie istnieje)