MENU
Odsłonięte fragmenty wiaduktu nad bocznicą prowadzącą do fabryki ukryte w nasypie towarowej obwodnicy kolejowej.

Dodał: wrotislau° - Data: 2019-01-17 00:31:49 - Odsłon: 1909
06 grudnia 2004


Fabrykę kwasu siarkowego na Wojszycach, należącą do Zjednoczenia Fabryk Chemicznch SILESIA (Silesia, Verein chemischer Fabriken) z siedzibą w Żarowie (zakłady istniejące od 1858 r.) zbudowano w 1872 r. Rocznie (wg danych na 1888 rok) w zakładach produkowano 5 tys. ton 50% kwasu siarkowego, z którego produkowano nawozy sztuczne (superfosfat). W zakładach pracowało 300 osób. Fabryka przerabiała piryty które eksploatowano razem z rudami cynkowo-ołowiowymi na Górnym Śląsku, w części przywożono drogą wodną także z Hiszpanii (Rio Tinto). Od 1884 r. surowiec do produkcji dowożono do fabryki koleją - w tym celu zbudowano bocznicę od nowo zbudowanej linii kolejowej z Wrocławia Głównego przez Klecinę do Kobierzyc. W zakładach na Wojszycach produkowano również mączkę kostną jako dodatek do nawozów fosforowych, produktami były także kleje kostne i tłuszcz kostny. W mniejszej ilości produkowano kwas azotowy, sole amonowe, siarczan baru (blanc fixe), chlorek cynku, żelazocyjanek potasu, związki rodu. Ciekawostką jest fakt że w raportach dotyczących lokalizacji innych inwestycji podkreślano że fabryka nie zanieczyszczała powietrza, a odpady zwierzęce stosownie utylizowano. W czasie I wojny światowej na terenie fabryki znajdował się obóz dla jeńców francuskich. Prawdopodobnie w wyniku kryzysu światowego zakłady na Wojszycach upadły pod koniec lat 20. i w latach 30. zostały wyburzone, a bocznica zlikwidowana. Pozostałości obozu jenieckiego były zalążkiem powstania w 1933 więzienia politycznego - pierwszego obozu koncentracyjnego KZ Dürrgoy. Po wojnie na terenie zburzonego zakładu utworzono istniejące do dziś wysypisko gruzu z Wrocławia, zwane Wzgórzem Gajowym.

(moose m.in. za Festschrift zur Feier der XXIX. Hauptversammlung des Vereins Deutscher Ingenieure am 20. August 1888 in Breslau)

  • /foto/7181/7181105m.jpg
    1898 - 1909
  • /foto/7167/7167361m.jpg
    1908
  • /foto/364/364398m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/240/240123m.jpg
    1920 - 1927
  • /foto/425/425224m.jpg
    1931
  • /foto/30/30696m.jpg
    2002
  • /foto/30/30702m.jpg
    2002
  • /foto/30/30689m.jpg
    2004
  • /foto/30/30690m.jpg
    2004
  • /foto/30/30692m.jpg
    2004
  • /foto/30/30694m.jpg
    2004
  • /foto/30/30698m.jpg
    2004
  • /foto/30/30701m.jpg
    2004
  • /foto/30/30703m.jpg
    2004
  • /foto/7748/7748942m.jpg
    2004

wrotislau°

Poprzednie: Stadion Miejski w Olecku Strona Główna Następne: Fabryka chemiczna Silesia (dawna)


maras | 2019-01-17 01:03:23
Założyłeś nowy obiekt wiaduktu , ale już jest ten obiekt ... Czy to jest inny?
wrotislau | 2019-01-17 01:20:06
Nowa konstrukcja i nowa lokalizacja na linii kolejowej choć miejsce to samo. Wydaje mi się, że zasługują na rozróżnienie.
maras | 2019-01-17 01:26:22 | edytowany: 2019-01-17 01:27:32
Robimy to nieco inaczej. Najpierw dokumentujemy przebudowę w obiekcie , a jak budowa zostanie zakończona stworzy się nowy obiekt i dlatego ten "Twój" na razie zostaje usunięty aby nie wprowadzać zamieszania.