Zamysł powstania w tym miejscu jeziora zaporowego powstał jeszcze w latach dwudziestych XX w. (analiza i opracowania prof. Gabriela Narutowicza). Po wojnie powrócono do tej idei w latach '60 i '70, i w związku z tym - wg nieoficjalnych pogłosek - były naciski, aby wstrzymać remonty a tym bardziej nowe inwestycje we wsiach przeznaczonych do likwidacji. Prace nad budową tamy ruszyły 1 lipca 1985 r. 30 maja 1988 r. zlikwidowano ruch kolejowy na odcinku linii nr 103 Wadowice - Skawce, a w kwietniu 1992 r. linię rozebrano. Ruch na DK 28 trwał dłużej, gdyż na dnie przyszłego zbiornika nie kolidował z pracami budowlanymi, a teren budowy tamy ominięto tymczasową drogą. Jednocześnie trwały prace przy budowie nowej drogi wraz z całą infrastrukturą, którą oddawano odcinkami, a ostatecznie nową DK 28 oddano kierowcom w połowie drugiej dekady XXI w. W maju 2010 r. fala wielkiej powodzi została powstrzymana przez prawie gotową tamę i zbiornik zapełnił się prawie do 3/4 objętości. Obecnie napełnienie zbiornika nie jest maksymalne, gdyż prowadzone są obserwacje nad zachowaniem się osuwisk w granicach zbiornika. Na jesieni 2018 r. oficjalnie ustalono nazwę zbiornika na: Jezioro Mucharskie. Wysoka na 50 m zapora spiętrza 161 mln m sześciennych wody tworząc powierzchnię jej lustra 10,35 km kwadratowych na wysokości 311,8 m n.p.m.