Otwarcie tego garażu jest dowodem wielkiej 'popularności i rozwoju automobilizmu na terenie Województwa Krakowskiego, które obecnie do swych wyników sportowych tak licznie uzyskiwanych przez członków Krak. Klubu Autom. dodaje ,także i markę ośrodka, posiadającego najlepsze i najnowocześniejsze urządzenia samochodowe w Polsce. Nowy garaż mieści się w dogodnie dostępnem miejscu przy ul. Kościuszki L. 49, obok przystanku tramwajowego przy ulicy, która ostatniemi czasy doskonałym brukiem została połączona ze śródmieściem. Już to samo połączenie daje pewność, że wozy umyte i przygotowane do jazdy, przychodzą pod dom właściciela w stanie zupełnie świeżym.
|
|
|
Bramy wjazdowe garażu |
|
Ogólny widok budynku z wjazdem |
Sam garaż, pomyślany został jako budynek o dużej powierzchni, w którym hala zawierająca boksy, a właściwie trzy hale z trzema wejściami, zajmuje tył parceli, przód zaś został rozbudowany, jako przestrzeń służąca do pomieszczenia wozów garażowanych prowizorycznie, warsztatów. studni benzynowych i wogóle wszystkich miejsc, w których praca koło wozów się odbywa. W ten sposób został zachowany zasadniczy podział na część służącą tylko do przechowania wozów i część służąca tylko do roboty przy wozach, co ze względu na podział pracy ma doniosłe znaczenie.
Drugą kwestją uregulowaną zasadniczo, a której uregulowanie w każdym nowoczesnym garażu jest rzeczą konieczną, to kwest ja ruchu. Trzy wejścia do hali garażowej są w ten sposób ustawione, że przez jedno wejście wjeżdżają samochody już przygotowane do garażowania, dwa zaś inne służą tylko jako wyjazdy do opróżnienia garażu, czy to w normalnych warunkach przez łatwe wypuszczanie poszczególnych wozów, czy też w wypadku nadzwyczajnym, gdy jaknajszybsze opróżnienie całego garażu ze znajdujących się w nim samochodów jest konieczne. W tym drugim wypadku sama budowa boksów umożliwia szybkie działanie, albowiem zbudowane według systemu inż. Conradi'ego, będącego najnowszą zdobyczą techniki w tej dziedzinie, same przez swe skośne ustawienie, nadają znajdującym się w nich samochodom kierunek skośny tak, że przy zachowaniu kolejności opróżniania, w ciągu kilku minut każda z dwu hal może być opróżnioną. Jest to szczególnie ważne ze względu na niebezpieczeństwo pożaru.
|
|
|
Wjazd i wyjazd do/z garaży |
|
Jedna z hal ze skośnymi boksami |
Z drugiej strony niebezpieczeństwo pożaru i eksplozji środków pędnych jest tak dobrze, jak wykluczone, albowiem wszelka manipulacja z nimi odbywa się wyłącznie w jednem miejscu t. j. przy studni benzynowej, a samochody dostają się do budynku garażowego już zupełnie przygotowane do przechowania i benzyna i oliwa znajdują się w szczelnych zamknięciach. Sam budynek garażowy zbudowany jest w całości z żelbetu, tak, że nawet okna osadzone są wprost w ramach metalowych, bez użycia jakiegokolwiek kitu i lakieru, tak, że ewentualny ogień nie znajduje w samym budynku żadnego podłoża.
Pomijam tu szczegółowe opisy hali montażowej, studni benzynowej, magazynu oliwy, elektrycznej pompy do pneumatyków, smarownicy, odkurzacza, urządzeń dla pracujących szoferów, którzy mają specjalną łazienkę i garderobę, gdzie zostawiają ubrania, zamieniając je na robocze i tylko w tym stroju mają dojście do wozów. Garaż sam jest obliczony na 100 wozów, przyczem 60 wozów znajduje pomieszczenie w osobnych boksach, reszta zaś już to w osobnym wspólnym boksie, o rozmiarach takich, że dopuszcza garażowanie nawet kilku autobusów największego typu, oraz w obszernych przejściach na hali. Osobne pokoje gościnne dla przejezdnych szoferów, umożliwiają zamiejscowym wygodne pomieszczenie wozu razem z kierowcą, co ma wielkie znaczenie dla kogoś, kto chce mieć swój wóz w obcem mieście każdej chwili do dyspozycji, lub mieć go na pewno o wczesnej godzinie wyjazdu przed hotelem. Spóźnienia wynikające z chodzenia szofera z hotelu do garażu i z garażu do hotelu w ten sposób są wykluczone.
|
|
|
Nabijanie pneumatyków pompą elektryczną |
|
Czyszczenie limuzyny odkurzaczem elektrycznym |
Nowoczesny garaż musi być również pionierem nowoczesnych systemów administracyjnych. "Meta" będzie nietylko garażem dla przechowywania samochodów, będzie także i rodzajem pensjonatu dla samochodów. Ilość właścicieli samochodów obchodzących się bez szofera zwiększa się stale. Ilość ta będzie się zwiększała co roku i garaże nasze będą musiały być przystosowane do wymogów czasu. Autoservice, hasło, które przyszło do nas z Ameryki i Anglji, i przyjęło się na zachodzie Europy z błyskawiczną szybkością, zostanie pierwszy raz w Polsce zrealizowane u "Mety". Kierowca i właściciel w jednej osobie będzie mógł za odpowiednią stałą stawką miesięczną otrzymać nietylko schronienie dla swego samochodu, ale także mieć zapewnioną opiekę i doglądanie samochodu, perjodyczną kontrolę stanu podwozia i motoru, otrzymywać samochód dostawiony przez garaż pod dom ze sprawdzonem ciśnieniem w pneumatykach, napełnionym rezerwoarem benzyny i oliwy, wypróbowanym akumulatorem, skontrolowanymi rezerwowymi pneumatykami, wysmarowanymi wszystkimi częściami - tak, że wszystko to, co szofer poza kierowaniem maszyną w garażu zrobić powinien, będzie zrobione przez garaż. Znając potrosze stosunki w Polsce w zakresie garaży, możemy powiedzieć, że Kraków, jest wyjątkowo w tej dziedzinie dobrze uposażonem miastem, gdyż posiadał już dotychczas dwa duże garaże. Niemniej jednak obecnie "Meta" przynosi tyle celowych innowacji, tyle nowoczesnych urządzeń, będących wynikiem studjów nad urządzeniami zagranicznemi i zrozumienia potrzeb nowoczesnego automobilizmu, że otwarcie tego garażu ma znaczenie nietylko dla Krakowa, ale i wogóle dla polskiego automobilizmu i międzynarodowej turystyki automobilowej.
Cytat, bez skrótów i korekt gramatycznych i interpunkcyjnych, z ilustrowanego czasopisma sportowo-technicznego "Auto" (wyd. Automobil Klub Polski, Warszawa 1928), dostęp: Wielkopolska Biblioteka Cyfrowa, 08.12.2018).
Dodał Petroniusz