Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Przejście podziemne (3 Maja / Podwale)
6
 
Stary Dworzec
3
 
Perony i torowiska stacji Bielsko-Biała Główna
15
 
Kładka nad torami (Okrzei / Warszawska / Dworzec Autobusowy)
2
 
Dworzec kolejowy Bielsko-Biała
27
 
Parowozownia MD Bielsko-Biała (dawna)
2
 
Nastawnie stacji Bielsko-Biała Główna
 
 
 
 
  ID: 7659894

Stacja kolejowa Bielsko-Biała Główna

Bahnhof Bielitz



Budowa
1855
 
W 1853 roku podjęto decyzję o budowie linii kolejowej Bogumin - Oświęcim będącej częścią Kolei Północnej (K.u.K. privilegierte Kaiser Ferdinands-Nordbahn, KFNB - C.K. Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda) łączącej Wiedeń z Krakowem. Wtedy też postanowiono wybudować odgałęzienie Czechowice-Dziedzice - Bielsko. Odcinek do Bielska otwarto 17 grudnia 1855 roku.
Pierwszy budynek dworcowy w Bielsku powstał około 1860 roku.
18 sierpnia 1878 roku otwarto linię Bielsko - Żywiec, a 1 czerwca ...
W 1853 roku podjęto decyzję o budowie linii kolejowej Bogumin - Oświęcim będącej częścią Kolei Północnej (K.u.K. privilegierte Kaiser Ferdinands-Nordbahn, KFNB - C.K. Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda) łączącej Wiedeń z Krakowem. Wtedy też postanowiono wybudować odgałęzienie Czechowice-Dziedzice - Bielsko. Odcinek do Bielska otwarto 17 grudnia 1855 roku.
Pierwszy budynek dworcowy w Bielsku powstał około 1860 roku.
18 sierpnia 1878 roku otwarto linię Bielsko - Żywiec, a 1 czerwca 1888 Bielsko - Frydek (obecne Czechy). Otwarcie nowych linii wymusiło budowę nowego dworca. Nowy, istniejący do dzisiaj budynek, otwarty został w 1890 roku.
W 1900 roku wybudowano parowozownię, w północno wschodniej części stacji. Parowozownia zakończyła służbę 30 maja 1964 roku.
W styczniu 1920 roku uruchomiono punkt przeładunkowy wyposażony w dźwig do przenoszenia nadwozi węglarek na wózki tramwajowe i dalszego transportu do fabryk na terenie miasta.
W 1963 roku zelektryfikowano odcinek Czechowice-Dziedzice - Bielsko Biała Główna. Mniej więcej w tym samym czasie wybudowano przejście podziemne, kładkę nad torami i nową nastawnię dysponującą (BB).
W latach 1996-2001 gruntownie wyremontowano budynek dworca, a w drugiej połowie 2013 wymieniono asfaltową nawierzchnię peronów na betonową kostkę brukową.
Stacja posiada trzy perony, w tym dwa wyspowe.

Kolejne nazwy stacji:
Bielitz (1855-1921)
Bielsko (1921-1939)
Bielitz (1939-1943)
Bielitz Hauptbahnhof (1943-1945)
Bielsko (1945-1956)
Bielsko Biała Główna (1956-2015)
Bielsko-Biała Główna (2015-)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Bielsko-Biała - pocztówka (obieg 1900 r) przsdstawiająca stację ...
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 0
    Widok na Bielsko, fragment ze stacją kolejową.
  • Data: 1914
    komentarze: 0
    Bielsko-Biała - dworzec kolejowy. Widok od strony peronów.
  • Data: 1914-1915
    komentarze: 2
    Dworzec kolejowy w Bielsku. Widok od strony peronów.
  • Data: 1915
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Bielsku- Białej.
  • Data: 1920
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Bielsku Białej.
  • Data: 2018-11-28
    komentarze: 0
    Układ torowy stacji Bielsko-Biała Główna na północ od kładki. ...
  • Data: 2018-11-28
    komentarze: 0
    Bielski Dworzec widziany z kładki nad torami, przy nastawni PM1.