MENU
Odbudowa mostu kolejowego na Dolnym Śląsku - prośba o pomoc w przypisaniu

Dodał: bonczek/hydroforgroup/° - Data: 2009-04-03 07:56:39 - Odsłon: 10349
Lata 1945-1948


Stalowy most nad potokiem Piekielnica pomiędzy Drogosławiem a Zatorzem w Nowej Rudzie, zwany przed wojną Leedenbrücke, jest jedną z atrakcji na linii Wałbrzych - Kłodzko. Ma długość 181 m jest najdłuższym wiaduktem na tej linii. Wysoki na 30 m do dna potoku i 27 m do drogi. Most zbudowany jest z 5 przęseł stalowych, kratownicowych, wolnopodpartych o długości 36,2 m każde. W dniu kapitulacji 8 maja 1945 roku wycofujące się niemieckie oddziały wojskowe (Heeresgruppe Schoerner) wysadziły most. Do wysadzenia wykorzystano 5 min powietrznych z czego 3 eksplodowały. Linia została unieruchomiona, dlatego przystąpiono niezwłocznie po wojnie do odbudowy jednego przęsła, które było wykonane według projektu inżyniera Ptaszyńskiego z drewna, stąd też nazwa "Most na zapałkach". Podczas prac doszło do tragicznego wypadku (upadek z wysokości), w którym zginął cieśla Felix Matzner. Nie tylko z tego powodu drewniany tymczasowy most nazwano "mostem śmierci". Podobno tak był niebezpieczny, że skład jechał przez most bez ludzi, dopiero po drugiej stronie pasażerowie ponownie wsiadali do wagonów. Metalowe przęsło wykonała w latach 40-tych Huta Kościuszko. Drugiego nie założono do dnia dzisiejszego. Most - przęsła i filary są polskiej budowy i z tego powodu most wygląda inaczej niż inne wielkie mosty na linii 286, które są do siebie podobne, np.: w Nowej Rudzie nad Woliborką , czy w Ludwikowicach Kłodzkich . (Mikrob, dzięki phantasma1958 za część informacji, uzup. moose)

  • /foto/115/115576m.jpg
    1879 - 1880
  • /foto/4684/4684948m.jpg
    1925 - 1945
  • /foto/431/431555m.jpg
    1945
  • /foto/7264/7264112m.jpg
    1978
  • /foto/4977/4977596m.jpg
    1984
  • /foto/5202/5202392m.jpg
    1995
  • /foto/142/142788m.jpg
    2006
  • /foto/142/142790m.jpg
    2006
  • /foto/142/142793m.jpg
    2006
  • /foto/142/142794m.jpg
    2006
  • /foto/142/142816m.jpg
    2006
  • /foto/142/142944m.jpg
    2006
  • /foto/142/142947m.jpg
    2006
  • /foto/142/142989m.jpg
    2006
  • /foto/219/219451m.jpg
    2006
  • /foto/154/154158m.jpg
    2007
  • /foto/194/194129m.jpg
    2007
  • /foto/194/194130m.jpg
    2007
  • /foto/270/270739m.jpg
    2008
  • /foto/270/270740m.jpg
    2008
  • /foto/270/270743m.jpg
    2008
  • /foto/409/409332m.jpg
    2011
  • /foto/409/409136m.jpg
    2011
  • /foto/409/409147m.jpg
    2011
  • /foto/6926/6926869m.jpg
    2011
  • /foto/5895/5895424m.jpg
    2012
  • /foto/3782/3782133m.jpg
    2012
  • /foto/3460/3460424m.jpg
    2012
  • /foto/4462/4462296m.jpg
    2012
  • /foto/9705/9705768m.jpg
    2012
  • /foto/3815/3815851m.jpg
    2013
  • /foto/3815/3815853m.jpg
    2013
  • /foto/3815/3815856m.jpg
    2013
  • /foto/3805/3805311m.jpg
    2013
  • /foto/6962/6962350m.jpg
    2013
  • /foto/9706/9706986m.jpg
    2013
  • /foto/4026/4026939m.jpg
    2013
  • /foto/4116/4116853m.jpg
    2013
  • /foto/4263/4263977m.jpg
    2013
  • /foto/4935/4935886m.jpg
    2013
  • /foto/4051/4051572m.jpg
    2013
  • /foto/4066/4066403m.jpg
    2013
  • /foto/4201/4201487m.jpg
    2013
  • /foto/4303/4303073m.jpg
    2013
  • /foto/4338/4338845m.jpg
    2013
  • /foto/4402/4402596m.jpg
    2013
  • /foto/4572/4572107m.jpg
    2013
  • /foto/9707/9707010m.jpg
    2013
  • /foto/4416/4416056m.jpg
    2013
  • /foto/5124/5124567m.jpg
    2014
  • /foto/5363/5363765m.jpg
    2015
  • /foto/5372/5372276m.jpg
    2015
  • /foto/5372/5372277m.jpg
    2015
  • /foto/8206/8206534m.jpg
    2019
  • /foto/8206/8206537m.jpg
    2019
  • /foto/9724/9724053m.jpg
    2022
  • /foto/9724/9724059m.jpg
    2022
  • /foto/9724/9724060m.jpg
    2022
  • /foto/10494/10494727m.jpg
    2023

Taki był początek Henryk Smolak , Ossolineum , Wrocław-Warszawa-Kraków 1962

Poprzednie: Tereny i zakłady kolejowe/lokomotywownia MD Wrocław Główny Strona Główna Następne: 1947 - Wizyta Delegacji Francuskiej Partii Komunistycznej


KazimierzP | 2009-04-03 08:10:39
Według mnie: czyli wiadukt nad Bobrem w Jeleniej Górze!
bonczek/hydroforgroup/ | 2009-04-03 08:18:34
Nie wydaje mi się szczególnie, że obok leża zniszczone kratownice, których na zdjęciach nie widać
górski | 2009-04-21 21:09:03
Kazimierz P jest w mylnym błędzie gdyż most nad Bobrem w Jel.Górze był kamienny, łukowy a tu po prawej widać kratownice. Obstawiam raczej trasę Wałbrzych -Kłodzko...
Mark Polski | 2009-05-11 21:55:00
Wiadukt ten znajduje sie na Zatorzu.Teraz to ulica Zatorze w Nowej Rudzie.Niemcy nazywali go "Leedenbrucke" .Ten 200 metrowy i wysoki na 28m wiadukt zostal wysadzony 8 maja 1945.Zdjecie to przedstawia juz moment odbudowy.Najpierw postawiono wiadukt drewniany a dopiero w nastepnych latach powstal kamienny-dzisiejszy.Wiaduktem przejezdzala tylko lokomotywa z pustymi wagonami-pasazerowie musieli przechodzic pieszo pod mostem.Podobny los mial spotkac wiadukt w Nowej Rudzie ale tam wysadzono(uszkodzono)tylko jedna nitke.
Mikrob | 2009-06-21 15:59:30
Zanim powstała konstrukcja metalowo kamienna zmontowano most drewniany tzw. "most na zapałkach". Trzeszczący, trzęsący się niebezpieczny wiadukt. Więcej w opisie obiektu.