MENU
wpisz nazwę lub ID...

Dom nr 59, Kawice
Rodzina Herrmann przed domem

Dodał: Ginger° - Data: 2018-10-27 16:50:47 - Odsłon: 380
Rok 1920


  • /foto/7587/7587991m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/7595/7595483m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/7587/7587966m.jpg
    1930
  • /foto/7595/7595519m.jpg
    1930
  • /foto/7598/7598068m.jpg
    1936
  • /foto/7677/7677981m.jpg
    1936
  • /foto/7678/7678007m.jpg
    1940 - 1945
  • /foto/7598/7598116m.jpg
    1940 - 1946
  • /foto/7678/7678023m.jpg
    1943
  • /foto/7595/7595492m.jpg
    1970
  • /foto/7595/7595496m.jpg
    1970
  • /foto/7675/7675128m.jpg
    2012

Zbiory prywatne Rolanda Stefanaka

Poprzednie: Brama Krakowska Strona Główna Następne: Kamienica nr 26


Fritz | 2018-10-27 17:01:46
Coś wspaniałego - uwielbiam takie zdjęcia. Ciekawe jak ten budynek wygląda aktualnie.
Danuta B. | 2018-10-27 18:26:47
żmija - Administrator | 2018-10-27 18:41:18
Według mnie to są dwa różne budynki...
Danuta B. | 2018-10-27 18:53:59
Rzeczywiście, masz rację. Ściana kolankowa poddasza ma rożną wysokość, a nie nie ma śladów przebudowy, zresztą kto by ją obniżał (trend jest odwrotny). Ze stałych elementów - budynek stodoły jest inaczej usytuowany względem domu mieszkalnego. Numery adresowe we wsiach wędrują. Kolejne sąsiednie dostają pierwotny nr po zlikwidowanym gospodarstwie. Może i tu coś takiego było. Chyba tylko wywiad wśród najstarszych we wsi pozwoliłby dojść prawdy.
stap | 2018-10-27 19:32:20
Obniżało się, obniżało. Gdy budynki ucierpiały podczas walk. Nie odbudowywało się często już w pierwotnej formie.Ten budynek może być takim przypadkiem, podobieństwa są. Zaraz podrzucę link Kawiczance...
żmija - Administrator | 2018-10-27 19:06:51
Przeniosłem zdjęcie do niezidentyfikowanych.
Danuta B. | 2018-10-27 19:17:19 | edytowany: 2018-10-27 19:17:50
Oj, wróć! To jest cała seria rodzinnych zdjęć przedwojennych. Jeśli wnuk pamięta, ze mieszkali pod 33, to oznacza, że obiekt ze zdjęć nie istnieje, a nr nadano kolejnemu. Trzeba we wsi popytać.
żmija - Administrator | 2018-10-27 19:20:54
OK.
Ginger | 2018-10-27 19:52:35 | edytowany: 2018-10-27 21:20:36
Państwo Herrman mieszkali pod 14. Taka była numeracja ale to co jest tam obecnie nie przypomina tego ze zdjęć. Gdy przesłałam zdjęcie dostałam potwierdzenie że to ten dom. Nawet się ucieszył że tak dobrze wyglada.
Ginger | 2018-10-27 19:54:17
Dach jest nowszy niż przedwojenny stąd mogły nastąpić zmiany. Podwórko i obniżenie terenu przy zejściu do bramki takie samo.
Danuta B. | 2018-10-27 20:18:38 | edytowany: 2018-10-27 21:00:50
Dach na budynku ze współczesnego zdjęcia był wykonany przed wojną. W latach PRLu nie zadano by sobie trudu wykonania gzymsu i opaski wokół szczytu. Również budynek gospodarczy jest przedwojenny. Nikt tak ładnie po wojnie nie murował. Na pierwszy rzut oka się zgadza, ale na drugi już nie. Pan Herrman może się nie przyjrzal. Co nie umniejsza wartości tych zdjęć. Przeciwnie - może oglądamy widmo dawnego gospodarstwa.
stap | 2018-10-27 21:37:04 | edytowany: 2018-10-27 21:37:37
Dlaczego "nie zadano" ? To budynek prywatny - nie PGR owski blok. Kto chciał i miał możliwości - to się starał
żmija - Administrator | 2018-10-27 20:06:17 | edytowany: 2018-10-27 21:45:26
Nie przekonałaś mnie. Porównaj zdjęcie z lat 70-tych z aktualnym .
Ginger | 2018-10-27 21:05:32 | edytowany: 2018-10-27 21:18:35
Wszystkie archiwalne zdjęcia dotyczą tego samego domu. Była cegła, potem otynkowany, dołożono ganek... tutaj wątpliwości nie mam. Jeżeli widok aktualny wydaje się niezgodny z archiwalnym możemy dyskutować.
żmija - Administrator | 2018-10-27 21:27:30 | edytowany: 2018-10-27 22:09:34
Tak możemy dyskutować, spierać się, a przy okazji odkrywać zapomnianą historię. To jest to co kocham na tej stronie :)))
pavelo | 2018-10-27 21:22:40 | edytowany: 2018-10-27 21:23:55
To nie jest dom nr 33. Moim zdaniem powinien być w obiekcie- Dom nr 14(dawny), a umiejscowienie go na mapie, jak pisze pani Danuta, mogą pomóc miejscowi.
stap | 2018-10-27 21:42:39
No właśnie Ginger, jest miejscowa.:) Wydaje mi się, że jej głos w tej dyskusji powinien mieć największą wagę..
pavelo | 2018-10-27 21:53:23
Hmm... To już się nie odzywam. Pozostaję przy swoim :)
żmija - Administrator | 2018-10-27 21:38:04
Tak też zrobiłem.
pavelo | 2018-10-27 21:48:29 | edytowany: 2018-10-27 21:49:44
Super.Dziękuję. Rozumiem znak zapytania i być może napisałem zbyt stanowczo, ale wydaje mi się, że byłoby go widać z góry. Po prawej widać fragment kolejnego domu lub stodoły. Takiego układu nie zobaczymy dziś na mapie.
stap | 2018-10-27 22:01:26
:) To na razie jesteśmy tylko pewni, że pamięć ludzka zawodna jest, a budynki czasami bardzo po wojnie potrafiły wygląd zmienić.
Ginger | 2018-10-27 23:03:30
Starałam się dopytać mojego informatora czy to ten dom, bo są wątpliwości... powiedział że po drugiej stronie jest rzeka. No i tam rzeczywiście jest rzeka. Obecny dom nr 14 istnieje, ale układ budynków jest zupełnie inny.
Fritz | 2018-10-27 23:12:28
Zostaje wizja w terenie :-)
Danuta B. | 2018-10-27 23:24:42
A może ktoś sprawdzić na niemieckich mapach? Może jest ten arkusz Meserszmita, czy jak mu tam? Zabudowa gdzie budynki zachodzą na siebie jest wyjątkowa, będzie to widać.
Danuta B. | 2018-10-28 12:29:14
Sprawdziłam, niewiele wynika, choć zarysy budynków w gospodarstwach są wyraźne,
SIERP | 2018-10-28 12:56:49 | edytowany: 2018-10-28 14:28:46
Układ dachu (satelita Google maps) podobny jak nr 60 ale nie ma widoku z poziomu gruntu.
Danuta B. | 2018-10-28 16:50:28
Większość gospodarstw miała układ litery U - trzy budynki w podkowę. Mieszkalny szczytem do drogi. W naszym gospodarstwie raczej trzeci budynek dawno nie istnieje , zatem szukamy najwyżej dwóch.
żmija - Administrator | 2018-12-07 11:23:31
Ginger rozwiązała zagadkę, jest to dom nr 59. Gratuluję dociekliwości :)
Fritz | 2018-12-10 08:02:25 | edytowany: 2018-12-10 08:03:20
Gratulacje Ginger :-) To chyba najlepsza rzecz zobaczyć dany obiekt wczoraj i dziś.