![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
W latach 70. XIX wieku Kępno stało się w krótkim czasie znaczącym węzłem kolejowym - najpierw doprowadzono linię Oleśnica - Kępno - Podzamcze (Wieruszów - nieukończona linia spółki Kolej Wrocławsko-Warszawska), a 3 lata później w osi północ-południe poprowadzono linię z Kluczborka do Poznania. Z tego powodu że linie kolejowe należały do różnych towarzystw nie zdecydowano o ich krzyżowaniu na jednym poziomie, a poprowadzono je wiaduktem jedną nad drugą (na dole obecna LK 181 i 307, górą obecna LK ...
W latach 70. XIX wieku Kępno stało się w krótkim czasie znaczącym węzłem kolejowym - najpierw doprowadzono linię Oleśnica - Kępno - Podzamcze (Wieruszów - nieukończona linia spółki Kolej Wrocławsko-Warszawska), a 3 lata później w osi północ-południe poprowadzono linię z Kluczborka do Poznania. Z tego powodu że linie kolejowe należały do różnych towarzystw nie zdecydowano o ich krzyżowaniu na jednym poziomie, a poprowadzono je wiaduktem jedną nad drugą (na dole obecna LK 181 i 307, górą obecna LK 272).
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Po przedłużeniu w 1926 roku linii kolejowej z Wieruszowa do Herbów Nowych zmienił się istotnie ruch kolejowy i jego prowadzenie na stacji w Kępnie – większość ruchu towarowego miała bowiem zostać skierowana właśnie na dzisiejszą linię nr 181 do Herbów, omijając „korytarz kluczborski”, będący już w Niemczech (odcinek Łęka Opatowska – Kluczbork – Lubliniec). W tym celu zbudowano kolejne dwie łącznice, z których jedna (towarowa) omijała dworzec w Kępnie – była wyprowadzona po wschodniej stronie linii nr 272, natomiast druga umożliwiała obsługę pasażerską tego dworca. Pierwsza do eksploatacji w 1925 roku została oddana łącznica towarowa, natomiast pasażerska – w 1928 roku. Po II wojnie światowej ponownie zmieniono całkowicie natężenie ruchu na stacji w Kępnie. Główną linią stała się ponownie linia kolejowa nr 272, po której prowadzony jest ruch towarowy ze Śląska na północ (m.in. w rejon Poznania i portów w Szczecinie i Świnoujściu), a znacznie zmniejszyła się natomiast funkcja dworca dolnego, który obsługiwał przede wszystkim regionalny ruch pasażerski i towarowy w kierunku Namysłowa, Herbów Nowych i Oleśnicy. W pierwszych powojennych rozkładach jazdy stacja Kępno była uwidaczniana jako "Kępno" dla pociągów na nr 272 i "Kępno dworzec dolny" dla linii nr 181 i 307. Spadek przewozów pasażerskich i towarowych odbił się negatywnie na znaczeniu stacji Kępno. Już w 1992 roku zawieszono przewozy pasażerskie na linii do Namysłowa, natomiast w 2002 roku – do Oleśnicy. Znacznie ograniczono ruch pociągów pasażerskich w kierunku Herbów, gdzie dodatkowo, ze względu na przebieg linii przez 3 województwa, pojawił się problem z finansowaniem połączeń. Skutkiem tego pomiędzy stacjami Wieluń Dąbrowa i Kępno kursują tylko składy międzywojewódzkie. W latach 2014-2016 fizycznie zlikwidowano linię Kępno – Namysłów. Na górnym dworcu sprawa przedstawia się zgoła inaczej - linia 272 jest bardzo istotna w ruchu towarowym, natomiast ruch regionalny pasażerski jest umiarkowany. Po zapaści technicznej linii i jej remoncie w latach 2013-2015 ponownie wzrosło znacznie linii. W 2017 roku przywrócono - choć tylko dla pociągów towarowych - połączenie Kępno - Oleśnica, jednak ruch jest tam prowadzony okazjonalnie. Stacja dolna w Kępnie posiada 4 tory główne, z których 3 znajdują się przy jednokrawędziowych peronach. Dla obsługi linii w kierunku Namysłowa funkcjonował dodatkowo peron 1a, jednak tor przy nim został rozebrany wraz z rozbiórką linii. Na stacji istnieje dużo torów bocznych, obsługujących niegdyś liczne punkty ładunkowe. Nie zachowała się lokomotywownia, odpowiedzialna w przeszłości głównie za obsługę ruchu regionalnego. Ruch obsługują nastawnie „Kp” i „Kp1”, które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane. W przeszłości w budynku stacyjnym znajdował się posterunek dyżurnego peronowego. Dworzec górny w Kępnie stanowią dwa jednokrawędziowe perony (peron 3 i 4), które poprzez schody posiadają połączenie ze stacją dolną i budynkiem dworca. W latach 2013-2014 dokonano modernizacji i remontu budynku dworca, wcześniej remontując jego wnętrze. (moose za semaforek.kolej.org.pl i atlaskolejowy.net) |
|||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
||
---|---|---|---|