MENU
ZNACZNIKI
Sekcja towarowa, manewrowa i postojowa stacji początkowej na linii Marchijskiej z Wrocławia do Berlina. Zdjęcie zostało wykonane w ostatnich dekadach XIX w. Przedział czasowy orientacyjny. Rozmiar zdjęcia celowo zawyżony z uwagi na wielość szczegółów. Zdjęcie do publikacji wyłącznie na naszej stronie.

[Dalszy ciąg mojej pracy nad tym genialnym zdjęciem. Tym razem analiza będzie bardziej skomplikowana. Na zdjęciu widać magazyny przy Robotniczej (od lewej): 1, 1a, 5, 4 i 6 . Jak widać wszystkie istniały już w 1870 roku. Jednak po głębszej analizie i po porównaniu z widać, że magazyn przy Robotniczej 6 był rozbudowywany pomiędzy 1870 a 1925 rokiem (wtedy powstała część w której znajduje się hurtownia aluminium - ta z żeliwnymi podporami). Na zdjęciu z 1947 roku widać, że magazyny 1, 1a i 4 zostały zniszczone podczas wojny. Magazyn 1a został rozebrany, magazyn 1 i 4 odbudowany we współczesnej technologii (m in betonowe stropy . Magazyn 5 i 6 wojnę przetrwały bez zniszczeń, są więc ponad 100-letnimi budynkami w oryginalnej formie. Dodatkowo kolorem czerwonym zaznaczyłem łącznik pomiędzy Dworcem Marchijskim i Dworcem Świebodzkim istniejący do dzisiaj . - MacGyver_74]


Dodał: moose° - Data: 2009-02-07 21:13:13 - Odsłon: 20622
Lata 1869-1870


Dworzec Marchijski wybudowany został przez Towarzystwo Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej (niem. Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn). Otwarcie nastąpiło 18 października 1844. Projektantem dworca był architekt Julius Manger. Rozpoczynająca się na dworcu kolej łączyła Dolny Śląsk (Wrocław, Legnicę, Węgliniec, Lubsko i Gubin) z Berlinem] (Marchia Brandenburska), a od 1 września 1847 dodatkowym 28-kilometrowym łącznikiem także ze Zgorzelcem. Ostatni pociąg pasażerski odjechał z Marchijskiego zimą 1909 roku. Później dworzec przejął funkcję stacji towarowej. Zmieniono też nazwę na Dworzec Zachodni. Wschodnie skrzydło dworca wyburzono, aby ułatwić dojazd do rozległych placów ładunkowych nową szeroką drogą brukową.

Dawna numeracja posesji dworca - 19.

  • /foto/29/29081m.jpg
    1844
  • /foto/5078/5078727m.jpg
    1844
  • /foto/6114/6114104m.jpg
    1850
  • /foto/9146/9146789m.jpg
    1864
  • /foto/369/369237m.jpg
    1866
  • /foto/7399/7399821m.jpg
    1866
  • /foto/6658/6658723m.jpg
    1870
  • /foto/6659/6659499m.jpg
    1870
  • /foto/217/217562m.jpg
    1875
  • /foto/438/438659m.jpg
    1877
  • /foto/1/001863m.jpg
    1880 - 1900
  • /foto/8216/8216722m.jpg
    1885
  • /foto/5677/5677184m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/337/337294m.jpg
    1898 - 1899
  • /foto/5609/5609520m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/3458/3458396m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/10/10172m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/7724/7724388m.jpg
    1904
  • /foto/438/438657m.jpg
    1907
  • /foto/0/000045m.jpg
    1908
  • /foto/1/001862m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/6659/6659514m.jpg
    1923
  • /foto/220/220023m.jpg
    1938
  • /foto/220/220028m.jpg
    1938
  • /foto/10780/10780791m.jpg
    1944
  • /foto/9641/9641407m.jpg
    1945 - 1947
  • /foto/5508/5508859m.jpg
    1948 - 1950
  • /foto/377/377297m.jpg
    1954
  • /foto/58/58797m.jpg
    1963
  • /foto/4231/4231542m.jpg
    1978
  • /foto/10772/10772062m.jpg
    1980
  • /foto/10772/10772066m.jpg
    1980
  • /foto/4/004066m.jpg
    1996
  • /foto/3/003391m.jpg
    2004
  • /foto/3/003392m.jpg
    2004
  • /foto/3/003393m.jpg
    2004
  • /foto/6/006783m.jpg
    2004
  • /foto/36/36370m.jpg
    2005
  • /foto/123/123260m.jpg
    2006
  • /foto/123/123261m.jpg
    2006
  • /foto/123/123262m.jpg
    2006
  • /foto/270/270300m.jpg
    2009
  • /foto/332/332599m.jpg
    2010
  • /foto/332/332600m.jpg
    2010
  • /foto/365/365646m.jpg
    2011
  • /foto/431/431262m.jpg
    2012
  • /foto/431/431263m.jpg
    2012
  • /foto/431/431265m.jpg
    2012
  • /foto/432/432211m.jpg
    2012
  • /foto/4006/4006067m.jpg
    2013
  • /foto/4006/4006106m.jpg
    2013
  • /foto/4635/4635969m.jpg
    2014
  • /foto/4636/4636083m.jpg
    2014
  • /foto/4636/4636107m.jpg
    2014
  • /foto/5622/5622800m.jpg
    2015
  • /foto/9204/9204354m.jpg
    2017
  • /foto/8218/8218657m.jpg
    2019
  • /foto/8458/8458606m.jpg
    2020
  • /foto/8852/8852718m.jpg
    2020
  • /foto/8943/8943879m.jpg
    2020
  • /foto/9720/9720370m.jpg
    2022
  • /foto/9827/9827760m.jpg
    2022
  • /foto/10259/10259026m.jpg
    2023
  • /foto/10733/10733718m.jpg
    2023
  • /foto/10865/10865881m.jpg
    2023

Technische Universität Berlin

Poprzednie: Kamienica nr 61 (dawna) Strona Główna Następne: Widoki z Chełmca


BACC | 2006-09-07 23:52:22
Niech ktoś mnie oświeci. Na prawo tory do Świebodzkiego, na lewo do Marchijskiego ? A Robotnicza?
teresa, teresa kozlowski | 2006-09-09 13:35:17
Z tymi torami to jest chyba odwrotnie...
cegla | 2006-09-09 13:42:30
albo odwrotnie...
teresa, teresa kozlowski | 2006-09-09 13:50:04
Jezeli Swiebodzki jest po lewej od Marchijskiego (stojac przed wejsciem do tego pierwszego), to by bylo moje "odwrotnie".
BACC | 2006-09-10 17:29:13
Przecież to jest widok w stronę Starego Miasta, od Robotniczej, a więc Marchijski na lewo od Świebodzkiego???
cegla | 2006-09-10 22:18:36
Widocznie to nie jest Marchijski tylko Swiebodzki. Albo Marchijski i jakas waskotorowka w kierunku Swiebodzkiego. Tereniu: Moje odwrotnie jest poprawne.
wito | 2006-09-10 18:54:08
Może Miemce nieświadomie obróciły ? :)
ToMeK | 2006-10-17 17:24:21
To są tory Dworca Marchijskiego - świadczy o tym ich kierunek - azymut skierowany na kościół Św. Doroty. Azymut torów Dworca Świebodzkiego skierowany jest na kościół Garnizonowy. Można to sprawdzić na każdej mapie, np z 1911.
MKT | 2006-11-06 12:57:26
Dokladnie.tory im blizej centrum,tym bardziej sie rozszerzaja,ale mam watpliwosci,czy to jest rejon dworca marchijskiego.Sadze,ze zmierzaja one w kierunku swiebodzkiego.Tu obecnie znajduje sie targowisko,a dokladniej konczy legalna czesc i zaczyna ta mniej legalna:)
wito | 2007-06-15 18:08:04
Obrotnicę po prawej widać na planie z 1911, prostopadła od "d" w Friedrich Viertel w dół.
fOOd | 2007-12-09 20:35:34
Obrotnica widoczna po prawej, jesli sie nie myle, istnieje do dzis! Znajduje sie na terenie skladu wyrobow hutniczych i wszelkiego dobra na ul. Robotniczej.
ToMeK | 2007-12-10 14:38:11
Dokładnie tak.
Zdzisław K. | 2020-01-19 12:47:32
Obecnie jeszcze obrotnica istniej, jak długo nie wiem. Na jednym z budynków zachował się napis "WZSR Samopomoc Chłopska"
krylu | 2008-05-09 14:51:58
Hmm.. wedsług mnie to na lewo jest dawny Dworzec Miejski Kolei Prawego Brzegu Odry ( funkcjonował tylko 12 lat ale torowiska pozostały ) a na prawo tory do Marchijskiego. Robotnicza i Świebodzki już są poza kadrem. Obrotnica jest juz przeniesiona, pierwotnie znajdowała się przed bramą Dworca, na placyku. Ta tutaj jest od lokomotywowni...
MT | 2009-02-07 21:27:37
Trzeba wprowadzić nowa kategorię - Zdjęcie Roku - moje gratulacje i wielki szacunek moose:-)
moose | 2009-02-07 22:12:45
Chwała tym, którzy stworzyli to funkcjonalne piękno, tym którzy je uwiecznili i tym, którzy je zachowali dla nas.
bonczek/hydroforgroup/ | 2009-02-08 07:26:36
Zwróćcie uwagę jak na dole wszyscy "pozują" do zdjęcia - to było wtedy wydarzenie.
piast | 2009-02-07 23:18:21
Rewelacja. Można sobie porównać szczegóły z mapą z 1911
Paulus, | 2009-02-08 22:59:13
Chwała Tym, którzy zamieszczają takie wspaniałe zdjęcia na Naszej Stonie a także Tym, którzy są wrażliwi na te piękno. (tudzież chwała mi ;-)
her2 | 2009-02-10 20:38:30
Zdjęcie rzeczywiście fantastyczne, cała infrastruktura NSM Bhf jak na dłoni. W głębi widoczna hala dworca osobowego widziana "od tyłu" i budynek dworcowy z obiema wieżami. Po prawej łącznica do Świebodzkiego. Zaskakuje duża ilość punktów obsługi taboru.
rothbard | 2009-02-13 22:38:06
Dworzec marchijski jest widoczny z lewej strony zdjęcia, a dokładnie charakterystyczne wiezyczki oraz wysoka konstrukcja hali dworcowej. Warto prześledzić bieg 7 nitek torów, licząc od lewej, skierujemy się na końcu do wysokiej hali dworcowej - ot Markischer Bahnhof :)
moose | 2009-03-01 11:29:38
Dziękuję użytkownikom WA za głosy oddane na to zdjęcie.
krylu | 2010-01-21 13:03:24
Faktycznie, widać budynki Dworca Marchijskiego "od tyłu". Zatem wskazywałoby to na czas przed przebudową Świebodzkiego i Dworca Kolei Prawego Brzegu Odry, na mój gust...
moose | 2010-09-16 15:40:37
W bieżącym 9/2010 Świecie Kolei jest duży artykuł nt. stacji i dworca marchijskiego. Zdecydowanie polecam.
MacGyver_74 | 2016-05-08 00:15:01
Długo "zabierałem się" za jedno z najlepszych zdjęć na portalu i pozwoliłem sobie dodać znaczniki, w celu zawężenia datowania (niestety nie mogłem dodać znaczników i musiałem utworzyć swoją kopię zdjęcia, później admini zrobią z tym porządek, albo sam usunę swoją wersję): Katedra św. Marii Magdaleny - przed pożarem 23 marca 1887; Nowa Synagoga: budowa 1865- 29 wrzesień 1872, a brak jej jeszcze kopuły; rozbudowa Dworca Świebodzkiego 1864-1874 (widać już piętro, ale brak dachu); budynek Dyrekcji Koleji Prawego Brzegu Odry (budowa 1869-1870) - wydaje mi się, że widać zarys budynku między drzewami, jeszcze bez dachu, na tle ul. Nabycińskiej. Moim zdaniem pozwala to ustalić datowanie na lata 1869-1970.
Tomen | 2016-05-08 14:06:14
Dodaj jeszcze znaczniki do gmachu sądów, bazyliki św. Elżbiety i katedry prawosławnej.
awól | 2016-05-16 16:06:41
Ciekawe z czego wynikał fakt zaprzestania użytkowania Dworca Machijskiego wraz z całą infrastrukturą na rzecz Dworca Świebodzkiego
MacGyver_74 | 2016-05-16 18:35:25
Po wybudowaniu Dworca Głównego i połączeniu układów torowych Dworzec Marchijski stracił na znaczeniu, pasażerowie woleli korzystać z Dworca Głównego. Ruch pasażerski w tym rejonie przejął Świebodzki w powodu lepszej komunikacji z Jelenią Górą. Układ torowy nie pozwalał na przyjmowanie pociągów z JG na Marchijskim. Zresztą wystarczy poczytać o tym na Wikipedii: .
MacGyver_74 | 2016-05-16 21:21:06
Kierunki układu torowego obrazuje:
moose | 2018-10-09 18:43:38
Świetnie uzupełniłeś opis.