MENU
Opuszczone budynki dawnych koszar przy ul. Koziej, obecnie teren Hammiltona.

Dodał: mia° - Data: 2004-12-18 01:39:00 - Odsłon: 9761
26 marca 2003


Nieruchomość przy ul. Północnej jest własnością spółki Hammilton Centrum Sp. z o.o. z siedzibą przy ul.Kamieńskiego 201-219. Kompleks ma o łączną powierzchnię 63,0 ha, w tym powierzchnia zabudowana 52 tys. m.kw. i pełni funkcję centrum logistyczno-dystrybucyjnego, a także funkcje handlowo-transportowe. Nieruchomość posiada sieć dróg wewnętrznych, place utwardzone oraz parkingi. Teren jest ogrodzony, monitorowany i dozorowany w systemie całodobowym. Do wynajmu oferowane są powierzchnie magazynowe, produkcyjne, biurowe, handlowe oraz parkingi i grunty na cele inwestycyjne.
Struktura istniejących powierzchni wg przeznaczenia:
- powierzchnie magazynowe: 42.356 mkw.,
- powierzchnie biurowe: 4.340 mkw.,
- powierzchnie produkcyjne: 6.240 mkw.,
- grunty: 557.800 mkw.


Pierwotnie przez teren przyszłej fabryki prowadziła kolejka wąskotorowa do kopalni glin znajdującej się w miejscu maślickiego wysypiska śmieci . Zakład produkcyjny "Sandstein Klinkerwerke Masselwitz E. Bletschowski" produkujący cegły piaskowcowe (białe) znajdował się przy skrzyżowaniu ulic Północnej i Potokowej. Prawdopodobnie w latach 30. zakład zmienił profil na tkalnię (Spinnerei/Weberei), choć wg innych opracowań tkalnia istniała tu wczesniej. W latach 30. śladem rozebranej kolejki poprowadzono oś ul. Północnej, która była zaczynem budowy od 1939 w północnej części dzielnicy, na powierzchni ponad 100 hektarów zbudowano potężne zakłady przemysłowe firmy Ardelt z Eberswalde (Zweigbetrieb Breslau-Masselwitz), specjalizującej się w konstrukcjach metalowych oraz budowie maszyn (dźwigi dźwignice). Faktycznie od połowy lat 30. zakłady Ardelt działały już na potrzeby militarne III Rzeszy współpracując m.in. z zakładami Kruppa w zakresie techniki strzeleckiej i artylerii - dział i moździeży. Do zakładów Ardelt doprowadzono ze stacji Pracze bocznicę normalnotorową z wieloma rozgałęzieniami na terenie zakładów. Na Maślicach produkowano najpierw amunicję kal. 30,5 cm do moździerzy oblężniczych, a następnie amunicję lotniczą (być może tylko łuski i pociski, bez napełniania materiałami pirotechnicznymi). Od początku lat 40. zakłady Ardelt sąsiadowały z tkalnią, gdzie utworzono obóz pracy dla żydów i obóz jeniecki od 1941 r. dla Rosjan - w liczbie ok. 1500 osób. Na wiosnę 1944 r. obozy pracy rozwiązano, co musiało oznaczać ograniczenie, lub zawieszenie działalności przez fabrykę Ardelta. Zakłady bez większych zniszczeń przejęli w 1945 r. Rosjanie bez zmiany funkcji - była tu nadal zbrojownia i artyleryjskie zakłady remontowe. Przez pierwsze kilka lat po wojnie główną siłę roboczą stanowili Niemcy i jeńcy niemieccy. Cd. informacji w artykule nt. raportów CIA o fabryce. (moose)

  • /foto/1/001795m.jpg
    1944
  • /foto/71/71110m.jpg
    1986
  • /foto/140/140324m.jpg
    2004
  • /foto/27/27421m.jpg
    2004
  • /foto/46/46399m.jpg
    2005
  • /foto/46/46751m.jpg
    2005
  • /foto/46/46762m.jpg
    2005
  • /foto/228/228610m.jpg
    2008
  • /foto/228/228612m.jpg
    2008
  • /foto/228/228965m.jpg
    2008
  • /foto/279/279196m.jpg
    2009
  • /foto/5590/5590629m.jpg
    2014
  • /foto/5146/5146019m.jpg
    2014
  • /foto/5590/5590631m.jpg
    2014
  • /foto/5590/5590515m.jpg
    2015
  • /foto/6521/6521902m.jpg
    2017
  • /foto/6521/6521905m.jpg
    2017
  • /foto/6521/6521909m.jpg
    2017
  • /foto/6521/6521914m.jpg
    2017
  • /foto/6521/6521916m.jpg
    2017
  • /foto/6521/6521918m.jpg
    2017
  • /foto/6521/6521922m.jpg
    2017
  • /foto/6521/6521926m.jpg
    2017
  • /foto/6521/6521932m.jpg
    2017
  • /foto/6521/6521936m.jpg
    2017
  • /foto/6521/6521937m.jpg
    2017
  • /foto/6521/6521945m.jpg
    2017
  • /foto/6521/6521947m.jpg
    2017
  • /foto/6521/6521954m.jpg
    2017
  • /foto/6532/6532747m.jpg
    2017
  • /foto/6532/6532754m.jpg
    2017
  • /foto/6532/6532755m.jpg
    2017
  • /foto/6532/6532756m.jpg
    2017
  • /foto/6532/6532757m.jpg
    2017
  • /foto/6532/6532758m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567038m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567039m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567040m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567056m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567057m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567058m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567059m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567063m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567074m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567075m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567076m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567077m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567078m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567102m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567103m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567104m.jpg
    2017
  • /foto/6567/6567105m.jpg
    2017
  • /foto/6583/6583141m.jpg
    2017
  • /foto/6583/6583142m.jpg
    2017
  • /foto/6583/6583146m.jpg
    2017
  • /foto/6583/6583149m.jpg
    2017
  • /foto/6583/6583156m.jpg
    2017
  • /foto/6590/6590807m.jpg
    2017
  • /foto/6590/6590809m.jpg
    2017
  • /foto/6590/6590820m.jpg
    2017
  • /foto/6822/6822924m.jpg
    2017
  • /foto/7402/7402966m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402967m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402968m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402971m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402972m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402973m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402975m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402976m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402977m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402980m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402981m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402982m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402983m.jpg
    2018
  • /foto/7994/7994461m.jpg
    2019
  • /foto/7994/7994462m.jpg
    2019
  • /foto/7994/7994463m.jpg
    2019
  • /foto/7994/7994464m.jpg
    2019
  • /foto/7994/7994465m.jpg
    2019
  • /foto/8102/8102740m.jpg
    2019
  • /foto/8102/8102741m.jpg
    2019
  • /foto/8102/8102742m.jpg
    2019
  • /foto/8102/8102743m.jpg
    2019
  • /foto/8102/8102744m.jpg
    2019
  • /foto/8102/8102745m.jpg
    2019
  • /foto/8102/8102746m.jpg
    2019
  • /foto/8102/8102747m.jpg
    2019
  • /foto/8562/8562489m.jpg
    2020
  • /foto/9262/9262750m.jpg
    2021
  • /foto/9265/9265930m.jpg
    2021
  • /foto/9265/9265987m.jpg
    2021
  • /foto/10125/10125964m.jpg
    2022
  • /foto/10343/10343244m.jpg
    2022
  • /foto/10592/10592336m.jpg
    2023

mia°

Poprzednie: Odra we Wrocławiu Strona Główna Następne: Maślice Wielkie


Andrzej Cichy | 2005-12-21 23:12:41
Dawne koszary...do dzis to jeden z najbardziej tajemniczych obiektów we Wrocławiu.Równie tajemniczy jak koszary na Kozanowie..oraz cała masa innych podobnych im obiektów.Ponoc pod dawnymi koszarami na maślicah zlokalizowana jest podziemna fabryka...wiele żrodeł mówi o podziemnym lotnisku dla małych samolów...jeśli wierzyc przekazom,a nie ma podstaw aby nie wierzyc,to podziemnymi tunelami z tego miejsca mozna bylo swobodnie dojechac na kozanów i w wiele innyc miejsc na terenie Wroclawia...przed wojna znajdowała sie na tym terenie fabryka siemensa a na kozanowie produkowano kadluby do u-botow...zainteresowani powinni przeczytac ksiazke łamparskiej..podziemny wroclaw.Na tem temat jest dostepnych takze wiele innych publikacji.Ciekawy temat...
Redakcja maslice.wroc.pl | 2009-01-14 13:28:15
Kolego andrzeju.prosze przestań powielać te bzdury!!! siemens, U booty podziemia....widze że skopiowałes kawałek tekstu z ogólnodostępnej wiedzy internetowej...sa inne dostępne publikacje dot. tego obiektu (zdjęcia) prosze zapodaj..:)
Der Krieg | 2020-02-29 23:15:52
Dokładnie. Kilkanaście lat temu był artykuł w necie na temat rzekomych podziemi na Maślicach i teraz każdy bzdury pisze. Owszem są tam pozalewane piwnice ale nic więcej.
Emilian Szwaja | 2016-12-17 01:36:29
Mnie bardziej ciekawi, czy jest prawdą to co J. Lamparska pisze tamże właśnie, o Rosjanach którzy być może trzymali tu jeszcze "siwiuteńkich jeńców niemieckich" na pocz. lat '60-tych
Der Krieg | 2020-02-29 23:17:01
Lamparskiej to ja bym nie wierzył. Na tym terenie działało kilka ekip eksploracyjnych i niczego nie znaleźli.
Der Krieg | 2020-02-29 23:13:57
Tam nie ma żadnych tuneli ani podziemnych hal. Jest tylko kilka, a dokładnie trzy schrony. To co Lamparska pisze w swojej książce na tema Maślic to bzdury. Niby ktoś widział jak pociąg wjeżdża do podziemnego tunelu, ale nikt nie potrafi wskazać miejsca, gdzie się rzekomy wjazd znajduje.
monarchista | 2015-05-17 21:21:48
Jakieś podziemia pod tymi terenami fabryki Siemensa są. natomiast inna sprawa to 1. czy wychodzą poza obręb terenu fabryki? 2. czy są jakiekolwiek dowody, że korytarze prowadziły na prawy brzeg Odry? 3. Czy sięgały terenu Kozanowa? Poza najwyżej kolkowa podziemnymi halami produkcyjnymi i korytarzami łączącymi je mogły być to jedynie a. chodniki ewakuacyjne, b. chodniki wentylacyjne. Ja natrafiłem tam na podziemny chodnik istniejący do dziś pod tunelem kanalizacyjnym na linii północ-południe wzdłuż wału przeciwpowodziowego, częściowo zawalony, ale na pewno nie prowadzący na druga stronę Odry!!! myślę , że ewakuacyjny.
Der Krieg | 2020-02-29 23:27:43
Panie Monarchista, a skąd Pan wie, że są tam podziemia? Druga sprawa to jak chodnik może się znajdować pod tunelem kanalizacyjnym? Jakby rura kanalizacyjna pękła to chodni zalałoby gówno. Owszem są ta tunele ale techniczne wychodzące z budynku dawnego kasyna wojskowego, ale to są tunele techniczne i nic więcej. Po co Niemcy mieliby w pobliżu rzeki na terenie podmokłym budować podziemną infrastrukturę?
Popski | 2022-04-04 14:23:48
Przeniosłem do właściwego obiektu.
flowerpower | 2022-04-04 20:57:25
Boszsz, a cóż to za nick, Der Krieg? W obliczu koszmaru wojen (teraz zwłaszcza tej najbliższej) taki nick, który przecież jakoś tam określa użytkownika i jego upodobanie, jest absolutnie nie na miejscu.
krieg | 2023-09-16 19:05:11
Mój nick nie należy do tematu tego zdjęcia.